عصر خودرو

یک مقام مسئول خبر داد؛

صرفه جویی ارزی ۲۰ میلیون یورویی از هر واحد ۲۵ مگاواتی نیروگاه سیار

عصر بازار- ساخت هر واحد ۲۵ مگاواتی سیار بیش از ۲۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی دارد و علاوه بر آن که طراحی و ساخت آن ۱۰۰ درصد در داخل صورت می گیرد، اشتغالزا هم است.

صرفه جویی ارزی ۲۰ میلیون یورویی از هر واحد ۲۵ مگاواتی نیروگاه سیار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما، عباس علی آبادی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت توربین، ژنراتور، سیستم کنترل داخلی و همه تجهیزات این واحدها در کشور انجام می‌شود، افزود: این کار، موفقیت بزرگی است، چون تولید و ساخت واحدهای 25 مگاواتی، یک محصول استراتژیک محسوب می‌شود و می‌توانیم به سرعت برق 100 هزار نفر را در کمتر از دو ماه تامین کنیم.

    وی گفت: در حال حاضر سالانه توان ساخت و نصب 50 واحد را داریم گرچه نیاز کشور به این میزان نیست و این تجهیزات بسیار استراتژیک فقط در چند شرکت محدود در دنیا در مقیاس 25 مگاواتی ساخته می‌شود و مپنا جزء چند شرکت تولیدکننده اول دنیا در این رده است.

    علی آبادی افزود: البته برخی کشورها واحدهای موبایلی کوچکتر یک تا پنج مگاواتی می‌سازند.

    مدیر عامل مپنا گفت: در حال حاضر دو واحد 25 مگاواتی سیار در مازندران (نوشهر، بهشهر) نصب شده، چون این استان مسافرپذیر بوده و برخی از طرح‌های دائمی آن هنوز به نتیجه نرسیده است و امکان وجود مشکل و قطع برق در آن وجود داشت.

    علی آبادی افزود: به همین دلیل این دو واحد 25 مگاواتی را در این مناطق نصب کردیم و یک واحد دیگر موبایلی نیز در نیروگاه پرند در تهران نصب شده است.

    مدیر عامل مپنا افزود: واحدهای 25 مگاواتی دو نوع است که نوع موبایلی به صورت خودکششی است و واحدهای سیار را باید حمل کرد.

    مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی در شبکه برق، شبکه انتقال است، افزود: زمانی که مصرف افزایش می‌یابد و تولید یا انتقال دچار اختلال می‌شود یا حوادث غیرمترقبه و آسیب دیدگی پست برق پیش می‌آید، این نوع واحدها می‌تواند کمک بسیار بزرگی به شبکه برق کشور بکند.

    وی یکی دیگر از کاربردهای واحدهای 25 مگاواتی سیار را در جاهایی اعلام کرد که مصارف خاص مثل ترافیک شبکه برق دارد و گفت: در جاهایی که دسترسی به شبکه برق نیست و قرار است در آنجا صنعتی فعال باشد نیز می‌توان این واحدها را نصب کرد یا اگر به خاطر حوادث خطوط انتقال یا مولدها، دچار مشکل می‌شود یا نیروگاهی در حال تعمیر است، از واحدهای 25 مگاواتی سیار می‌توان استفاده کرد.

    مدیرعامل مپنا افزود: در حال حاضر سوخت واحد 25 مگاواتی سیار نصب شده در مازندران از گازوئیل است، چون این نوع واحدها در نزدیکی شهر نصب می‌شود، نمی‌توانیم از گاز با فشار بالا استفاده کنیم.

    علی آبادی تصریح کرد: طرح دوم به زودی اجرا خواهد شد تا در ان از کمپرسور در این نوع واحدها استفاده شود و بتوانیم از سوخت گاز استفاده کنیم.

    علی آبادی تاکید کرد: سیاست مپنا این است تا تجهیزاتی بسازیم که مطلقا امکان تحریم نداشته باشد یعنی از تامین مواد تا تجهیزات مهم در داخل کشور تولید شود چنانکه این واحدهای سیار 25 مگاواتی نیز 100 درصد در داخل تولید شده است.

    وی تصریح کرد: البته در شرایط فعلی تجهیزات غیر اصلی را که ساخت ان در داخل صرفه اقتصادی ندارد، می‌توان وارد کرد گرچه در شرایط خاص همه موارد را می‌توانیم بدون در نظر گرفتن صرفه اقتصادی در داخل کشور تولید کنیم.

    علی آبادی با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگان صنعت برق دنیاست و ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به حدود 80 هزار مگاوات می‌رسد و 20 هزار مگاواوت نیروگاه نیز در حال ایجا دارد، گفت: ما بیش از ظرفیت مورد نیازمان برق داریم و در حال حاضر به همه همسایه‌ها می‌توانیم برق صادر کنیم و در زمستان هم ظرفیت صادرات بیش از20 هزار مگاوات را داریم.

    مدیرعامل مپنا تاکید کرد: در حال حاضر عراق متقاضی واحدهای 25 مگاواتی سیار است و بسیار از کشورهایی که زیرساخت برق ندارند و تمایل دارند به صورت محلی از این نوع تجهیزات استفاده یا به صورت پراکنده برق تولید کنند، متقاضی این تجهیزات هستند.

    علی آبادی تاکید کرد: از این تجهیزات می‌توان به صورت سیکل ترکیبی استفاده کرد و حتی در آب شیرین کن‌ها از ان بهره برد مانند آنچه در قشم در حال استفاده است.

    وی گفت: تاثیر واحد 25 مگاواتی سیار در شبکه برق به مراتب بیشتر از قدرت اسمی 25 مگاوات است و در حال حاضر بنا به سفارش وزارت نیرو ده واحد دستور ساخت داریم که سه واحد آن آماده و نصب شده است.

    برچسب ها