عصر خودرو

اصول حرفه ای فعالیت در بازار سرمایه

عصر بازار- به منظور موفقیت در هر فعالیت اقتصادی، نیاز است تا چارچوب و اصول آن فعالیت، به علاقه مندان آموخته شده و مسیر ترقی و پیشرفت، با مرور زمان و شناخت زوایای پنهان فعالیت اقتصادی، طی شود. فعالیت در بازارهای اقتصادی نیز از این قانون مستثنی نیست.

اصول حرفه ای فعالیت در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،  لذا، هر یک از بازارهای اقتصادی در هر سطحی، دارای اصول منحصر به فرد و اصول عمومی می باشند که در یک چارچوب مشخص، توسط متولیان و فعالان آن بازار رعایت و اجرا می شود. عدم رعایت اصول و خروج از چارچوبهای مشخص شده، شاید برای کوتاه مدت خطری را برای فعالان اقتصادی ایجاد نکند، اما قطعا در بلندمدت مشکلاتی را ایجاد خواهد نمود که ادامه فعالیت در بازار را تحت الشعاع قرار داده و عواقب سنگینی را متوجه فعالیت حرفه ای ایشان می نماید.

    بازار سرمایه نیز از جمله بازارهای اقتصادی است که در هر کشوری کانون توجهات بوده و نقش بازار پیشرو را ایفا میکند. به بیان دیگر، در صورتی که اقتصاد یک کشور رشد نماید، اولین بازاری که رشد مذکور را به تصویر می کشد، بازار سرمایه است. این بازار نیز همچون مابقی بازارها دارای اصول منحصر به فرد خود می باشد و از آنجائیکه بازار سرمایه ارتباط بسیار مستقیمی با نقدینگی دارد، لذا رعایت الزامات و اصول حرفه ای و مبتدی آن، جزء لاینفک موفقیت در این بازار است. در برخی مواقع، مرتکب شدن اشتباهاتی هر چند کوچک، می تواند تمام سرمایه فرد را تحت تاثیر قرار داده و برای همیشه وی را از فعالیت های اقتصادی محروم کند. اما همانطور که اشاره شد، این بازار نیز همچون بازارهای اقتصادی دیگر، دارای اصولی است که رعایت آنها، احتمال بروز اتفاقات ناگوار اقتصادی را بسیار کاهش می دهد. ناگفته نماند که احتمال بروز وقایع ناخوشایند اقتصادی در هیچ بازاری صفر نیست و هر لحظه ممکن است با رخدادهای سیاسی و اقتصادی که غیرقابل پیش بینی می باشند، فعالیت اقتصادی بخشی از جامعه تحت تاثیر قرار بگیرد، اما می بایست با رفتارهای حرفه ای و رعایت اصول، احتمالات اینچنینی را به حداقل های ممکن کاهش داد.

    حال بر آن شدیم تا برخی از اصولی که رعایت آنها برای تداوم فعالیت در بازار سرمایه، لازم و ضروری است را بصورت مختصر توضیح دهیم تا فعالان اقتصادی که تمایل دارند در بازار سرمایه فعالیت نمایند، با رعایت اصول مطرح شده، به حداکثر موفقیت دست یابند که در نهایت برآیند تمامی این موفقیتها، پویایی بازار سرمایه خواهد بود. اصول اساسی که لازم است تا در بازار سرمایه رعایت شود، در ادامه ذکر شده است.

    1. اولین اصلی که معمولا توسط فعالان در بازار سرمایه به فراموشی سپرده می شود، اعتیاد به معامله است. اکثر افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می نمایند، تصور می کنند که می بایست در تمامی زمانها خرید و فروش کنند و سهام داشته باشند. این عده تصور می کنند در صورت عدم خرید و فروش، ممکن است از صعود بازار بی بهره شوند. چرا که احتمال آن می رود در زمانی که سهام ندارند و سرمایه را نقد نگه داشته اند، بازار حرکت صعودی خود را آغاز نماید. چنین تفکری منجر می شود که در برخی از مواقع وارد زیانهایی شوند که خود نیز احتمال آن را می دادند. به این افراد می بایست متذکر شد که در صورت شروع روند صعودی بازار، قطعا فرصت ورود فراهم خواهد شد. چرا که بازار سرمایه در حال حاضر نسبت به چند سال گذشته عمیق تر شده و با حضور شرکتهای بزرگ و نقدشوندگی بالا که در بازار ایجاد شده است، امکان خرید سهام در هر برهه ای از زمان وجود دارد. لذا تحمل ریسک برای کسب تنها چند درصد بیشتر عقلایی نیست. برخی مواقع می بایست به منظور استراحت، از بازار فاصله گرفت و برای مدت کوتاهی معامله نکرد. بازار سرمایه همیشه برای سودکردن فرصت می دهد.

    2. از دیگر نکاتی که در مواقع هیجان به فراموشی سپرده می شود، تک سهم شدن است. یکی از اصولی که به جرات می-توان گفت عدم رعایت آن، بسیاری از فعالان بازار سرمایه و حتی بزرگان بازار را از فعالیت اقتصادی حذف کرده است، اصل عدم تک سهم شدن است. در مواردی که خبرهای خوب از یک سهم در بازار پخش می شود، وسوسه هایی مبنی بر تک سهم شدن بر روی سهام آن شرکت نیز در ذهن تداعی می-شود. متاسفانه برخی از افراد، اعم از مبتدی و حرفه ای، به این وسوسه ها پاسخ مثبت داده و بر روی سهام شرکت ها، تک سهم می شوند. در این خصوص می توان ادعا کرد، تک سهم شدن بر روی سهام شرکت ها یکی از پرریسک ترین اقدامات در بازار سرمایه است. در واقع عدم رعایت این اصل، به تنهایی می تواند فرد را از تمامی فعالیت های اقتصادی حذف کند. لذا عقلایی است که در بهترین شرایط نیز بیش از 50 درصد از سرمایه را بر روی سهام یک شرکت سرمایه-گذاری نکنیم. بدین صورت می توان از بروز مشکلاتی که از این محل متوجه سرمایه و سرمایه گذار می شود، جلوگیری کرد.    

    3. در راستای اجرای مناسب تر اصل قبلی، بهتر است که سرمایه فرد به سه قسمت مساوی تقسیم شده و در بیشتر مواقع یک بخش از آن به صورت نقد نگهداری شود تا در شرایط طلایی که در بازار ایجاد می شود، قابلیت استفاده بهینه را داشته باشد. چرا که همیشه شرایط بازار آن طور که ما پیش بینی می کنیم، پیش نمی رود و نقطه ای که برای خرید انتخاب می کنیم، بهترین نقطه برای ورود نیست. لذا در شرایطی که موقعیت خرید بهتری پیش آمد، می توان با بخش نقد سرمایه، از موقعیت بوجود آمده استفاده کرد. نکته مثبت دیگر این اصل، این است که در شرایط بحرانی بازار، بخشی از سرمایه بصورت نقد محافظت شود تا سرمایه بصورت کامل تحت الشعاع شرایط بحرانی قرار نگیرد و سرمایه گذار در صورت نابودی سرمایه که سرمایه گذاری کرده است، توانایی بازگشت به بازار را داشته باشد.

    4. پیش از ورود به بازار، حداقل دانش لازم برای فعالیت در بازار سرمایه، فراگرفته شود. زیرا در شرایطی که نیاز به پیش بینی بازار است، فرد حداقل توانایی لازم برای پیش بینی آینده بازار را داشته باشد. چرا که باید کاشت محصول قبل از نزول باران و در بهترین زمین صورت گیرد، تا انتظار برداشت محصول در بهترین حالت را داشته باشیم. به عبارت دیگر باید قبل از شروع حرکت بازار، سهم مورد نظر برای سرمایه گذاری انتخاب شود. از سود دیگر سهم انتخاب شده، باید جزو سهم های لیدر و پیشرو بازار باشد تا بتوان حداکثر بازدهی را کسب کرد. مجموع تصمیمات ذکر شده، در صورتی به بهترین شکل ممکن به وقوع می پیوندد که فرد حداقل دانش لازم را در زمینه بازار سرمایه کسب کرده باشد.

    5. خرید به صورت یکجا و یک مرحله ای انجام نشود. در اصطلاح بازار سرمایه، خرید به صورت پله ای صورت گیرد. چرا که در بسیاری از موارد نقطه ورود به درستی انتخاب می شود، اما سهم شرکتی که برای خرید انتخاب شده است، برای مدتی در بازه قیمتی مشخصی به صورت نوسانی تغییر قیمت میدهد. لذا در این حالت می توان بخشی از خرید را در کف کانال انجام داد که این نوع خرید، معمولا بهترین خرید و موفقیت آمیزترین خرید خواهد بود.

    6. در برخی مواقع، فرد پس از خرید سهم و شناسایی نقطه ورود، مشاهده می کند که سهم کف کانال را شکسته و مسیر نزولی جدیدی را طی می کند. در این حالت قانون نانوشته-ای در بازار وجود دارد، به این صورت که در سطوح پایین تر نیز اقدام به خرید می شود. این اقدام با اقدامی که در اصل قبلی صورت می گیرد، کاملا متفاوت است. در اصل قبلی سطوح حمایتی توسط قیمت سهم از بین نمی رود، اما در این اصل شاهد آن هستیم که سهم سطوح حمایتی را شکسته و وارد روند نزولی جدیدی می شود. در این حالت، به بهانه کاهش میانگین قیمت خرید، خرید در سطوح پایین تر صورت می پذیرد. این اقدام از پایه غلط است. چرا که اگر تحلیل هنگام خرید درست بود، سهم وارد روند نزولی نمی شد. در نتیجه تحلیل اشتباه صورت گرفته است. حال که تحلیل اشتباه است، لزومی به اصرار برای تکرار اشتباه وجود ندارد. در حدود 500 سهم در بازار سرمایه کشور پذیرش و عرضه شده است. در نتیجه سهام برای خرید در بازار سرمایه کم نیست. لذا می توان با تحلیل یک شرکت دیگر، مجددا اقدام به خرید کرد و خرید مجدد سهام شرکتی که اشتباه تحلیل شده است، فراموش شود.

    7. قبول اشتباه. این اصل از اصولی است که به دلیل غرور کاذب، معمولا دربین اهالی با تجربه بازار رعایت نمی-شود. وقتی فرد سهمی را اشتباه تحلیل می کند، گذشت زمان اشتباه وی را مشخص خواهد کرد. قبول اشتباه و خروج از سهم، اصلی بسیار مهم است که معمولا توسط فعالان بازار رعایت نمی شود و مسبب بسیاری از زیان های سنگینی است که دربازار سرمایه رخ می دهد.

    امید است فعالان بازار سرمایه با رعایت اصول مذکور، رفته رفته دانش خود در خصوص بازار سرمایه را افزایش داده و روز به روز سودهای بیشتر و بزرگتری را کسب کنند.

    نویسنده: محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری
    برچسب ها