عصر خودرو

جنب پل حافظ

اول هفته کم‌رمق بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه در ادامه مسیر ریزشی قیمت‌ها در هفته گذشته، شاهد جو ضعیفی بود که به افت ۲۲۴واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) شاخص کل منجر شد.

اول هفته کم‌رمق بازار سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  بازار روز شنبه در حالی با عقب‌نشینی 3/ 0 درصدی شاهد رسیدن شاخص کل به رقم 80هزار و 288 واحد بود که به دلیل دو روز تعطیلی در روزهای یکشنبه و دوشنبه بازار شاهد حضور کم تعداد معامله‌گران بود. این امر معاملات ضعیف و کم‌حجمی را به دنبال داشت. روز شنبه نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندر عباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل را داشتند و بازدهی بازار سهام کشور از ابتدای سال تا پایان معاملات روز شنبه را به کمتر از 4 درصد کشاندند.در تحولات اقتصادی مهم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش از سری گزارش‌های «چشم‌انداز اقتصادی جهان»، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2017 را کاهش داد.

    این نهاد بین‌المللی که 6 ماه پیش رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را 2/ 5 درصد اعلام کرده بود، این رقم را 2/ 1 درصد کاهش داد و اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در سال 2017 میلادی به 4 درصد خواهد رسید. بر‌اساس این گزارش، ظرفیت اضافی محدود تولید نفت، وجود مشکلات در دسترسی تامین مالی بر رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دومین اقتصاد منطقه غرب آسیا تاثیر منفی گذاشته است اما در عین حال عواملی نظیر تراز حساب جاری و وضعیت مالی مثبت در خنثی‌سازی عوامل منفی کمک کرده و سبب شده تا چشم انداز رشد اقتصادی 4 درصدی در سال 2017 تا 2019 برای ایران وجود داشته باشد. همچنین بانک جهانی، پیش‌بینی خود از میزان رشد اقتصادی در جهان را نسبت به گزارش گذشته خود تغییر نداده و همان 7/ 2 درصد اعلام کرده است. در بازار روز شنبه در تحولات کلان مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری با بیان اینکه بانک‌ها در حال حاضر با برخی مشکلات مواجه هستند، اما ورشکسته نیستند، گفت: مردم این اطمینان را داشته باشند که بانک مرکزی نظارت کامل بر سیستم بانکی دارد. عباس کمره‌ای، درباره برخی شایعات در فضای مجازی و اظهار‌نظرهای برخی افراد درخصوص ورشکستگی بانک‌های کشور ضمن رد این موضوع، افزود: در حال حاضر برخی بانک‌ها با مشکلاتی نظیر کمبود سرمایه، انباشت دارایی‌های غیر مولد و مطالبات غیرجاری بالاتر از استانداردهای بین‌المللی مواجه هستند و در شرایطی قرار دارند که عملکرد آنها در دو سال اخیر با اندکی سود همراه بوده است، اما بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بر عملکرد آنها نظارت دارد. در گروه بانکی همچنین روز شنبه بانک 400 میلیارد تومانی حکمت ایرانیان، زمان و مکان مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه 150 درصدی در دو مرحله را اعلام کرد. بانک فرابورسی حکمت ایرانیان توانسته اولین مجوز افزایش سرمایه سال جدید را از سازمان بورس دریافت کند. «حکمت» ساعت 9:30 روز پنج‌شنبه 25 خرداد در سالن اجتماعات انفورماتیک واقع در بزرگراه رسالت به مجمع فوق العاده می‌رود. این بانک 400 میلیارد تومانی برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، این مجمع را برگزار می‌کند.

    در گروه فلزی انجمن جهانی فولاد، ایران را چهاردهمین کشور تولید‌کننده فولاد جهان معرفی کرد. ایران با افزایش تولید از 16 میلیون و 100 هزارتن فولاد در سال 2015 به 17 میلیون و 900 هزار تن در سال 2016، توانست جایگاه خود را در رتبه چهاردهم جهان تثبیت کند. در گروه سیمانی براساس برنامه پیش‌بینی شده از سوی انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، قرار است در سال جاری هشت طرح سیمانی راه‌اندازی شود که در مجموع روزانه نزدیک به 32 هزار تن به تولید سیمان کشور می‌افزاید. به گزارش «ایرنا» پروژه‌هایی که راه‌اندازی آنها در سال جاری پیش‌بینی شده در استان‌های البرز، بوشهر، ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان واقع است.

    برپایه اطلاعات انجمن یاد‌شده، راه‌اندازی آسیاب سیمان در کارخانه آبیک (استان البرز) با ظرفیت روزانه هشت هزار و 500 تن که از تسهیلات بانک صادرات برخوردار شده است، یکی از این هشت طرح است. استان خوزستان دارای دو طرح عمران آریا و توسعه کارون به ترتیب با ظرفیت روزانه سه هزار و 300 و سه هزار و چهار صد تن است که پیش‌بینی شده است امسال به بهره‌برداری برسند. این طرح‌ها از تسهیلات بانک‌های ملی و صادرات برخوردار شده‌اند. براساس آمار موجود، در زمینه سیمان خاکستری استان تهران با 13 درصد بالاترین سهم را دارد و استان‌های اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب با 7/ 9 و 8/ 7درصد در رتبه‌های بعدی جای دارند. برابر اطلاعات انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، پروژه‌مند دشتی در استان بوشهر با ظرفیت روزانه 3 هزار و 400 تن با بهره‌مندی از تسهیلات بانک ملی، دهلران در استان ایلام با ظرفیت روزانه 3 هزار و 300 تن از تسهیلات بانک ملت برخوردار شده‌اند.

    در این گروه همچنین یک کارشناس صنعت سیمان در واکنش به صحبت وزیر صنعت در مورد تاسیس 20 کارخانه جدید سیمان، با بیان اینکه این اقدام تبعات منفی برای صنعت سیمان به دنبال خواهد داشت گفت: برای احداث 30 کارخانه سیمان مجوز صادر شده ولی به دلیل نبود صرفه اقتصادی تاکنون ایجاد نشده‌اند. علی‌محمد بُد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد صحبت‌های اخیر وزیر صنعت مبنی بر تاسیس 20 کارخانه جدید سیمان در کشور اظهار کرد: این اتفاق کار اشتباهی است و با اقتصاد کشور همخوانی ندارد. وی توضیح داد: در حال حاضر حدود 93 میلیون تن ظرفیت نصب شده برای تولید سیمان در کشور است که باید ببینیم تامین برق آنها با چه فرآیندی قرار است انجام شود و فعال شدن تمام این ظرفیت چقدر با رشد مسکن و همچنین درآمد سرانه کشور همخوانی دارد.

    بد با بیان اینکه در حال حاضر صادرات سیمان به کشورهای دیگر نیز با مشکل روبه‌رو است و به دلیل وزن بالای این محصول، صادرات آن به هر کشوری نیز امکان‌پذیر نیست، گفت: در حال حاضر عراق به‌عنوان بازار اصلی صادرات سیمان ایران، اجازه آسیاب سیمان به تولیدکنندگان ایرانی را نمی‌دهد، خودش برای تولید سیمان اقدام کرده و کارخانه‌هایی نیز احداث کرده است. بُد با اشاره به ایجاد جنگ قیمت در صنعت سیمان ایران، گفت: در حال حاضر برخی کارخانه‌های سیمان به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و با مشکل عدم پرداخت بدهی‌های بانکی و همچنین عدم بازسازی روبه‌رو هستند. به گفته وی، اکثر کارخانه‌های سیمانی زیانده و با مازاد تولید روبه‌رو شده‌اند و طبق برآوردها تا 7 سال آینده نیازی به احداث کارخانه جدید نبود. وی در مورد موانع صادراتی سیمان نیز اظهار کرد: عراقی‌ها که بازار عمده صادرات سیمان ایران را تشکیل می‌دادند، به دنبال تولید سیمان رفتند و برای واردات سیمان نیز عوارض گذاشته‌اند که همین مساله، صادرات سیمان ایران را کاهش داده است.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر 30‌کارخانه سیمان مجوز احداث گرفته‌اند ولی به دلیل عدم بازدهی این صنعت، بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات به این کارخانه‌ها نیستند و این واحدها نیز ایجاد نشده‌اند. در گروه معدنی مازاد عرضه و کمبود تقاضا باز هم قیمت سنگ‌آهن وارداتی را در چین پایین آورد. قیمت سنگ‌آهن اخیرا 40 سنت افت داشته است و شاخص قیمت پلاتس 57 دلار و 40 سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است. آخرین قیمت قرارداد سنگ‌آهن در بورس سنگاپور نیز با افت قیمت 20/ 2 دلار ی به 56 دلار هر تن خشک رسید. در شرایط فعلی موجودی سنگ‌آهن خریداران چینی بالاست و تمایلی به خرید در بازار نیست. در گروه خودرویی سایپا دیزل برنامه افزایش سرمایه 365 درصدی را اعلام کرد. سایپا دیزل که از 26 اردیبهشت به دلیل تعدیل پیش‌بینی زیان 108 ریالی هر سهم با توقف نماد روبه‌رو‌ است، بعد از مصوبه 10 خرداد هیات‌مدیره، قصد دارد در صورت موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق العاده، اقدام به افزایش سرمایه 365‌درصدی کند. در صورت نهایی شدن این موضوع، سرمایه فعلی «خکاوه» از 263 میلیارد تومان به یک هزار و 225 میلیارد تومان خواهد رسید. این تامین مالی از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران و با هدف خروج از شمولیت ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت و همچنین بهبود نسبت مالکانه صورت می‌گیرد.

    در گروه قندی شهد خوی در گزارشی اعلام کرد که در شرایط حاضر تغییری در پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی منتهی به 31 شهریور نخواهیم داشت. در گزارش شفاف‌سازی این شرکت آمده است، این شرکت از محل سهمیه تخصیصی اقدام به خرید شکر خام کرده است و با توجه به اینکه کشتی محموله در حال حرکت به سوی ایران است، با فرض در نظر گرفتن عملیات تخلیه و حمل و تصفیه و فروش رفتن محصول نهایی، تاثیر مثبت این موضوع بر سود هر سهم شرکت 11 درصد برآورد می‌شود. درگروه قندی همچنین اعلام شد تولید شکر امسال 2 برابر می‌شود

    مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی با اعلام برداشت حدود 400 هزار تن چغندرقند تا به امروز و تحویل آن به کارخانه‌های قند کشور اظهار کرد: برداشت چغندرقند پاییزه سال زراعی 96-95 کماکان ادامه دارد و با توجه به استقبال کشاورزان از این زراعت پر درآمد و از طرفی افزایش عملکرد در واحد سطح و درصد عیار قند پیش‌بینی می‌شود حدود 750 هزار تن چغندرقند پاییزه تحویل کارخانه‌های قند شود. در گروه تصفیه نفت، نفت پارس در مجمع خود با تقسیم سود 650‌ریالی موافقت کرد. در مجموع بازار روز شنبه بازاری ضعیف و بی‌رمق بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 114میلیارد تومان و در فرابورس به 81میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها