عصر خودرو

مدیرکل اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور:

مایه و تم برنامه ششم توسعه تعامل سازنده با جهان است

عصر بازار- مدیرکل اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورگفت: با تاکید دکتر روحانی تعامل سازنده با جهان در تم برنامه ششم توسعه قرار گرفته و در این برنامه علاوه بر برنامه جامع نگر، نگاه ویژه نیز اضافه شده به گونه ای که برای موضوعات خاص برنامه های خاصی نوشته شده است.

مایه و تم برنامه ششم توسعه تعامل سازنده با جهان است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، امیر باقری  در شورای برنامه ریزی استان کرمانشاه در استانداری کرمانشاه افزود: قبل از انقلاب 6 برنامه توسعه طراحی شده بود و بعد از انقلاب نیز تاکنون شاهد اجرای پنج برنامه هستیم.
    باقری ادامه داد: همزمان با اجرای برنامه چهارم توسعه سند چشم انداز 20 ساله نیز طراحی شد و طبق این سند تا سال 1404 ایران می بایست در جایگاه نخست اقتصادی و فرهنگی منطقه قرار بگیرد، هرچند متاسفانه با گذشت 10 سال از برنامه سند چشم انداز فاصله ما از نفر اول و دوم منطقه یعنی ترکیه و عربستان بیشتر شده و برای اینکه بتوانیم به این کشورها برسیم باید سالیانه 12 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم.
    این مقام مسئول با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی نسبت به قبل از انقلاب گفت: متاسفانه حتی با وجود درآمد 120 میلیارد دلاری دولت های نهم و دهم و 40 میلیارد دولت کنونی، همچنان درآمد سرانه نسبت به سال 53 پایین تر است.
    او متوسط نرخ رشد سالیانه پس از جنگ را سه و هفت دهم اعلام کرد و گفت: باید سوال پرسید چرا با وجود بالا رفتن درآمد نفتی رشد اقتصادی بالایی نداشته ایم، پس این درآمدهای نفتی کجا رفته است؟
    باقری بالا بودن نرخ بیکاری و تورم را 2 مشکل بزرگ اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما تورم 50 درصدی در سال 73 و نیز تورم 34 درصدی در سال 90 را تجربه کرده ایم هر چند هم اکنون ضریب جینی در اقتصاد ایران روند نزولی دارد و توزیع درآمد نیز در اقتصاد ایران بهتر از گذشته شده است.
    او برنامه اول پس از جنگ و برنامه سوم در دولت اصلاحات را برنامه های موفق اعلام کرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه دولت دوازدهم باید سالیانه 955 هزار شغل ایجاد کند این در حالی است که پس از جنگ به طور متوسط سالیانه 374 هزار شغل ایجاد شده، لذا دولت دوازدهم اهداف بلندی را باید دنبال کند.
    باقری با اشاره به آمار بالای بیکاری در استان کرمانشاه گفت: این استان با توجه به پتانسیل هایی که دارد در دستیابی به اهداف اشتغال برنامه ششم توسعه نقش ایفا خواهد کرد از جمله باید برنامه ریزی شود تا از طریق تجارت با کشور عراق درآمد سرانه مردم استان افزایش پیدا کند.
    مدیرکل اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه به موضوع رشد سرمایه گذاری پرداخت و اظهار کرد: موفق ترین برنامه در رشد سرمایه گذاری برنامه سوم با نرخ 10 و 6 دهم درصد بوده در حالی که رشد 21 و سه دهم درصد در برنامه ششم در نظر گرفته شده، لذا برای دستیابی به این هدف نیازمند جذب سالیانه 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستیم لذا برخورد با بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی باید به طور کامل عوض شود.
    باقری در ادامه به وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران در سال 92 نیز گریزی زد و گفت: دولت یازدهم برای بهبود وضعیت اقتصادی 2 برنامه کوتاه مدت و میان مدت را طرح ریزی کرد.
    وی ادامه داد: هدف برنامه کوتاه مدت کاهش تورم و خروج از رکود بوده و برنامه میان مدت یا همان ششم توسعه نیز به منظور قرار گرفتن اقتصاد ایران در مسیر رشد طراحی شده است.
    باقری تاکید کرد که پس از برجام بهبودهای خوبی در اقتصاد ایران اتفاق افتاده است به گونه ای که شاهد رشد اقتصادی و کاهش تورم به طور همزمان بوده ایم و هم اکنون نیز شاهد کاهش تورم از 32 درصد سال 92 به 6 و هشت دهم درصد در کنار رشد اقتصادی هشت و سه دهم درصدی هستیم.
    او البته به رشد منفی 126 درصدی بخش مسکن نیز اشاره کرد و دلیل این موضوع را وجود 2 میلیون و 600 هزار خانه خالی با متراژ بالا در کشور دانست و افزود: معمولا افراد به دنبال خانه های با متراژ پایین برای خرید هستند و در مجموع 200 میلیارد دلار سرمایه معطل این بخش است.
    باقری ایجاد شغل برای متولدان دهه شصت را بزرگترین مشکل در حوزه اشتغال عنوان کرد چرا که به گفته وی سالیانه 798 هزار دانش آموخته دانشگاهی وارد بازار کار می شوند و این افراد غالبا به دنبال مشاغل سنتی نیستند و باید خلق کار متناسب با تخصص افراد انجام بشود.
    او توجه به آب و هوا و محیط زیست، توسعه سواحل مکران از بندر جاسک تا بندر چابهار و نیز حاشیه شهرها، بخش معدن، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل ریلی، فناوری اطلاعات، محیط کسب و کار، اشتغالزایی، تامین منابع مالی برای اقتصاد کشور و نیز توانمند سازی محرومان و فقرا را از جمله محورهای اصلی برنامه ششم توسعه بیان کرد.
    باقری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر رشد اقتصادی سالیانه هشت درصد در برنامه ششم توسعه تاکید دارند و حتی اگر این هدف محقق بشود درآمد سرانه هر ایرانی به اندازه 40 سال قبل یعنی سال 1355 خواهد رسید.
    وی همچنین با اشاره به تغییرات برنامه ششم توسعه توسط مجلس گفت: مجلس بیش از 400 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت ایجاد کرده است که برخی از این اصلاحات در توان کشور نیست.

    برچسب ها