عصر خودرو

رشد ۲۹ درصدی دفعات معاملات اوراق مسکن در هفته‌ای که گذشت

عصر بازار- در پی افزایش سقف اعطای تسهیلات جعاله مسکن تا پایان شهریورماه جاری، معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس افزایش یافت.

رشد ۲۹ درصدی دفعات معاملات اوراق مسکن در هفته‌ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در هفته ای که گذشت در بازارهای فرابورس ایران سهامداران تعداد یک‌هزار و 650 میلیون ورقه بهادار را در 183 هزار دفعه دست به دست کردند که ارزش آن به رقم 6 هزار و 877 میلیارد ریال رسید تا افت 19 و 40 درصدی حجم و ارزش معاملات و نیز رشد 29 درصدی دفعات معاملات به ثبت برسد.

    شاخص کل فرابورس هم با افت یک درصدی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در ارتفاع 916 واحدی قرار گرفت تا بازدهی آیفکس از ابتدای سال به 4.6 درصد برسد.

    بر این اساس نگاهی به معاملات بازارهای فرابورس نشان می‌دهد بهترین عملکرد هفتگی را در رشد حجم و ارزش معاملات بازار اول کسب کرده است به طوری که در این بازار 224 میلیون سهم به ارزش 572 میلیارد ریال در هفته گذشته جابه جا شد که از افزایش بیش از 40 درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار حکایت داشت.

    پس از آن، بازار دوم افزایش 4 درصدی حجم معاملات را در برابر افت 47 درصدی ارزش آن تجربه کرد و بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی که کاهش 4 درصدی حجم نقل و انتقال اوراق بهادار را به ثبت رساند اما شاهد افزایش 52 درصدی ارزش این معاملات بود. سایر بازارها مانند بازار پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در هفته گذشته روند کاهشی حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند.

    همچنین در شرایطی که بازارها از روند متفاوتی در حجم و ارزش معاملات برخوردار بودند، اما به غیر از بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با افزایش تعداد دفعات معاملات روبه‌رو شدند.

    این گزارش می افزاید؛ در بازار ابزارهای نوین مالی اوراق بدهی و تسه‌ها نیز در هفته ای که گذشت رونق معاملات و افزایش حجم و ارزش دادوستدها رقم خورد به طوری که 3 میلیون ورقه بدهی به ارزش 3 هزار و 285 میلیارد ریال و 400 هزار ورقه تسه به ارزش 301 میلیارد ریال در این بازار خرید و فروش شدند که افزایش بیش از 55 درصدی معاملات اوراق بدهی و بیش از 30 درصدی را در خصوص اوراق تسه نشان می‌دهد.

    هفته گذشته اعلام شد مطابق بخشنامه بانک مسکن تا پایان شهریورماه جاری سقف اعطای تسهیلات جعاله مسکن از طریق اوراق تسه فرابورس ایران با رعایت برخی شروط تا سقف 200 میلیون ریال افزایش یافت.

    گفتی است؛ در حالی که تا پیش از این، سقف دریافت تسهیلات جعاله مسکن از طریق اوراق تسه تا 100 میلیون ریال برای متقاضیان این وام ممکن بود، اما بر اساس بخشنامه جدید بانک مسکن اعطای این تسهیلات تا سقف دو برابر از محل این اوراق فرابورسی - به تنهایی و یا توام با تسهیلات جعاله با سپرده- امکان‌پذیر شده است.

    این گزارش می افزاید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هم در هفته گذشته افت 12 درصدی حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند و ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز در این مدت در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، شرکت‌های کوچک و متوسط و مشتقه هفته به رقم 2 هزار و 845 میلیارد ریال رسید. در این میان گروه فلزات اساسی با معامله 525 میلیارد ریال سهم 18 درصدی را از ارزش کل معاملات در اختیار گرفت و در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد.

    همچین گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی به غیر از قند و شکر» و «حمل و نقل» نیز به ترتیب با معامله 225 و 223 میلیارد ریال 8 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

    برچسب ها