عصر خودرو

تداوم تحریم‌های غرب ایران را به سمت اورآسیا سوق داده است

عصر بازار- در حالی که ایران همچنان برای جذب سرمایه گذاری های جدید از کشورهای غربی با مشکل روبروست، این کشور در حال مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی برای انعقاد یک پیمان تجارت آزاد با این سازمان است.

تداوم تحریم‌های غرب ایران را به سمت اورآسیا سوق داده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در حالی که به رغم لغو بخش عمده تحریم های غرب علیه ایران، تهران همچنان برای جذب سرمایه گذاری های جدید از کشورهای غربی با مشکل روبروست، ایران در حال مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی برای انعقاد یک پیمان تجارت آزاد با این سازمان است.

    اقتصاد ایران از زمان اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها تنها به شکلی کند روند احیا شدن را طی کرده، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران غربی به دلیل پابرجا ماندن تحریم های یکجانبه دولت آمریکا، ریسک سرمایه گذاری در ایران را به جان نمی خرند.

    از این رو ایران با چرخش به سوی اتحادیه اقتصادی اوراسیایی قصد دارد روابط تجاری، اقتصادی و نظامی اش با روسیه را تحکیم بخشد.

    هفته گذشته محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران در سن پترزبورگ با ورونیکا نیکیشینا، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیایی دیدار و با وی در خصوص انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد رایزنی کرد.

    به گفته واعظی، ایران لیستی از 200 قلم کالا را برای تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیایی آماده کرده است. اگر پیمان تجارت آزاد منعقد شود، ایران برای اعضای این اتحادیه تعرفه های ترجیحی به مدت 3 سال قبل از برقراری تجارت آزاد در نظر خواهد گرفت.

    تجارت آزاد می تواند ایران را به پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیایی نزدیک تر سازد. این اتحادیه یک بلوک تجاری است که در سال 2015 به ابتکار روسیه تشکیل شد و کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان هم در آن عضویت دارند.

    بر اساس آمارهای وزارت توسعه اقتصادی روسیه، حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در فاصله ژانویه 2016 تا ژانویه 2017 تقریبا دو برابر شده است.

    برچسب ها