عصر خودرو

واقعیت اقتصادی هر کشوری رشد غیر نفتی است

عصر بازار- کارشناس نظام بانکداری گفت: وابستگی اقتصاد به نفت باعث می‌شود که رشد اقتصادی تداوم نیابد و اگر به سمتِ افزایش واقعی صادرات غیر نفتی نرفته و تنها به سفرۀ باز درآمدهای نفتی اتکا کنیم، اقتصاد ما دچار رکود می‌شود.

واقعیت اقتصادی هر کشوری رشد غیر نفتی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیژن عبدی کارشناس نظام بانکداری درباره نرخ رشد اقتصادی ایده آل کشور اظهار داشت: رشد اقتصادی ایده آل را نمی‌توان هدف گذاری کرد و این امر مبتنی بر واقعیت اقتصادی است، غیر از این چهار سال گذشته که رکود تداوم داشته و تقریباً نرخ رشد مثبتی نداشتیم، اگر دولت‌های قبل را مرور کنیم، نرخ رشد حدود 4 درصد بوده و آن نیز به بخش غیر نفتی اختصاص داشته، این همان نرخ رشد واقعی اقتصاد کشور است.

    وی یادآور شد: برای محاسبه نرخ رشد اقتصادی در سال 84، سال گذشته اش را پایه گرفتند، در آن زمان مهمترین افزایش نرخ مربوط به دلار بود که 195 به 950 تومان رسید، یعنی دلار در محاسبات ملی چند برابر شد و همین باعث شد که به ظاهر رشد عظیمی داشته باشیم و نرخ رشد را 8 درصد اعلام کردند.

    این استاد دانشگاه افزود: اما تا این قیمت در اقتصاد کشور تعدیل شد، در سال 86 و 87 قیمت کالا تخلیه و رشد منفی خود را نشان داد و این واقیعت ثابت کرد که رشد واقعی کشور، خلاف ادعاهای مسئولان بوده است، در این معادلات کافی است تا قیمت‌هایی که در بازار بر اثر افزایش قیمت دلار به وجود می‌آید، تعدیل شود.

    عبدی بیان داشت: رشد آن سال‌ها از 8 درصد به منفی نزول کرد، اما مجدد رشد کرده و به 3، 4 و حتی 6 درصد هم رسید.

    وی تصریح کرد: واقعیت رشد اقتصادی کشور، 3 الی 4 درصد است و اگر قرار است تا به نرخ رشد 8 درصدی برسیم، باید نوع نگاهمان را در برنامه سازی، برنامه ریزی اقتصادی و توجه به بخش‌های مختلف تعیین کننده نرخ رشد، تغییر دهیم.

    عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: باید سهم هر بخش را در رسیدن اقتصاد کشور به 8 درصد تعیین کنیم، ضعف‌ها و پتانسیل هر بخش را شناسایی کرده و آنها را مطابق با توانمندی آمایش سرزمین توسعه دهیم.

    واقعیت اقتصادی هر کشوری رشد غیر نفتی است

    وی درباره نقش نفت در رشد اقتصادی کشور گفت: نفت بخشی از تولید است و امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد، اما بحث این مسئله است که تأثیر نفت پایدار نیست ولی هر دولتی برای اینکه خود را موفق نشان دهد از آن برای بالا بردن نرخ رشد اقتصادی خود استفاده می‌کند، به‌طوریکه نفت را صادر و قیمت تمام شده آن را به عنوان نرخ رشد حساب می‌کنند اما باید به این باور علمی برسیم که واقعیت اقتصادی هر کشوری رشد غیر نفتی است، چرا که درآمد نفت با یک تحریم، مشور و کاهش قیمت بهم می‌ریزد.

    عبدی بیان داشت: وابستگی اقتصاد به نفت باعث می‌شود که رشد اقتصادی تداوم نیابد، به ویژه اگر به سمتِ علمی کردن تولید، درونی کردن دانش تولید و افزایش واقعی صادرات غیر نفتی نرفته و تنها به سفره باز درآمدهای نفتی اتکا کنیم، اقتصاد ما دچار رکود می‌شود.

    این کارشناس اقتصادی گفت: ما در عمل و واقعیت نمی‌توانیم خود را از اقتصاد نفتی جدا کنیم.

    برچسب ها