عصر خودرو

رییس کل بانک مرکزی:

احتیاط بانک های دنیا به دلیل نبود شناخت کافی از اقتصاد ایران است

عصر بازار- سیف گفت: احتیاط بانک های دنیا در همکاری با بانک های ایرانی به دلیل کمبود اطلاعات و نبود شناخت کافی است و این امر ناشی از وضع تحریم‌های ناعادلانه و عدم ارتباط بانک‌های ما در طول سال‌های تحریم با بانک‌های دنیا است.

احتیاط بانک های دنیا به دلیل نبود شناخت کافی از اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بانک مرکزی، 'ولی اله سیف' در دیدار با ایان بیگز (Ian Biggs) سفیر استرالیا در تهران، افق پیش روی اقتصاد ایران را باثبات و آرامش‌بخش دانست و گفت: سیاست دولت دوازدهم ادامه همان سیاستی است که به برجام منجر شد هرچند برخی طرفین مذاکرات از جمله آمریکا در اجرای تعهدات خود کوتاهی می‌کنند.

    وی افزود: در حال حاضر فضای همکاری اقتصادی با ایران آرام و بدون ریسک است و هدف ما در برقراری روابط بانکی، حرکت در زمینه های بدون مخاطره برای بانک‌های طرف مقابل است و بانک مرکزی ایران از آمادگی لازم برخوردار است تا در این مسیر هرگونه ابهام و دغدغه ای را شفاف و برطرف کند.

    رییس شورای پول و اعتبار، احتیاط بانک‌ها در همکاری با بانک های ایرانی را به دلیل کمبود اطلاعات و نبود شناخت کافی دانست و افزود: برای آشنایی با شرایط اقتصاد ایران پیشنهاد می کنم هیاتی بانکی از استرالیا به سرپرستی رییس کل بانک مرکزی این کشور به ایران سفر کند تا از نزدیک با پیشرفت‌ها و وضعیت کنونی نظام بانکی ایران آشنا شوند.

    وی گفت: رفت‌ و آمد هیات‌های بانکی زمینه را برای مذاکرات و آشنایی بیشتر آماده می‌کند چراکه از این طریق بانک‌های بین‌المللی متوجه می‌شوند نظام بانکی ایران برای تطبیق فعالیت ها با استانداردهای جهانی پیشرفت های زیادی داشته و این اقدام از اولویت خاصی برخوردار است.

    سیف با اشاره به برقراری روابط کارگزاری بین بانک های ایران و بانک های خارجی و نیز استفاده از خدمات سوئیفت بعد از برجام افزود: در حال حاضر مذاکراتی در زمینه اتصال سوییچ ملی پرداخت های کارتی با برخی کشورها از جمله روسیه، عمان، پاکستان و آذربایجان انجام شده و در مرحله نهایی شدن و اجرا قرار دارد. همچنین می توان این موضوع را در گفت و گوی روسای کل بانک‌های مرکزی ایران و استرالیا دنبال کرد.

    وی خاطرنشان کرد: اهمیت حفظ ثبات و جلوگیری از تلاطم نرخ ارز در بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. این سیاست از چهار سال پیش آغاز شده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت. حتی در شرایط کاهش شدید قیمت نفت نیز ثبات و آرامش اقتصادی کشور ما حفظ شد.

    سیف به بینش بالا و درک کامل مردم ایران از شرایط اقتصادی اشاره کرد و گفت: در همه پرسی اخیر سوییس، مردم آن کشور دریافت نقدی دولتی را رد کردند و در ایران نیز مردم به افزایش یارانه ها نه گفتند اما تفاوت اصلی در آن است که در سوییس مردم مرفه این کار را کردند ولی در ایران روستاییان این اقدام را انجام دادند. این به آن معنا است که مردم ایران درک درستی از مفاهیم اقتصادی دارند و حاضرند سختی امروز را به خاطر آسایش فردا تحمل کنند.

    در این دیدار ایان بیگز (Ian Biggs)، اقتصاد ایران را رو به پیشرفت و گشایش دانست و گفت: از 10 ماه پیش در ایران بوده‌ام و اکنون فرصت مناسبی برای همکاری اقتصادی دو کشور با یکدیگر به وجود آمده است.

    سفیر استرالیا در تهران ضمن تجلیل از مشارکت بالای مردم ایران، گسترش و تحکیم روابط اقتصادی و تجاری با ایران را از اولویت های کاری خود برشمرد و اظهار کرد: برقراری روابط بانکی شرط لازم و پیش‌زمینه دستیابی به این هدف است؛ در این میان پیشرفت‌های نظام بانکی ایران، گزارش هیات ماده 4 صندوق بین‌المللی پول، اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، رعایت استانداردهای بین‌المللی و اجرای تدریجی رهنمودهای کمیته بازل (بال) اخبار خوبی است و شخصا این موارد را دنبال می‌کنم.

    وی تاکید کرد: هدف اصلی من از حضور در ایران ترغیب بخش مالی استرالیا به مشارکت و کار در ایران است.

    برچسب ها