عصر خودرو

حسینی خبر داد:

فرآورده‌های صادراتی زمینی ملی پخش سهم بورس انرژی شد

دعوت از اتحادیه‌های پایین دستی پتروشیمی

عصر بازار- مدیر عامل بورس انرژی از عرضه قریب‌الوقوع گاز مایع و گازوییل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در تالار سبز خبر داد و گفت: با توافق شرکت بازرگانی گاز ایران قراردادهای بلند مدت دست‌کم یکساله برای گاز مایع ارایه خواهد شد.

فرآورده‌های صادراتی زمینی ملی پخش سهم بورس انرژی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، مدیر عامل بورس انرژی در مورد هدف‌گذاری این بازار برای کمک به تامین مالی حوزه نفت و انرژی در سال جاری گفت: رایزنی هایی از ابتدای امسال با تولید کنندگان بزرگ از جمله پالایشگاه‌های بزرگ و شرکت ملی نفت ایران انجام شده که نتیجه آن ایجاد تقاضا برای انتشار اوراق سلف در رینگ فراورده‌های نفتی بورس انرژی بوده است.

    سید علی حسینی ادامه داد: امسال یکی از پالایشگاه‌های بزرگ کشور حداقل تا مبلغ 1000 میلیارد تومان اوراق سلف مصوب هیات مدیره خود را از طریق بورس انرژی منتشر خواهد کرد و هم اکنون نیز با شرکت تامین سرمایه رایزنی خود را آغاز کرده است.

    شرکت ملی نفت ایران نیز در سال 96 برای انتشار اوراق سلف به منظور تامین مالی اعلام آمادگی کرده که هم اکنون در حال مذاکره با بورس انرژی است.

    این مقام مسئول با اشاره به اتفاق های بزرگ رخ داده در رینگ نفت و گاز بورس انرژی گفت: با تفاهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی امسال تمامی عرضه‌های صادراتی زمینی شرکت ملی پخش از طریق بورس انرژی انجام خواهد شد. بازار نفت و گاز بورس انرژی نیز تا کنون به صورت هفتگی شاهد عرضه‌های مناسب و معاملات پر حجم بوده است.

    وی افزود: به تازگی گاز مایع و گازوییل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس نیز در بورس انرژی  پذیرش شده که بزودی عرضه آنها نیز در این بازار آغاز خواهد شد. این پالایشگاه از جمله شرکت های بزرگ و قدرت‌مند کشور است که در رینگ صادراتی بورس انرژی گازوییل و LPG تولیدی آن عرضه خواهد شد.

    حسینی از توافق با شرکت بازرگانی گاز ایران به منظور انعقاد قراردادهای بلند مدت دستکم یکساله برای گاز مایع برای مشتریان بورس انرژی خبر داد و گفت: امید می رود این قرارداد ها به زودی در بورس انرژی در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

    وی با بیان اینکه برنامه های توسعه ای بورس انرژی از فروردین و اردیبهشت ماه امسال کلید زده شده، عنوان کرد: به طور حتم این رخدادها در سال 96 به افزایش حجم و ارزش معاملات بورس انرژی ختم خواهد شد.

    مدیر عامل بورس انرژی با دعوت از تشکل ها و اتحادیه های سراسری تعاونی های پتروپالایشی برای استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی گفت: هم اکنون بورس انرژی با اتحادیه صادرکنندگان نفت ، گاز و پتروشیمی ارتباط خوبی داشته و توانسته در زمینه میعانات گازی نیز توپوگرافی مصرف کشور را به منظور بررسی میزان مصرف هر منطقه جغرافیایی از این اتحادیه دریافت کرده است.

    در همین ارتباط نیز شرکت ملی نفت ایران  در تدارک افزایش حجم عرضه فرآورده‌های نفتی متناسب با نیاز مصرف کنندگان است.

    وی ادامه داد : اتحادیه ها تشکل های صنفی کشور هستند و در استراتژی های کلان کشور باید تقویت شوند از این‌رو علاقه‌مندیم در حوزه های مشترک بتوانیم همکاری داشته باشیم. از جمله این تشکل ها اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی است که اعضای آنها در بورس های کالا و انرژی فعال هستند و چنانچه نیازهای خود را به طور مدون به بورس انرژی بدهند، وظیفه خود می دانیم که در مذاکرات دولتی و بالادستی درخواست‌های آنها را پیگیری کند.

    حسینی در مورد هدفگذاری بورس انرژی برای انتشار اوراق تامین مالی در سال جاری گفت: پارسال ارزش معاملات بورس انرژی در حالی به 42 هزار میلیارد ریال رسید که امسال با افزایش 50 درصدی نسبت به سال قبل این رقم به 60 هزار میلیارد ریال خواهد رسید که از این رقم بین 15 تا 20 هزار میلیارد ریال نیز برای اوراق سلف به منظور تامین مالی بنگاههای اقتصادی اختصاص خواهد یافت.

    برچسب ها