عصر خودرو

توزیع اسکناس طرح جدید از نیمه خردادماه;

اسکناس جدید ۱۰هزار ریالی به دستخط رهبر معظم انقلاب متبرک شد

عصر بازار- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، توزیع اسکناس ۱۰ هزار ریالی جدید منقش به تصویر حضرت امام خمینی (ره) را از نیمه خردادماه آغاز می‌کند.

اسکناس جدید ۱۰هزار ریالی به دستخط رهبر معظم انقلاب متبرک شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بانک مرکزی، توزیع این اسکناس به تبرک دستخط رهبر معظم انقلاب آغاز می شود.
    ایشان در این دستخط نوشته اند: «خداوند برکت دهد و مبارک فرماید.»
    در این زمینه رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: در طراحی این اسکناس از نقوش اسلیمی که نماد فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی است، بهره گرفته شده است. در طرح پشت این اسکناس نیز تصویر آرامگاه حافظ به همراه شعر «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق؛ ثبت است بر جریده عالم دوام ما» از اشعار لسان‌الغیب با خطاطی یکی از خطاطان برجسته کشور گنجانده شده است.
    «سیدمحمود سلیمانی» افزود: ابعاد اسکناس 10 هزار ریالی جدید از 77×160 میلی متر به 71×142 میلی متر کاهش یافته است. این تغییر با هدف فرسودگی کمتر اسکناس، کاهش هزینه‌های تولید و در راستای ایجاد همگرایی بین اندازه اسکناس‌ها و ایران چک صورت گرفته است.
    وی گفت: چاپ برجسته پرتره حضرت امام بر روی اسکناس جدید بزرگ تر از قبل شده و این موضوع امکان اصالت سنجی اسکناس را بدون نیاز به ابزار تخصصی تسهیل می کند.
    در طرح جدید اسکناس 10 هزار ریالی، تصویر حضرت امام خمینی (ره) که در واترمارک درج شده، به صورت 3 بعدی توسط کارشناسان تولید کاغذ امنیتی و اوراق بهادار کشور طراحی و اجرا شده است.
    به گفته سلیمانی، تصویر حضرت امام (ره) در واترمارک اسکناس جدید، متفاوت از پرتره چاپ شده روی اسکناس و به صورت چاپ برجسته اجرا شده است و این واترمارک به علت نفوذ در عمق کاغذ، بالاترین ضریب امنیتی را دارد. ابعاد واترمارک در طرح دماوند (طرح قدیم) 30 ×43 میلیمتر و طرح حافظ (طرح جدید) 32×42 میلیمتر است.
    سلیمانی درباره نوع نخ امنیتی به کار رفته در این اسکناس گفت: نخ امنیتی به کار رفته در این اسکناس با عرض 1.2 میلیمتر و با درج 10000ریالی -10000 RLS به انگلیسی و فارسی در دو جهت به صورت آینه ای و معکوس نمایان است. نخ امنیتی به کار رفته در کاغذ ده هزار ریالی نیز با روکش متالایز به صورت پنجره ای است که در اسکناس قدیمی در روی اسکناس و در اسکناس جدید در پشت اسکناس قابل رؤیت است.
    رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک توضیح داد: کاغذ این اسکناس دارای الیاف فلورسنتی در چهار رنگ زرد- قرمز-سبز-آبی اسکناس (در پشت و روی هر قطعه اسکناس) با طول حداقل 4 میلی متر است. این الیاف از نوع نامرئی بوده که تحت امواج ماورای بنفش قابل شناسایی هستند.
    به گفته سلیمانی، الکتروتایپ، از ویژگی های امنیتی است که به این اسکناس افزوده شده است. این مشخصه به صورت عدد 1 در سطح اسکناس جدید نوشته شده است.
    وی گفت: در این اسکناس از ویژگی امنیتی تصویر مکمل بهره گرفته شده است. تصویر مکمل (سیترو) با طرح عدد یک به صورت لاتین است که در مقابل نور یکدیگر را کامل می کند. این فاکتور امنیتی نیاز به دقت بسیار بالایی از حیث انطباق چاپ طرح پشت و روی کار با یکدیگر دارد.
    سلیمانی اضافه کرد: طرح برجسته اسکناس و ایران چک مجموعه ای از خطوط و منحنی های با ضخامت 0.05 تا 0.3 میلیمتر است و ویژگی هایی چون ایجاد فاصله بین خطوط، ایجاد ضخامت های متفاوت خطوط و همچنین غلظت رنگ خطوط، جعل آنها را برای جاعلان، بسیار مشکل می‌کند. در اسکناس 10 هزار ریالی جدید برخی از نقوش مشتمل بر پرتره حضرت امام خمینی (ره)، نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل به صورت برجسته چاپ شده که با لمس توسط انگشتان دست به سهولت قابل شناسایی است.
    رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک اعلام کرد در این طرح از چاپ تصویر مخفی در برخی از نقوش استفاده شده که با قرار دادن اسکناس مقابل نور به راحتی قابل شناسایی است. مرکب امنیتی نیز زیر نور مادون قرمز به صورت ترانس توسط دستگاه های ویژه قابل رویت است. چاپ شماره سریال نیز برای اولین بار با 2 رنگ قرمز و سبز انجام شد. همچنین امضای رئیس کل و وزیر امور اقتصادی و دارایی با مرکب فلورسنت به رنگ آبی چاپ شده که با استفاده از نور ماوراءبنفش به رنگ قرمز قابل مشاهده است.
    به گفته سلیمانی، در طرح جدید اسکناس 10 هزار ریالی، ریزنوشته برجسته که از راهکارهای قدیمی برای جلوگیری از جعل پول به شمار می رود، به صورت مثبت و منفی اجرا شده است.
    امام خمینی (ره) پس از سال ها مبارزه با رژیم شاهنشاهی انقلاب اسلامی را در سال 1357 بنیان نهادند و ساعت 22 و 20 دقیقه شنبه سیزدهم خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوستند.

    برچسب ها