عصر خودرو

تاثیر تنش تازه خاورمیانه بر بازار نفت و گاز

عصر بازار- قطع ارتباط دیپلماتیکی غیر منتظره سه کشور عربستان، مصر و بحرین از قطر به بهانه حمایت این کشور از اخوان المسلمین و تقویت همکاری با ایران، در اولین گام موجب افزایش بهای نفت شد.

تاثیر تنش تازه خاورمیانه بر بازار نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، قطر بعنوان یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان، جایگاه نخست بزرگترین تولید کننده گاز مایع (LNG) را نیز در دست دارد. با این حال، به زعم کارشناسان برنامه جدید برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مانند عربستان، مصر و بحرین مبنی بر قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیکی با این کشور می‌تواند برای قطری‌ها بسیار پر هزینه باشد.

    اولین پیامد این رخداد در بازار نفت، افزایش 1 دلاری بهای طلای سیاه بود. بر این اساس، بهای نفت دریای برنت با 1.1 درصد افزایش به 50 دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با یک درصد صعود، 48 دلار و 17 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. البته با توجه اینکه قطری‌ها سهم چندانی در بازار نفت ندارند، به نظر می‌رسد تداوم تنش جدید خاورمیانه تاثیر محسوسی در تغییرات بهای نفت نخواهد داشت.

    کاهش سهام قطر در پی ادعای مصر و امارات مبنی بر بستن راه‌های زمینی و هوایی به این کشور پیامد دیگر تنش زایی جدید عربستان بود. پادشاهی سعودی نیز تنها مرز زمینی خود با کشور قطر (که تنها مرز زمینی این کشور نیز به شمار می‌رود) را بست تا اوضاع برای همسایه کوچک ایران بسیار دشوار شود. بنابه گفته کارشناسان، قطر از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بیشتر از طریق مواد غذایی و واردات کالاهایی غیر از انرژی آسیب پذیر است.

    البته در حالی که خبرهایی مبنی بر توقف صادرات گاز قطر منتشر شده بود، رویترز خبر داد که خط لوله دلفین، خط لوله انتقال گاز بین قطر و امارات و عمان بدون هیچ تغییری انتقال گاز را به عهده دارد و تنش سیاسی موجود بر آن تاثیری نداشته است. شرکت ژاپنی جرا  (JERA) که یکی از بزرگترین خریداران گاز قطر در دنیا به شمار می‌رود، اعلام کرد که اختلاف این کشورها تاثیری بر خرید گاز از قطر ندارد.

    با این حال در صورت تشدید بیشتر تنش‌ها و کاهش صادرات گاز قطر، احتمال افزایش بهای آن و تقسیم سهم بالای قطری‌ها میان سایر صادرکنندگان گاز وجود دارد. بر اساس آمارهای موسسه پلاتس آنالیتیکس، قطر در سال 2016 میلادی، 78٫8 میلیون تن گاز مایع صادر کرده است که بیش از 30 درصد کل عرضه LNG جهان را شامل می‌شود. علاوه بر این، در طی سال‌های اخیر تولید رو به رشد گاز مایع تولیدی قطر به کشورهای مصر، اردن و امارات صادر می‌شود.

    بنابراین در حالی که در سال 2016، مصر 60 درصد از حجم واردات گاز مایع خود یعنی 4٫61 میلیون تن از 7٫26 میلیون تن LNG وارداتی اش را از قطر تامین کرده است، قطع رابطه با این کشور می‌تواند مصری‌ها را روانه یافتن بازارهای جدید کند.

    آرامکو قیمت نفت خام صادراتی خود را افزایش داد

    در همین حال، شرکت ملی نفت عربستان از افزایش بهای نفت خود در ماه جولای برای همه بازارهای آسیا، آمریکا و شمال غربی اروپا خبر داد.

    به نقل از بلومبرگ، عربستان ظاهرا قصد دارد با این اقدام از فضای افزایش تقاضای به وجود آمده بعد از تمدید توافق کاهش تولید نهایت استفاده را ببرد. شرکت آرامکو، قیمت رسمی نفت عرب خود در بازار آسیا را به میزان 60 درصد افزایش داد و به 25 سنت کمتر از شاخص منطقه ای رسانده است. بر اساس برآوردهای بلومبرگ، پیش‌تر انتظار می‌رفت که این شرکت قیمت نفت عرب خود در بازار آسیا را 30 سنت افزایش دهد. به گفته یک منبع آگاه، شرکت آرامکو به دلیل افزایش تقاضا و افزایش سود پالایشگاه‌های آسیایی قیمت نفت خود را افزایش داده است.

    آرامکو به منظور حفظ سهم خود از بازار آسیا طی 3 ماه گذشته به طور متوالی قیمت نفت عرب خود را کاهش داده بود. عربستان با کاهش چشمگیر تولید نفت خود در قالب توافق کاهش تولید، بخشی از سهم بازار آسیای خود را به ایران و عراق واگذار کرده است.

    به گزارش جهان اقتصاد، در حالی که کشورهای عضو اوپک و غیرعضو اخیرا در نشست وین، برای تمدید 9 ماهه برنامه کاهش تولید به توافق رسیدند، بهای نفت هنوز به روزهای خوب بازنگشته است. بر این اساس، کاهش تولید هزار و 200 بشکه ای کشورهای عضو اوپک و 600 هزار بشکه ای کشورهای غیرعضو در برابر افزایش عرضه نفت شیل آمریکا کارساز نبوده است و بهای نفت هنوز تا پیش بینی تحلیلگران مبنی بر بهای 55 دلار در هر بشکه در نتیجه تمدید توافق سال گذشته اوپک و غیر اوپک فاصله زیادی دارد.

    وزیر نفت عربستان اخیرا در اظهار نظری خاطر نشان کرد که کشورهای مشارکت کننده در برنامه کاهش تولید در نشست بعدی اوپک در ماه نوامبر به دنبال کاهش بیشتر عرضه نفت خام خواهند بود.

    برچسب ها