عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا خبر داد؛

طراحی ابزارهای مالی جدید برای تنظیم بازار

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به ظرفیت های موجود برای تنظیم بازار گفت: برای پوشش ریسک و تامین مالی و تنظیم بازار، ابزارهای مالی جدید تعریف می شود.

طراحی ابزارهای مالی جدید برای تنظیم بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد گفت: امسال بر روی محصولات کشاورزی با هدف پوشش ریسک و تامین مالی و نیز تنظیم بازار، ابزارهای مالی جدید را تعریف می کنیم، قبلا اگر می خواستیم برای تنظیم بازار از این ابزارها استفاده کنیم باید نهادهای تنظیم گر بازار ورود می کردند و در واقع عمده فعالیت های بازار توسط این نهاد مذکور صورت می گرفت که آنها هم مجوز لازم را نداشتند.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امسال قیمت تضمینی برای چه محصولات کشاورزی کاملا اجرا می‌شود؟ گفت: برای جو و ذرت این قیمت تضمینی همچنان اجرا خواهد شد، برنج نیز اضافه شده‌ است؛ برای گندم نیز با توجه به مصوبه دولت به صورت پایدار در 4 استان انجام شود.

    مدیرعامل بورس کالا افزود: سال گذشته در ماده 32 برنامه ششم توسعه این موضوع مد نظر قرار گرفت تا نهادهای تنظیم گر بازار بتوانند از سازوکار بورس کالا و ابزارهای موجود در آن استفاده کنند، از این رو در سال جاری زیرساخت قانونی آن فراهم شده است.

    سلطانی نژاد اظهار داشت : در این رابطه یک نگرانی در سلف وجود دارد وقتی می خواهیم بازار را تنظیم کنیم حتما باید برای آینده کالا را فروخته باشیم تا خریداران با قیمتی مشخص کالا را دریافت کنند، اما دغدغه خریداران این است اگر بخواهند کل پول را پرداخت کنند منابع مالی آنها از بین می‌رود چرا که خیلی از آنها چنین منابع مالی را در اختیار ندارند. بنابراین قراردادی با نام سفارش خرید یا ثبت سفارش خرید در بورس طراحی شده بطوریکه خریدار بخشی از پول را به عنوان مثال 10 تا 20 درصد مبلغ را پرداخت و در موقعیت خرید آن کالا برای آینده قرار می‌گیرد.

    مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد : فروشنده کالا نیز که نهاد تنظیم گر بازار است اگر می‌خواهد کالا را وارد و یا تولید کند با اطمینان این کار را انجام می‌دهد چرا که از وجود مشتری برای آینده محصولش اطمینان دارد. در دنیا اسم این نوع قراردادها را فوروارد یا پیمان آتی می گذارند؛ البته در بازار ما نام ایرانی آن، همان ثبت سفارش است.

    وی درباره کالاهای معدنی و پتروشیمی هم اعلام کرد :در کالاهای پتروشیمی نیز طبق مصوبه شورای رقابت موظف هستیم پیمان آتی را روی بعضی از محصولات نظیر پتروشیمی که نیاز به برنامه ریزی در تولید دارند راه اندازی کنیم بطوریکه شرکت های پتروشیمی قبل از تولید یک محصول بازاریابی را انجام داده باشند؛ در این نوع قراردادها در صورت فروش محصول اقدام به تولید می کنند.

    سلطانی نژاد درباره گواهی سپرده طلا هم تصریح کرد : سال 87 قرارداد آتی سکه راه اندازی شد و در سال 90-91 تقریباً با رونق آتی سکه روبرو بودیم. باید برای ابزارهایی که راه اندازی می کنیم آموزش های لازم را نیز فراهم کنیم.

    درباره گواهی سپرده نیز همین اتفاق افتاده چنانچه معاملات آنلاین نیز برای آن وجود دارد. برای رونق این گواهی سپرده استفاده از حضور فعالان این حوزه قابل اهمیت است. در همین رابطه صندوق کالا را فعال سازی و مجوزش را از سازمان دریافت کردیم.

    برچسب ها