عصر خودرو

ادغام بانک‌ها، گامی برای عبور از چالش‌ بانکی

عصر بازار- پس از مطرح کردن ایده ادغام بانک ها توسط رئیس بانک مرکزی کارشناسان بانکی و اقتصادی از این طرح استقبال کرده و آن را موجب کارآمدی بیشتر نظام بانکی کشور می دانند.

ادغام بانک‌ها، گامی برای عبور از چالش‌ بانکی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سپرده‌گذاران، سرمایه‌گذاران بانک‌ها هستند و بانک مرکزی هرگز اجازه‌ نخواهد داد منافع سپرده‌گذاران دچار مشکل شود، از سوی دیگر بانک‌ها در فضای رقابتی به هیچ عنوان اقدامی نخواهند کرد که مشتریان خود را از دست بدهند، از این رو جای نگرانی برای آنها وجود ندارد.

    جملات فوق نظر رئیس بانک مرکزی در خصوص ادغام بانک‌ها در راستای اصلاح نظام بانکی کشور است که سیف تصمیم گیری در این رابطه منوط به نظر مثبت سهامداران بانک ها دانسته و این اقدام نوعی الگو برداری از سایر کشورها برای بهبود عملکرد سیستم مالی و بانکی است اما تجربه ادغام بانک ها نشان از تفاوت های معنادار نظام بانکی ایران با بانکداری جهانی است.

    صندوق بین المللی پول مجموعه ای از مطالب و مقالات در خصوص تجربه کشورهای مختلف را در خصوص اصلاح نظام بانکی و چالش های مالی منتشر کرده که در بسیاری از آنها به این موضوع اشاره شده که کشورها اصلاح نظام بانکی را در زمانی که اوضاع بحرانی نیست، انجام داده اند و اما وقتی که بخش عمده‌ای از سپرده ها به مشکل سیستماتیک برخورد می کنند، چاره‌ای جز اصلاح و یا ادغام بانک‌ها وجود ندارد، ولی اصلاح یک بانک (هرچند بزرگ و مؤثر در نظام بانکی) به تنهایی تأثیر چندانی نخواهد داشت و در این شرایط برنامه ریزی برای اصلاح نظام بانکی و البته قوانین و یکپارچه سازی سیستم الزامی می شود.

    تجربه نشان داده که ادغام بانک‌ها می تواند اثرات مثبت و خوبی در نظام بانکی ایجاد کند به شرط آن که بانک مرکزی بطور کامل و دقیق از بانک پذیرنده حمایت کند، در غیر این صورت چالش های بانک ادغام شده دوبرابر خواهد شد.

    ادغام، گامی در راستای اجرای استانداردهای بین المللی بانکی

    پیمان رضی کارشناس اقتصادی در مصاحبه ای ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بانک مرکزی به دنبال اجرای استانداردهای بین المللی تحت عنوان «آی. اف.آر. اس» در کشور است، افزود: شفافیت و گزارشگری برای ارزیابی عملکرد مدیریت شبکه بانکی نتیجه پیاده سازی این استانداردهاست.

    وی در ادامه الزامات و پیش نیاز تحقق ادغام بانک‌ها را شامل شفافیت سازی سود و زیان بانک‌ها، افشای انواع ریسک‌های صنعت بانکداری و تأمین اطلاعات برای ارزیابی عملکرد مدیریت برشمرد و اظهار داشت: این ادغام یک اتفاق بسیار عالی در کشور است.

    این کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه در حال حاضر بهترین فرصت برای ادغام بانک ها بوجود آمده، عنوان کرد: با توجه به اینکه تورم در یک نقطه مطلوب قرار گرفته، هم اکنون بهترین فرصت برای پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در کشور است، چون تورم در یک نقطه مطلوب قرار گرفته و همینطور آرامش در بازار پولی و بانکی حاکم است.

    کارآمدی بیشتر بانک ها با ادغام آنها

    مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه در خصوص ادغام بانک‌ها گفت: برخی بانک‌ها سرمایه کمتری دارند و اصطلاحاً کوچک نامیده می شوند که به لحاظ آسیب پذیری در معرض خط بیشتری قرار دارند.

    وی افزود: در طرح جدید بانک‌ها که مد نظر بانک مرکزی است، احتمالاً این بانک‌های کوچک با بانک ها ی بزرگتر که از میزان سرمایه بیشتری برخوردار هستند، ادغام خواهند شد.

    تقوی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور بانک‌ها میزان آسیب پذیری شان بیش از هر زمان دیگری است، بیان کرد: ادغام دو یا چند بانک در هم موجب افزایش سرمایه خواهد شد که این امر موجب مقاومت بیشتر در برابر تکانه‌ها و شوک اقتصادی می شود .

    این کارشناس اقتصادی در پایان ضمن مثبت ارزیابی کردن طرح ادغام بانک‌ها تأکید کرد: اصلاح نظام بانکی یک ضرورت است و ادغام بانک‌ها موجب کارآمدی بیشتر بانک پذیرنده و همچنین سیستم مالی کشور خواهد شد.
    کاهش هزینه های مدیریت منابع پول

    محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم ادغام بانک ها را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص ادغام برای بانک‌های خصوصی با نظر موافق صاحبان بانک انجام می پذیرد و در خصوص بانک های دولتی نیازمند مصوبه دولت و مجلس در این خصوص است.

    وی افزود: برخی بانک‌های عامل بصورت تخصصی و در یک حوزه خاص فعالیت و در همان بخش تسهیلات ارائه می کنند که هم افزایی یانک‌ها می توانند، موجب افزایش ظرفیت‌ها و توان این بانک‌ها گردد.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ادغام و هم افزایی بانک ها باعث تبدیل شدن سرمایه کوچک بانک های خرد به یک سرمایه کلان می شود، گفت: این امر موجب تسهیل و افزایش ارائه تسهیلات بانکی، تجهیز منابع و کاهش هزینه های مدیریت بانکی می شود.

    پورابراهیمی در پایان با اشاره به هزینه های بالای مدیریت بانکی در کشور بیان کرد: بالاترین نرخ مدیریت منابع پول متعلق به کشور ماست که با ادغام بانک ها این هزینه ها بطور محسوسی کاهش یافته و موجب کارآیی بیشتر نظام بانکی کشور می‌شود.

    برچسب ها