عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

سازوکار بورس کالا، تدبیر دولت برای پرداخت به موقع پول گندمکاران

عصر بازار- با تدبیر دولت برای ورود گندم به بورس کالا، مطالبه اولیه و به حق گندمکاران یعنی پرداخت به موقع پول به آنها در مسیر اجرایی شدن قرار می گیرد.

سازوکار بورس کالا، تدبیر دولت برای پرداخت به موقع پول گندمکاران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسکانیوز، کارشناس بازار سرمایه درخصوص تصمیم هیات دولت مبنی بر جایگزین کردن سیاست قیمت تضمینی گندم به جای خرید تضمینی گندم گفت: طرح قیمت تضمینی که به عنوان یک سیاست منطقی و اقتصادی تلقی می شود، سال گذشته به طور رسمی از سوی دولت مطرح و برای دو محصول ذرت و جو کل کشور به کار گرفته شد که امسال این طرح برای گندم چهار استان عملی خواهد شد.
    به گفته جواد بهزادی  در طرح قیمت تضمینی، کشاورز محصول مورد نظر خود را در بورس کالا عرضه و بخش خصوصی اقدام به خرید می کند.

    مطالبه به حق گندمکاران برآورده می شود
    بهزادی با بیان اینکه دولت در طرح قیمت تضمینی مابه التفاوت قیمت مصوب با نرخ تعیین شده در بورس را به گندمکار پرداخت میکند، افزود: دولت از طریق به کار گرفتن طرح قیمت تضمینی متعهد به پرداخت بخش کمی از پول گندمکاران می شود و بخش بیشتری از وجه محصول کشاورزان به وسیله انجام معاملات در بورس کالا پرداخت می شود، بنابراین اجرایی شدن طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا باعث شده تا دولت متحمل فشار زیادی جهت تامین نقدینگی برای پرداخت بدهی خود به گندمکاران نشود.
    وی اظهار داشت: به این ترتیب با تدبیر دولت برای ورود گندم به بورس کالا، مطالبه اولیه و به حق گندمکاران یعنی پرداخت به موقع پول به آنها در مسیر اجرایی شدن قرار می گیرد.

    رشد تولید و کیفیت گندم
    عضو هیات مدیره کارگزاری باهنر تصریح کرد: در طرح قیمت تضمینی، گندمکار نیز ظرف مدت دو روز به وجه حاصل از فروش محصول خود دسترسی پیدا می کند به این ترتیب یکی از مزایای اصلی قیمت تضمینی، دسترسی زودهنگام گندمکاران به بخش عمده ای از وجه خود است که این امر باعث افزایش انگیزه آنها جهت بالا بردن میزان تولید محصولات به همرا ارتقاء کیفیت محصول به دلیل عرضه در بورس کالا می شود.
    وی به مکانیسم بورس کالا به عنوان بازاری شفاف در اجرای سیاست قیمت تضمینی اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه بورس کالا بهترین مکان برای تعیین قیمت محصولات محسوب می شود بنابراین عرضه گندم در بورس کالا و قیمت گذاری از طریق عرضه و تقاضا در این مکان اقدامی عادلانه تلقی می شود. 

    توسعه پیوند بازار سرمایه و بخش کشاورزی
    بهزادی اجرای طرح قیمت تضمینی را برای محصولات جو و ذرت موفق دانست و گفت: موفقیت بورس کالا در اجرای سیاست قیمت تضمینی برای جو و ذرت به طور قطع شامل گندم هم خواهد شد و می توان گفت که در آینده شاهد ورود دیگر محصولات کشاورزی به بورس کالا جهت استفاده از طرح قیمت تضمینی خواهیم بود.
    این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: بازار سرمایه به عنوان یکی از مولفه های اصلی اقتصاد کشور تلقی می شود بنابراین به طور حتم طرح قیمت تضمینی با ایجاد پیوند بیشتر بازار سرمایه و بخش کشاورزی نقش بسزایی در بهبود روند اقتصادی کشور ایفا خواهد کرد.

    برچسب ها