عصر خودرو

توسعه صنعت نفت و گاز در سایه اقتصاد مقاومتی

عصر بازار- یکی از راهکار مؤثر خروج از وضعیت نه چندان مطلوب این روزهای کشور، پیاده سازی سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی است، رهنمودهایی که بدون وجود آن اداره کشور در تنگناهای تحریم میسر نبود.

توسعه صنعت نفت و گاز در سایه اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، بدون شک یکی از راهکار مؤثر خروج از وضعیت نه چندان مطلوب این روزهای کشور، پیاده سازی سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی است، رهنمودهایی که بدون وجود آن اداره کشور در تنگناهای تحریم میسر نبود.

    اما امروز با پشت سر گذاشتن تحریم‌ها نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای کشور به مثابه اکسیژن برای آدمی است، از این رو رهبری سال 96 را اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامیدند.

    وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در کشور سبب شده تا این صنعت جزء پیشتازان عرصه اقتصادی کشور باشد و به تبع باید خدمت رسانی  به مردم و پیاده سازی سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در دستور کار داشته باشد، اما این مهم چقدر اجرایی شده است؟

    شرکت ملی گاز، همواره در مسیر اقتصاد مقاومتی

    حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در تشریح اقدامات انجام شده این شرکت در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقامتی، اظهار داشت: شرکت ملی گاز ایران چهار مسئولیت بزرک را عهده دار بود که این پروژه پیشرفت مطلوبی داشته اند.

    وی یادآور شد: به‌طور طبیعی فعالیت‌های این شرکت از جهت خدمت رسانی به مردم و محرومین در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است، اما از عمده فعالیت‌های انجام شده می توان به چهار پروژه بزرگ اشاره کرد.

    این مقام مسئول تصریح کرد: گاز رسانی به سیستان و بلوچستان و زاهدان، همچنین صادرات گاز به پاکستان و ایران شهر به چابهار از دشوار ترین پروژه ها بوده است که به مراحل پایانی رسیده است، همچنین پروژه صادرات گاز به کشور عراق و تکمیل خط ششم در بغداد تا اوایل سال جاری تکمیل می شود، ضمن اینکه پروژه در قسمت بصره در حال تست و آزمایش است.

    معاون وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی اندیشیده شده تا درآمد حاصل از صادرات گاز از کشور عراق به راحتی دریافت شود، گفت: فرآیندهای مالی چندین ماه است که به‌طور جد پیگیری می‌شوند تا به محض آغاز صادرات مشکلی از بابت دریافت پول نداشته باشیم، بنابراین نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت.

    عراقی در خصوص پروژه های گازرسانی به شهرها و روستاهایی که از این نعمت برخوردار نبودند، اظهار داشت: بخش بزرگی از پروژه گاز رسانی برای یک میلیون و 200 هزار خانوار انجام شده بطوریکه در سال های 94 و 95 به اندازه کل فعالیت 50 سال گذشته شرکت ملی گاز پروژه گاز رسانی انجام شده است.

    وی افزود: در طی دوسالی که از آغاز این پروژه می گذرد، نزدیک به هفت هزار و 900 روستا به سیستم سراسری گاز متصل شدند.

    مدیرعامل شرکت ملی گاز در ادامه تشریح برنامه های اقتصاد مقاومتی این شرکت، گفت: جمع آوری گاز های گمشده و کاهش تلفات شبکه از دیگر برنامه‌های مهم اجرای اقتصاد مقاومتی بود که در این راستای تحقق این امر فعالیت های گسترده ای انجام شد.

    این مقام مسئول ادامه داد: اندازه گیری دقیق در مبدأ، تغییر کنتورها، شیوه‌های محاسبه و در نهایت تفکیک مسئولیت های پالایشگاهی و سایر قسمت ها، سبب استفاده بهینه از منابع شد.

    جلوگیری از خام فروشی، گامی بلند در راستای تحقق تولید و اشتغال

    عباس کاظمی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران در تشریح ابعاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: صادرات پایدار روزانه 450 هزار بشکه فرآورده های نفتی یکی از مهم‌ترین فعالیت های این شرکت بوده است.

    وی تأکید کرد: این امر به معنای جلوگیری از خام فروشی و ارزآوری بیشتر به کشور است، همچنین برای اولین بار طی سال های گذشته این طرف های خارجی بودند که تقاضای خود را به میزان زیادی افزایش دادند.

    مدیر عامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس نیز اظهار داشت: پس از رفع تحریم ها قطعاتی که موجب به تعویق افتادن افتتاح پالایشگاه شده بود، ارسال شد و هم اکنون نیز سه واحد بنزین سازی در فاز یک مشغول تولید بنزین هستند.

    کاظمی در خصوص اصلاح پالایشگاه آبادان اظهار داشت: همچنین سه میلیارد دلار برای اصلاح یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور جذب سرمایه صورت گرفت که این امر به تنهایی موفقیتی بزرگ در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح و بهسازی پالایشگاه‌های کشور و افزایش راندمان آنها است.

    بازار های از دست رفته را احیا کردیم

    امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل وزیر نفت در خصوص فعالیت های انجام شده در فضای پسابرجام و منطبق بودن آن با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: وزارت نفت تا حدمطلوبی توانسته سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی را اجرا کند و حرکت توسعه ای خود را در این ریل ادامه دهد.

    وی ادامه داد: بازپس‌گیری بازارهای از دست رفته در زمان تحریم، بازگشت میزان تولید و صادرات به قبل از دوران تحریم و حتی بیشتر، همه مصداق هایی از اجرای اقتصاد مقاومتی است.

    معاون امور بین الملل وزیر نفت در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه میزان نفت خام و میعانات گازی صادرات می شود، گفت:  در حال حاضر  صادرات نفت خام به بیش از دو میلیون و 600 هزار بشکه رسیده  و با احتساب صادرات میعانات گازی نقریباً دوبرابر زمان تحریم ها رسیده است.

    برچسب ها