عصر خودرو

پیام رییس کل بانک مرکزی به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی در پیامی ضمن اشاره به قیام تاریخ ساز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲, سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) را تسلیت گفت.

پیام رییس کل بانک مرکزی به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، متن پیام ولی‌الله سیف به شرح زیر است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

    قیام حضرت امام خمینی -رحمت الله علیه- در ١٥ خرداد ١٣٤٢ در شرایطی رخ داد که همه ظرفیت‌های اصلاحی در رژیم گذشته به بن بست رسیده بود و فعالان سیاسی برای انتخاب مشی سیاسی پیش رو دچار سر درگمی بودند. عده‌ای گام در مسیر مبارزه مسلحانه نهادند و برخی نیز سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفتند. امام خمینی(ره) اما مسیری دیگر را گشود.

    ایشان از یک سو در ١٥ خرداد ٤٢  با اعتراض علنی و آشکار به حکومت پهلوی در شکستن فضای هراس و ناامیدی پیشگام شد و از سوی دیگر با نفی شیوه‌های خشن و رادیکال مبارزه، مسیر آگاهی‌ بخشی مستمر به ملت را در پیش گرفت؛ چرا که به درستی معتقد بود این ملت است که باید به صحنه بیاید و خواست خود را محقق کند. در کوران مبارزات نیز در عمل ثابت شد که راهبرد مبارزاتی امام، راهبرد پیروز بود و حضور حداکثر مردم در صحنه، در نفی و انهدام استبداد راهگشا شد. تکیه بر مردم و تاکید بر ضرورت حضور مردم، تفاوت اصلی نگاه امام خمینی(ره) به مبارزه، نسبت به سایر جریانات سیاسی بود.

    این نگاه امام خمینی(ره) پس از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد. ایشان از آنجا که مردم را "علت موجبه" انقلاب می‌دانست تداوم حضور مردم را موجب بقا و تداوم انقلاب تلقی می‌کرد. امام معتقد بود مردم علت موجبه و مبقیه انقلاب هستند. از این رو پس از پیروزی انقلاب، بر تدوین قانون اساسی و ایجاد ظرفیت‌های دموکراتیک قانونی، تاکید موکد داشتند تا حضور مردم در صحنه، ساز و کار مشخص قانونی پیدا کند. تاکید بر مردم‌ سالاری در نظام اسلامی، بی‌تردید میراث امام خمینی(ره) است. ایشان میزان را رأی مردم دانستند و مجلس را در رأس امور.

    یکی دیگر از یادگارهای ماندگار امام‌خمینی(ره) پس از تاسیس جمهوری اسلامی، وارد کردن عنصر «مصلحت» در فرآیند تصمیم‌گیری‌های حکومتی بود. وی هرچند خود «رند عالم‌سوزی» بود که با مصلحت‌ بینی‌های رایج، نسبتی نداشت اما می‌دانست «کار ملک است آنکه تدبیر و تامل بایدش». لزوم لحاظ کردن عنصر مصلحت در حکمرانی اگر از سوی امام خمینی(ره) صورت نمی‌گرفت شاید مطرح شدنش از سوی دیگران آنان را در معرض اتهامات گوناگون قرار می‌داد. با بازنگری قانون اساسی، عنصر مصلحت، صورت بندی قانونی و نهادی پیدا کرد و به لحاظ حقوقی به بخش مهمی از فرآیند تصمیم‌سازی در جمهوری اسلامی بدل شد. تشخیص مصلحت و لحاظ آن در تصمیم‌گیری‌ها تاکنون گشاینده بسیاری از گره‌ها در اداره امور کشور بوده است که مثال‌ های متعدد آن را در بسیاری از امور اقتصادی، از جمله در حوزه بانکی شاهد بوده‌ایم.

    ارتحال امام نیز در آستانه ١٥ خرداد رخ داد و با این حادثه عظیم پیوند خورد. ایشان سال‌ها پیش از رحلت خویش سروده بود:

    از غم دوست در این میکده فریاد کشم

    دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم

    داد و بی داد که در محفل ما رندی نیست

    که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم

    شادی‌ام داد، غمم داد و جفا داد و وفا

    باصفا منت آن را که به من داد کشم

    عاشقم ، عاشق روی تو ، نه چیز دگری

    بار هجران و وصالت به دل شاد کشم

    در غمت ای گل وحشی من ، ای خسرو من

    جور مجنون ببرم ، تیشه فرهاد کشم

    مُردم از زندگی بی تو که با من هستی

    طرفه سرّی است که باید برِ استاد کشم

    سال ها می گذرد ، حادثه ها می آید

    انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

    روح بلندش شاد و درخت انقلاب اسلامی تناور باد.

    برچسب ها