عصر خودرو

پیش بینی موسسه های مالی و تحقیقاتی از بازار آلومینیوم؛

روزهای روشن فلز نقره ای در راه است

عصر بازار- آلومینیوم از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون عملکرد نسبتا مناسبی در مقایسه با دیگر فلزات داشته است. حال این پرسش مطرح می شود که آیا بازده قیمت این فلز ادامه خواهد یافت؟

روزهای روشن فلز نقره ای در راه است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،   گلدمن ساکس پیش بینی کرده که قیمت این فلز طی شش ماه به 2000 دلار و در مدت یک سال به 2100 دلار در هر تن برسد. از نگاه تحلیلگران این بانک، تقویت قیمت آلومینیوم به دلیل افزایش هزینه های تولید و اصلاح عرضه این فلز در چین بوده است.
      همان طور که در گزارش های قبلی نیز اشاره شد، محدودیت های چین برای تولید آلومینیوم یکی از دلایل مهم افزایش قیمت این فلز بوده است، چراکه این کار بخشی از برنامه پیشگیری از آلودگی هوا در این کشور محسوب می شود.
    به عنوان بخشی از این طرح، تولیدکنندگان آلومینیوم در 28 شهر این کشور در حال کاهش بیش از 30 درصدی ظرفیت تولید این فلز هستند. البته بازار آلومینیوم چین با فشارهای بیرونی هم دست و پنجه نرم می کند، به طوری که وزارت اقتصاد آمریکا در آوریل تحقیقی در مورد اینکه آیا واردات آلومینیوم چین تهدیدی برای امنیت ملی این کشور خواهد بود، انجام داد. بر اساس نتایج این بررسی، فقط یک شرکت آمریکایی، آلومینیوم دارای خلوص بالا و مناسب ساخت هواپیماهای جنگی تولید می کند. این بررسی می تواند سبب تعرفه گذاری روی واردات آلومینیوم شود.
    یک سخنگوی وزارت اقتصاد چین گفت: مقامات به شدت نگران نتایج این بررسی هستند و امیدوار هستند، این مساله از راه مذاکره حل شود.

    فرصت تولیدکنندگان خارج از چین
    تحلیلگران «مورگان استنلی» در زمینه محدودیت های چین برای تولید آلومینیوم بر این باورند که تولیدکنندگان دیگر کشورها فرصت مناسبی برای تامین تقاضای چین خواهند داشت.
    سهم چین از بازار جهانی آلومینیوم از سال 2000 تاکنون از 11 به 53 درصد افزایش یافته، در حالی که تولید آلومینیوم آمریکا طی این مدت 77 درصد افت و سهم این کشور از بازار جهانی این فلز از 16 درصد به کمتر از 2 درصد کاهش داشته است.
    در شرایطی که عرضه آلومینیوم با محدودیت هایی مواجه شده، اما تقاضای این فلز در بسیاری از بخش ها آماده جهش است. موسسه «گلوبال مارکت اینسایتز» در گزارش جدید خود برآورد کرده که بازار جهانی آلیاژهای آلومینیوم تا سال 2024 میلادی به بیش از 150 میلیارد دلار برسد.
    عواملی که برای رونق بازار آلومینیوم پیش بینی شده شامل افزایش سفرهای هوایی و رشد پروژه های زیرساختی و ساختمانی در اقتصادهای نوظهور است.
    موسسه «ریسرچ اند مارکتز» نیز پیش بینی کرده که مصرف آلومینیوم در صنعت خودرو تا سال 2022میلادی به 42.4 میلیارد دلار برسد که منطقه آسیا-پاسیفیک به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده خواهد بود. بخش مهمی از این رشد، ناشی از افزایش تولید وسایل نقلیه و قیمت گاز رقم خواهد خورد.

    تاثیر بر شرکت ها
    افزایش قیمت آلومینیوم بر سهام شرکت های بزرگ تولیدکننده این فلز تاثیر گذاشته است. به عنوان نمونه سهام شرکت آمریکایی «آلکوا» که یک پنجم آلومینیوم جهان را تولید می کند، از ابتدای سال تا 15 می بیش از 15 درصد رشد داشته است. همچنین سهام شرکت نروژی «نورسک هیدرو» نیز از ابتدای سال تا 15 می 19.7 درصد و سهام شرکت آلومینیوم چین 12.7 درصد رشد داشته است.
    شرکت «روسال» نیز از رشد 48 درصدی سود خالص خود در فصل نخست 2017 خبر داد. سود سه ماهه نخست امسال این شرکت 187 میلیون دلار شد، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال 126 میلیون دلار بود. مدیر اجرایی «روسال» گفت: تقاضای آلومینیوم در سال 2017 در مسیر رشد 5 درصدی قرار دارد که در مجموع به 62.7 میلیون تن خواهد رسید.
    یک ماه قبل تارنمای Seeking Alpha به نقل از «اندرو هچت» یک تحلیلگر نوشت: تولید آلومینیوم به برق زیادی نیاز دارد و بیشتر کارخانه های ذوب آلومینیوم چین به شبکه برق اتصال دارند و تقاضای اصلی خود را در نواحی زیر پوشش تامین می کنند، اما به دلیل مشکلات آلودگی و فشارهای بین المللی بر سیاست های تجاری این کشور، افت تولید این فلز طی ماه ها و سال های آینده مشاهده خواهد شد.

    برچسب ها