عصر خودرو

معاون شرکت بازرگانی دولتی خبر داد:

عبور خرید تضمینی گندم از مرز ۳۰۰۰ میلیارد تومان

عصر بازار- معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی از خرید تضمینی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومانی گندم خبر داد و گفت: براساس مصوبه هیات دولت، خرید گندم در چهار استان از سوی صنف و صنعت از طریق بورس انجام می‌شود که البته هنوز ابلاغ نشده است.

عبور خرید تضمینی گندم از مرز ۳۰۰۰ میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، حسن عباسی معروفان اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات به دست آمده بیش از دو میلیون و 500 هزار تن گندم از 20 استان به ارزش حدود 3000 میلیارد تومان خریداری شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با حدود 300 هزار تن کاهش خرید تضمین گندم مواجهیم که البته ناشی از تعویق در فصل برداشت گندم به دلیل سرمای هوا است نه کاهش تولید گندم.

    وی با بیان این که تاکنون بیش از 2100 میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران وارد سامانه جامع خرید گندم شده و به حساب آنها واریز شده است، افزود: گرچه این سامانه در سال گذشته وجود داشت اما امسال در حال تکمیل آن هستیم، به گونه‌ای که به محض انجام خرید تضمینی گندم از سوی مباشران، اطلاعات آن وارد سامانه می‌شود و براساس آن در هیچ استانی غیر از کشاورزان گندم نمی‌خریم.

    بورسی شدن بازار گندم در راستای تامین مطالبات کشاورزان

    معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی گفت: امسال برای تامین منابع مورد نیاز خرید تضمینی گندم سیاست‌گذاری‌ها مانند سال گذشته است و هم اکنون مانند سال گذشته سنگین نشدن حجم مطالبات و خرید تضمینی این محصول، بهای محصول کشاورزان از محل فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین و پرداخت می‌شود و تاکنون نیز به خوبی پیش رفته‌ایم.

    عباسی معروفان افزود: امسال نیز مانند سال گذشته حدود 16 هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است و از دیگر ابزارها مانند بورس کالا نیز برای تامین و پرداخت هرچه سریع‌تر مطالبات گندمکاران استفاده خواهیم کرد که در این راستا براساس مصوبه هیات دولت گندم در چهار استان مرکزی، اردبیل، اصفهان و غیره از طریق بورس کالا به صنف و صنعتی که به گندم دروم یا معمولی نیازمندند عرضه می‌شود که البته هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است.

    وی ادامه داد: گندم عرضه شده در این چهار استان بیش از 1.5 میلیون تن بوده است که براساس طرح اولیه تصویب شده اگر طی دو هفته این محصول فروش نرود، شرکت بازرگانی دولتی به عنوان بازوی حمایتی و برای حمایت از کشاورزان ورود پیدا می‌کند و باقی‌مانده گندم عرضه شده در بورس کالا را خریداری خواهد کرد.

    معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی اظهار کرد: اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، خراسان رضوی جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان 20  استانی هستند که خرید تضمینی گندم در آنجا آغاز شده است و طی هفته جاری چهار استان دیگر به جمع فروشندگان گندم به دولت اضافه می‌شوند و تا ماه آینده همه استان‌های کشور درگیر خرید و فروش گندم خواهند شد که البته تاکنون خوزستان با یک میلیون و 342 هزار تن، گلستان با 243 هزار تن، کرمان با 167 هزار تن و ایلام با 163 هزار تن بیشترین آمار خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند.

    خرید بیش از 100 هزار تنی کلزا و پیش‌ بینی افزایش چهار برابری آن

    وی اعلام کرد: تاکنون بیش از 101 هزار تن کلزا به ارزش 280 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که پیش بینی می‌شود به بیش از 400 هزار تن تا پایان فصل برداشت برسیم. البته تامین مطالبات کشاورزان تولید کننده دانه‌های روغنی تاکنون بدون مشکل ادامه دارد و پس از چند روز از ورود اطلاعات آن به سامانه جامع خرید تضمینی مطالبات آنها تامین و پرداخت می‌شود.

    برچسب ها