عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا مطرح کرد:

طرح قیمت تضمینی گندم، طرحی در راستای بهینه سازی کشت و کشف قیمت گندم

عصر بازار- حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه با اجرای قیمت تضمینی از سوی دولت توجه ویژه‌ای به کیفی سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی شده است، ابراز داشت: این موضوع گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و متشکل محصولات کشاورزی است، تا بتوان به تدریج از حمایت خرید محصولات به سمت حمایت‌های قیمتی بر اساس قانون مصوب مجلس حرکت کرد.

طرح قیمت تضمینی گندم، طرحی در راستای بهینه سازی کشت و کشف قیمت گندم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مدیر عامل بورس کالای ایران، حامد سلطانی‎نژاد اظهار داشت: سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا در راستای ماده 33 قانون افزایش بهره‎ وری محصولات کشاورزی است که بر اساس آن حمایت های بخش کشاورزی از خرید، جای خود را به سمت حمایت های قیمتی می دهند؛ به عبارت دیگر، به جای خرید مستقیم گندم کشاورزان از سوی دولت، در 4 استان کشور از طریق عرضه در بورس کالا حمایت می‌شوند.

    وی ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی در 4 استان کشور (اردبیل ، زنجان، مرکزی و خراسان شمالی به عنوان استان‌های مطرح در تولید گندم) اجرا می‌شود و کشاورزان محصولات خود را از طریق شرکت بازرگانی دولتی که مباشر طرح است، بر تابلوی بورس کالا درج می کنند و به فروش می رسانند.

    این مقام مسوول در خصوص تعیین استانداردها و کیفی سازی محصول گندمکاران شرکت کننده در این طرح گفت: ارزیابی‌های کیفی توسط بورس کالا با همکاری بازرگانی دولتی و وزارت جهادکشاورزی نظارت می‌شود و استانداردها مواردی است که توسط وزارت جهاد برای گندمکاران این استان‌ها اعلام می‌شود. در این فرآیند اگر قابلیت انبار برای دپوی گندم وجود داشته باشد، از آن استفاده می‌شود و در غیر این صورت، اجرای طرح از طریق عرضه فیزیکی انجام می‌شود.

    وی با اشاره به مزیت‌های این طرح خاطرنشان کرد: تجربه ای که در خصوص طرح آزمایشی ذرت و جو دامی در سال 94 داشتیم، نشان داد این طرح به ایجاد زمینه لازم برای پرداخت سریع تر مطالبات کشاورزان می انجامد؛ چرا که با اجرای این طرح، هنگامی که گندم در سیستم بازاری به فروش می رود طرف مقابل دیگر دولت نیست، بلکه خریدارانی هستند که این محصول را خرید می کنند پول را پرداخت می کنند و پول سریعتر می تواند در موعد تسویه ای که در بورس کالا مشخص شده است، به حساب کشاورزان واریز شود.

    سلطانی نژاد، توسعه نظام انبارداری و توجه به انبارهای استاندارد را یکی دیگر از مزایای این طرح خواند و ادامه داد: قیمت تضمینی گندم به کیفیت بالاتر محصول نیز منجر می‌شود.

    سخنگوی بورس کالا شفاف سازی قیمت را مزیت دیگر این طرح دانست و تصریح کرد: خرید گندم به صورت قیمت تضمینی به بهینه سازی کشت محصول و همچنین به کشف قیمت محصول و بازاری شدن آن کمک می کند.

    وی در خصوص ساز و کار این طرح عنوان کرد: با کمک وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی سامانه ای طراحی شده است که اطلاعات کشاورزان در آن ثبت می شود و پول فروش محصولاتشان مستقیم به حساب بانکی آنها واریز می شود.

    مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: قیمت تضمینی از طرف دولت تعیین می شود و دولت قیمت حمایتی خرید گندم را حدود یک هزار و 300 تومان تعیین کرده است و اگر پایین تر از این قیمت گندم به فروش برود تفاوت آن هم به حساب کشاورزان واریز می شود.

    برچسب ها