عصر خودرو

اقدام تلافی‌جویانه قطر امارات راتهدید می‌کند؛

بازار LNG در معرض خطر

عصر بازار- تحلیلگران بازار می‌گویند که تنش ایجاد شده میان قطر و کشورهای عربی، بازار گاز مایع طبیعی (ال ان جی) را در معرض خطر قرار می‌دهد .

بازار LNG در معرض خطر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، روز دوشنبه عربستان سعودی و متحدان کلیدی اش با قطر که بزرگترین فروشنده گاز طبیعی مایع جهان (ال ان جی) است، قطع رابطه کردند. با ازدیاد نگرانی ها از هرگونه اختلال در تولید و تدارک گاز برای کشورهای همسایه، بازار جهانی گاز متاثر خواهد شد.

    عربستان سعودی، همراه امارات متحده عربی و مصر که همگی از طریق خط لوله و یا ال ان جی به شدت به گاز قطر وابسته اند به همراه بحرین با افزایش اختلافات دیپلماتیک اعلام کرده اند تمامی روابط خود شامل خطوط ارتباطی را با قطر قطع خواهند کرد.

    آنها قطر را که یک سوم ال ان جی (گاز طبیعی که برای صادرات به فرم مایع تبدیل شده است) جهان را تولید می‌کند به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند.

    وزیر کشور آمریکا، رکس تیلرسون که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا را در سفر ماه گذشته اش به عربستان سعودی همراهی کرد، مدیر اجرایی اکسون موبیل- شریک کلیدی قطر در ساخت کارخانه های عظیم صادرات ال ان جی این کشور- بوده است.

    از آنجا که این بحران قیمت نفت را دچار نوسان کرده است ، تجار ال ان جی در انتظار هستند  و بازار را رصد می‌کنند؛ آنها نسبت به این پتانسیل اختلال در جریان های انرژی منطقه ای آگاه هستند اما ممکن است در مورد این فرض که می‌توان هرگونه شوک تجاری را با توجه به این که بازار های جهانی به خوبی تامین شده اند، محدود کرد، دچار اشتباه شده باشند. 

    به بزرگترین مشتریان قط ، یعنی هند و ژاپن فورا اطمینان مجدد داده شده است که تامین گاز آنها همچون گذشته ادامه خواهد یافت.

    از چند ساعت پس از قطع روابط دیپلماتیک، امارات متحده عربی عبور و مرور تمامی شناور هایی را که با استفاده از لنگرگاه معروف فجیره امارات از قطر می‌آیند یا به آن می‌روند را ممنوع کرده است.

    طبق داده های کشتیرانی در تامسون رویترز، این ممنوعیت بر حدود 6 کشتی مخزن حمل ال ان جی مرتبط با قطر که در حال حاضر در منطقه فجیره پهلو گرفته اند و ممکن است نیاز باشد بیرون آورده شوند هم حاکم است.

    مورتن فریسچ که یک مشاور مستقل صنعت گاز و ال ان جی است می‌گوید: به نظر من این بر صادرات ال ان جی قطر به خارج از دنیای عرب هیچ تاثیری نمی‌تواند داشته باشد و احتمال اینکه بر صادرات ال ان جی و گاز خط لوله ای در دنیای عرب هم تاثیر بگذارد کم است.

    با این حال تاجران ال ان جی با شروع این بحران در حالتی از شوک و هشیاری، تمامی نتایج احتمالی را در نظر می‌گیرند؛ به ویژه هرگونه تداخل در کار خط لوله صادرات گاز قطر به امارات.

    امارات متحده عربی روزانه 1.8 میلیارد فوت مکعب (51 میلیون متر مکعب) از گاز قطر را از طریق خط لوله دلفین مصرف می‌کند و با قطر قرارداد خرید ال ان جی دارد؛ این خط لوله دست قطر را برای اقدام احتمالی تلافی جویانه باز می کند.

    تا این لحظه جریان گاز در خط لوله دلفین دست نخورده باقی مانده است اما دست اندرکاران بازار می‌گویند حتی یک توقف جزئی هم  می‌تواند موج بزرگی در بازار های جهانی گاز به وجود آورد چرا که امارات متحده مجبور است با اوج گرفتن تقاضا در داخل به دنبال تامین کننده ال ان جی دیگری باشد.

    یک ناظر بازار گاز می‌گوید:حتی یک قطره کاهش در میزان گاز خط لوله دلفین می‌تواند تاثیری عظیم بر بازار جهانی ال ان جی بگذارد.

    در مورد مصر شرایط متفاوت است. با این که این کشور وابستگی سنگینی به ال ان جی قطر دارد اما آسیب پذیری آن نسبت به امارات متحده عربی کمتر است. چرا که مصر هیچ قرارداد مستقیمی با قطر ندارد و تولید گاز داخلی آن نیاز به واردات را کاهش می‌دهد و هرگونه اقدامی از سوی قطر می‌تواند تجار این کشور را مجبور کند دست از صادرات خود بکشند و در تامین گاز داخل مشارکت کنند.

    تحلیلگران بازار می‌گویند: شرکت‌های ترافیگورا، گلن کور و ویتول به طور متناوب از قطر ال ان جی می‌گیرند و آنرا به مصر تحویل می‌دهند. اما آنها در بنادر قطر مالکیت محموله را در دست دارند و از کشتی‌های قطری هم استفاده نمی‌کنند و این به این معنی است که از لحاظ فنی نباید در تامین گاز مصر خللی ایجاد شود.

    اما در واقعیت قطر می‌تواند صادرات خود را به هر کشور خاصی با صدور آنچه به آن محدودیت مقصد می‌گویند قطع کند.

    یک تاجر ال ان جی دیگر در مورد تاثیرات بالقوه بر تحویل گاز قطر به مصر می‌گوید هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

    برچسب ها