عصر خودرو

ایران و ترکیه اسناد تجاری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار امضا کردند

عصر بازار- ایران و ترکیه اسناد تجاری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار در زمینه کشتی سازی و اجرای پروژه های ساختمانی امضا کردند.

ایران و ترکیه اسناد تجاری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار امضا کردند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ترکیه، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و شرکت های ترکیه ای موافقتنامه هایی را برای اجرای پروژه های ساختمانی و نوسازی محوطه کشتی سازی اروندان امضا کردند، همچنین نخستین کشتی «کاتاماران » ساخت ایران نیز به طور رسمی به طرف ترکیه ای تحویل داده شد.
    این مراسم با حضور «سید رضا نوروززاده» مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، «فرات ایلماز» مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «ماف اینوست» و «زینل کلیکلی» مدیرعامل شرکت کشتی سازی «شوز ماکینا» از ترکیه برگزار شد.
    اجرای طرح های یاد شده حدود 100 میلیون دلار ارزش دارد که منابع مالی آن توسط طرف ترکیه ای تامین می شود.
    بر این اساس، سند تحویل شناور کاتاماران میان مسئولان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران و «ماف اینوست» ترکیه امضا شد.
    ارزش قرارداد ساخت شناور کاتاماران (شناورهای مسافربری تندرو با بدنه آلومینیومی) حدود 10 میلیون دلار است.
    شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران و شرکت «شوز ماکینا» ترکیه همچنین برای نوسازی و توسعه سایت کشتی سازی اروندان در استان خوزستان نیز موافقتنامه ای به ارزش 15 میلیون دلار امضا کردند که البته پنج میلیون دلار دیگر نیز به عنوان سرمایه در گردش طرح ها هزینه خواهد شد.
    قرار است این محوطه صنعتی برای ساخت، تعمیر و نگاه داری انواع کشتی و شناور مورد استفاده قرار گیرد.
    سومین سندی که امروز به امضا رسید مربوط به موافقتنامه سرمایه گذاری در پروژه ساختمانی اداری و تجاری به ارزش 70 میلیون دلار بود که قرار است در مدت چهار سال در تهران ساخته شود.
    این موافقتنامه میان شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران و شرکت «ماف اینوست» به امضا رسید. قرار است هزینه ساخت این پروژه توسط شرکت ترکیه ای تامین شود.

    **ایران در مرکز بازار 300 میلیون نفری منطقه قرار گرفته است
     «سید رضا نوروز زاده» مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در مراسم امضای اسناد همکاری با شرکت های ترکیه ای، بیان داشت: امیدواریم این قراردادها، سرآغازی برای همکاری های بیشتر باشد.
    وی با بیان این که ایران حتی با وجود جنگ و تحریم به تعهدات بین المللی و خارجی خود عمل کرد، افزود: برای مردم و مدیران ایرانی، عمل به تعهدات اهمیت زیادی دارد.
    مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی اضافه کرد: ایران از نظر فنی، مهندسی، علمی، منابع نفتی و زیرزمینی و زیرساخت از ظرفیت ها و امکانات گسترده ای برخوردار است که می تواند زمینه همکاری را فراهم کند.
    نوروز زاده ادامه داد: ایران در مرکز منطقه ای قرار گرفته که 300 میلیون نفر جمعیت دارد، بنابراین، شرکت ها و سرمایه گذارانی که به ایران می آیند نه فقط به ایران بلکه باید به بازار منطقه بیندیشند.
    وی به افزایش تولید محصولات پتروشیمی کشور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ایران تا چهار سال آینده، بیش از پنج میلیون تن متانول تولید خواهد کرد که برای حمل آن به کشتی های مخصوص نیاز است.
    مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی با بیان این که آماده مشارکت با ترکیه در صنعت پتروشیمی هستیم، اضافه کرد: می توانیم برای ساخت و توسعه طرح های پتروشیمی در حاشیه سواحل خلیج فارس و یا مناطق مرکزی کشور با شرکت های ترکیه ای همکاری داشته باشیم.
    نوروز زاده به همکاری 2 کشور در زمینه لاستیک سازی اشاره کرد و گفت سالانه به 200 هزار تن لاستیک در کشور نیاز است. از پنج کارخانه ای لاستیک سازی که قرار بود در کشور ساخته شود، یک کارخانه در استان کردستان ساخته شده و یک کارخانه نیز در استان لرستان در حال ساخت است.
    مدیرعامل شرکت سرمایه‌ گذاری تأمین اجتماعی گفت: هنوز ساخت بقیه کارخانه ها انجام نشده است که این موضوع، فرصت خوبی را برای همکاری با ترکیه فراهم می کند.
    نوروز زاده با اشاره به ظرفیت های کشتی سازی در ایران، افزود: در منطقه خلیج فارس، زمینه کاری گسترده ای برای تولید، تعمیر و نگاهداری کشتی وجود دارد.

    **آماده همکاری با ایران در بخش پتروشیمی هستیم
    فرات ایلماز مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «ماف اینوست» ترکیه در مراسم امضای این اسناد تجاری گفت: به دنبال توسعه مشارکت با ایران هستیم و حتی تمایل داریم که به عنوان نماینده ایران در منطقه ترکیه و اروپا فعالیت کنیم.
    وی یادآور شد: باید فرصت های سرمایه گذاری در ایران برای شرکت ها و سرمایه گذاران ترکیه ای تشریح شود، زیرا برخی شرکت ها شناخت کافی از ایران ندارند و تصور می کنند که فعالیت در ایران دارای ریسک زیادی است.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ماف اینوست افزود: ما آماده همکاری در بخش پتروشیمی، کشتی سازی و بازرگانی با ایران هستیم.

    برچسب ها