عصر خودرو

عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا تهدید یا فرصت؟

عصر بازار- با توجه به مشکلات بازار و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر بورس کالای کشاورزی به عنوان یک بازار جدید، فراگیر و یکپارچه می‌تواند درصدد رفع مشکلات برآید .

عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا تهدید یا فرصت؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بازار محصولات کشاورزی با محدودیت‌ها و دشواری‌های ساختاری زیادی روبروست که بخش عمده‌ای از این مشکلات مربوط به عدم توسعه یافتگی اقتصاد کشاورزی، ساختار سنتی و ناکارآمدی بازار است.

    با توجه به مشکلات بازار و نوسانات قیمت محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر بورس کالای کشاورزی به عنوان یک بازار جدید، فراگیر و یکپارچه می‌تواند درصدد رفع مشکلات برآید،چرا که کارشناسان بورس معتقدند با عرضه معاملات در بورس کالا به سبب شفافیت، نوسانات به حداقل می‌رسد.

    این درحالی است که کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند استفاده از ظرفیت بورس کالا نمی‌تواند تاثیر چندانی بر مدیریت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی داشته باشد.

    حال به سراغ کارشناسان مربوطه می‌رویم تا از تاثیر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا با خبر شویم:

    مسعود اسدی رئیس تشکل‌های بخش کشاورزی  گفت: اگرچه سیاست خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت مورد توجه جامعه کشاورزی است، اما با وجود حرکت دولت به سمت و سوی آزاد سازی اقتصاد، بورس کالا می‌تواند ابزار مناسبی باشد.

    وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا تاثیری در شفافیت قیمت‌ها ندارد، افزود: در شرایط کنونی علاوه بر بی اطلاعی کشاورزان از عرضه محصولات در بورس کالا اکثریت آن‌ها خرده پا هستند از این رو استقبال چندانی از عرضه محصولات در بورس کالا نمی‌کنند.

    اسدی با اشاره به نگرانی‌های کشاورزان مبنی بر عرضه محصولات در بورس کالا افزود: با وجودآنکه بیش از 90 درصد کشاورزان از سیستم بورس کالا بی خبر هستند و طی ده‌های اخیر به سیستم‌های بازاریابی آسان عادت کردند از این رو آشنا کردن آنها برای عرضه محصولات در بورس کالا یک ضرورت به شمار می‌رود تا آنها از کسب منفعت خود آگاه شوند.

    ***ضرورت ایجاد زنجیره تولید برای عرضه در بورس کالا

    علی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی بیان کرد: برای عرضه محصولات کشاورزی به بورس کالا ایجاد زنجیره تولید از سوی تشکل‌ها یک امر ضروری است.

    وی افزود: خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله معضلات این بخش است که باید راهکارهای دیگری نظیر عرضه محصولات در بورس کالا جایگزین شود تا کشاورزان با تولید کالاهای باکیفیت بتوانند در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشند.

    خان محمدی با اشاره به نارضایتی کشاورزان از عرضه جو در بورس کالا بیان کرد: گرچه عرضه محصولات در بورس کالا می‌تواند از سودجویی دلالان و نوسانات قیمت جلوگیری نماید، اما سال گذشته عرضه جو در بورس کالا کارآمد نبود.

    به گفته مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی با به کارگیری سازو کارهای مناسب عرضه محصولات در بورس کالا نظیر ایجاد زنجیره‌های تولید می‌توان شاهد شفافیت قیمت‌ها بود.

    ***امکان عرضه زعفران در بورس کالا وجود ندارد

    فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران بیان کرد: زعفران از جمله محصولات استراتژیک خاص کشاورزی است که به سهولت نمی‌توان آن را در بورس کالا عرضه کرد.

    به گفته وی عوامل مختلفی نظیر کیفیت، نوع و رنگ در قیمت زعفران تاثیر گذار است که از این رو امکان عرضه آن با نرخ مشخصی در بورس وجود ندارد.

    منوچهری با اشاره به اینکه قیمت زعفران نگین از 5 میلیون و 300 الی 5 میلیون و 800 هزارتومان متغییر است، بیان کرد: بنابراین تا زمانیکه سازو کارهای مناسب عرضه محصولات کشاورزی خاص در بورس کالا به کار گرفته شود امکان عرضه محصول با رنج قیمتی متفاوت وجود ندارد.

    دبیر شورای ملی زعفران تصریح کرد: علی رغم گذشت 5 ماه از عرضه محصول در بورس کالا، اما فروش بسیار ناچیز بوده است.

    برچسب ها