عصر خودرو

واعظی:

ایران توان ایفای نقش موثرتری در سازمان همکاری شانگهای دارد

عصر بازار- محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست سازمان همکاری شانگهای و چشم انداز مشارکت بزرگ اوراسیایی در شهر سن پترزبورگ روسیه، گفت: ایران در گذشته بخشی از راه ابریشم بود و امروز نیز می تواند در چارچوب راهگذر شمال-جنوب نقش موثرتری در همکاری ها ایفا کند.

ایران توان ایفای نقش موثرتری در سازمان همکاری شانگهای دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در این نشست که به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ با حضور شمار زیادی از مقام های سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مقامات کشورهای عضو و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، برگزار شد، واعظی افزود: همکاری های منطقه ای یکی از نیازهای کنونی جهان است، زیرا شرایط تغییر کرده و نیازمندیم صدای بلندتری برای پیشبرد اهداف داشته باشیم که این رویکرد تامین کننده است.
    وی دراین نشست تاکید کرد: تجارت بدون امنیت ممکن نیست و شکل گیری سازمان شانگهای با امنیت مرزی شکل گرفت و به تجارت و اقتصاد گسترش پیدا کرد.
    رئیس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه ادامه داد: سازمانی که جمعیت کشورهای عضو آن در آینده 45 درصد جمعیت جهان را در بر می گیرد، برای صلح جهانی بسیار مهم است و از سوی دیگر، باید برای توسعه تجارت به سازمان های منطقه ای توجه کرد.
    وزیر ارتباطات ادامه داد: سازمان همکاری شانگهای با حضور دو عضو شورای امنیت سازمان ملل جایگاه مهمی دارد و در عرصه اقتصادی نیز بازار مطلوبی ایجاد خواهد کرد، از تکامل نسبتا خوبی برخوردار است، ولی نهادهای داخلی نیاز به زمان دارند.
    واعظی همچنین با تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی گفت: ایران از چهار مولفه به این سازمان نگاه می کند که نخست امنیت و صلح جهان است. در شرایطی که در مناطق مختلف جهان ناامنی وجود دارد با تعامل منطقه ای می توان به صلح بیشتری دست یافت.
    وی گفت: تجارت و بازار نیز دومین موضوع است که فرصت خوبی در مجموعه شانگهای وجود دارد و ایران هم می تواند با یک بازار 80 میلیونی در این عرصه همکاری کند.
    وزیر ارتباطات ادامه داد: سومین مولفه حمل و نقل است. ایران در گذشته بخشی از راه ابریشم بود و امروز نیز می تواند در چارچوب راهگذر شمال-جنوب نقش موثرتری ایفا کند و در همین چارچوب، راه آهن خود را به ترکمنستان و کشورهای همسود (چند جمهوری سابق شوروی) متصل کردیم و از سوی دیگر در حال حرکت به سمت اتصال به جمهوری آذربایجان هستیم.
    واعظی در پایان گفت: انرژی مولفه چهارم نگاه ایران به سازمان شانگهای است که در این چارچوب هم کشورهای تولید کننده و هم مصرف کننده در این تشکل منطقه ای عضویت دارند و اگر شانگهای بتواند به خودکفایی همکاری برسند، فرصتی موثر برای اعضا خواهد بود.
    در ادامه نیز خانم ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گزارشی از مذاکرات دیروز خود با واعظی با موضوع موافقت نامه همکاری اقتصادی با ایران را که در حال تدوین و رسیدن به مراحل نهایی است، ارائه کرد.
    در این نشست افزون بر واعظی و رشید عالیموف دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، شماری از مقام های ارشد این سازمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، وزیران، مقام ها و رئیسان سازمان های اقتصادی و بانکی کشورهای مختلف از جمله روسیه، بنگلادش و چین شرکت داشتند.
    ایران به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای در حال مذاکره برای کسب عضویت دائمی است که پس از امضا و اجرای برجام، رفع محدودیت ها و تحریم های شورای امنیت، امکان آن فراهم شده است و روسیه نیز به عنوان یکی از اعضای اصلی و تاثیرگذار همیشه بر لزوم حضور جمهوری اسلامی در این تشکل تاکید کرده است.
    سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اول اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد: ایران شرایط کامل عضویت در سازمان همکاری شانگهای را دارد و امیدواریم این موضوع در نشست پیش روی سران این سازمان در آستانه پایتخت قزاقستان بررسی شود.
    وی افزود: ایران در نوبت عضویت سازمان همکاری شانگهای قرار دارد. برای رسیدن به این هدف نیز گفت وگوهای زیادی انجام گرفته و موضوع تحریم های ضدایرانی شورای امنیت هم حل شده است و اکنون تهران با معیارهای عضویت مطابقت دارد.
    همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی سال 1385 تاسیس شد.
    این سازمان شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.
    با توجه به برنامه عضویت هند و پاکستان، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل می شود که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
    نشست بین المللی سه روزه سن پترزبورگ با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسعود زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، محمد خدادی مدیرعامل ایرنا و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران عصر پنجشنبه گشایش یافت.
    دیدار و مذاکره با مقام ها و رئیسان هیات های کشورهای مختلف و طرح دیدگاههای جمهوری اسلامی در باره محورهای مطرح در نشست سن پترزبورگ از دیگر برنامه های کاری مقام های جمهوری اسلامی در این اجلاس است.
    در نشست اصلی، اجلاس تخصصی و همچنین دهها پانل و کارگروه سن پترزبورگ، بیش 12 هزار نفر از جمله مقام های ارشد کنونی و پیشین کشورها، سازمان های بین المللی و شخصیت های مختلف شرکت خواهند کرد.
    بررسی مسائل مهم و چالش های بین المللی از جمله اقتصادی و اجتماعی، اوضاع خاورمیانه، بحران های منطقه ای، آینده جهان و روابط بین کشورها از محورهای این نشست ها است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در آن حضور دارد.
    در همایش سال گذشته که با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حدود 12 هزار نفر از 130 کشور جهان شرکت کردند.

    برچسب ها