عصر خودرو

در ماه می ۲۰۱۷

اوپک تولید خود را افزایش داد

عصر بازار- تولید نفت ایران در ماه می ثابت ماند این در حالی است که تولید اوپک برای اولین بار در سال جاری میلادی در ماه می افزایش داشته که ناشی از افزایش عرضه نفت دو عضو معاف از توافق کاهش تولید یعنی نیجریه و لیبی بوده است.

اوپک تولید خود را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، نتایج تحقیق رویترز نشان می‌دهد میزان تولید نفت اوپک برای اولین بار در سال جاری میلادی در ماه می افزایش داشته که ناشی از افزایش عرضه نفت دو عضو معاف از توافق کاهش تولید یعنی نیجریه و لیبی بوده است. این افزایش تبعیت بالای سایر اعضا از توافق را بی‌اثر کرده است.

    کاهش تولید عراق و آنگولا و ادامه تبعیت بالای عربستان و کویت از توافق کاهش تولید موجب افزایش میزان تبعیت این سازمان از توافق به 95 درصد شده در حالی که این رقم در ماه آوریل 90 درصد بوده است.

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) متعهد شده که در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی میزان تولید روزانه نفت خود را حدود 1.2 میلیون بشکه کاهش دهد. هفته گذشته اوپک و متحدان غیراوپکی این سازمان تصمیم گرفتند توافق مذکور را تا 9 ماه دیگر تمدید کنند.

    نیجریه و لیبی از این توافق مستثنی شده‌اند. افزایش تولید این دو کشور در ماه می موجب شده تا میزان کل تولید اوپک با 250 هزار بشکه افزایش به 32.22 میلیون بشکه در روز برسد. بیشترین افزایش مربوط به نیجریه بوده که با تعمیر خط لوله فارکادوس این کشور، صادرات از طریق آن از سر گرفته شده است. در لیبی نیز، شرکت ملی نفت این کشور اعلام کرده که تولید نفت لیبی به 827 هزار بشکه در روز رسیده که از سال 2014 به این سو بی‌سابقه است.

    تولید نفت ایران و امارات در ماه می ثابت مانده است. ایران که بر اساس توافق کاهش تولید اجازه یافته بود میزان تولید خود را اندکی افزایش دهد، تمام نفت ذخیره‌شده خود به‌روی دریا را به فروش رسانده و به نظر می‌رسد که به حداکثر ظرفیت تولید خود در کوتاه‌مدت رسیده است.

    میزان تولید نفت عربستان در ماه می افزایش یافته، هرچند که این کشور همچنان تبعیت بالایی از توافق کاهش تولید داشته است.

    برچسب ها