عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

مزایای راه‌اندازی بورس ارز

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر سازوکار عرضه و تقاضای ارز در کشور به بازاری چون بورس سپرده شود تحت هدایت ابزارها و سیاست‌های بازار سرمایه، قیمت‌گذاری و تعادل در بازار ارز شفاف و عملی‌تر خواهد شد.

مزایای راه‌اندازی بورس ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، امید احمدی  در خصوص اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی در خصوص راه‌اندازی بورس ارز تا پایان امسال گفت: این کار اقدامی مناسب و سنجیده برای مهار نوسانات نرخ از و مشکلات ناشی از آن است.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با وجود این اما شاید یکی از مهمترین ملزمات راه اندازی بورس ارز، تک نرخی شدن آن باشد.

    وی با بیان این که تک نرخی شدن ارز و نیز راه‌اندازی بورس ارز از جمله وعده‌هایی است که در سالهای گذشته بارها و بارها تکرار، اما عملی نشده است اذعان داشت: چند نرخی بودن ارز در این سالها موجب شده تا ابهامات زیادی در اقتصاد بوجود آید.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر چند نرخی بودن، نوسانات قیمت ارز هم در سالهای گذشته موجب شده است تا ریسکهای سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یابد و حالا که بحث اجرایی شدن برجام و ورود سرمایه خارجی به کشور مطرح است، باید این موضوع بیشتر مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

    وی همچنین اظهار داشت: عدم شکل گیری بورس ارز باعث شده تا نقش دولت در این بازار پررنگ‌تر شده و فروش نفت، دولت را به بزرگ‌ترین بازیگر میدان ارز تبدیل کند.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادمه ایجاد رانت و فساد در اقتصاد را از جمله مشکلات ناشی از چند نرخی بودن ارز و تاخیر در راه‌اندازی بورس ارز در کشور عنوان کرد و گفت: دخالت مستقیم دولت در بازار ارز موجب شده تا فعالان اقتصادی با مشکلات فراوان فعالیت کنند. بر این اساس اگر سازوکار عرضه و تقاضای ارز در کشور به بازاری چون بورس سپرده شود تحت هدایت ابزارها و سیاست‌های بازار سرمایه، قیمت‌گذاری و تعادل در بازار ارز شفاف و عملی‌تر خواهد شد.

    برچسب ها