عصر خودرو

پنج عامل آمریکایی صعود و سقوط دلار

عصر بازار- ارزش دلار در روزهای اخیر در دامنه‌ای همراه با تقویت و تضعیف قرار گرفت، در این تغییرات پنج عامل آمریکایی و یک عامل اروپایی تاثیر گذار بود.

پنج عامل آمریکایی صعود و سقوط دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بررسی عملکرد بازارهای ارزی کشورهای عمده در هفته منتهی به 28 می 2017 (7 خردادماه) نشان می‌دهد که ارزش دلار آمریکا با وجود تضعیف در مقابل ین و فرانک سوئیس در برابر یورو و پوند تقویت شده است.

    بررسی تغییرات وضعیت دلار در اطلاعات منتشره بانک مرکزی دو عامل اصلی را برای چرایی تقویت ارزش آن مطرح می‌کند. کاهش ارزش نفت به دلیل برآورده نشده انتظار بازار از نشست اوپک در هفته گذشته باعث تقویت دلار در برابر ارزهای وابسته به نفت شد. از سویی دیگر در روزهای پایانی این هفته تا حدودی نگرانی‌ها در مورد کندی رشد اقتصادی آمریکا کاهش یافت. بازنگری رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست نشان داد که میزان این تعدیل بسیار کمتر از این مقدار پیش‌بینی شده است به همین دلیل شانس افزایش نرخ بهره کلیدی توسط بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن قوت گرفت که خود بر ارزش دلار تاثیر گذاشت.

    برای چرایی ریزش ارزش دلار در مقابل ین و فرانک سوئیس سه مورد مطرح است. شرایط نامناسب سیاسی ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در مساله‌ کمک اطلاعاتی از روسیه در انتخابات و تضعیف جایگاه ترامپ به عنوان رئیس جمهور، توان پیگیری وعده‌های اقتصادی او در زمان انتخابات را زیر سوال برده است. این موضوع همچنان مانع تقویت دلار در برابر سایر ارزها است.

    مهم‌ترین عامل تضعیف‌ کننده دلار در هفته گذشته نیز صورت جلسه ماه می فدرال رزرو بود. برای نخستین بار طی دو سال گذشته فدرال رزرو سیاست افزایش نرخ بهره را کلید زد. لحن صورت جلسه همراه با احتیاط بوده و در آن اشاره شد که افزایش نرخ بیشتر بهره باید تا اطمینان از این‌که کاهش اخیر در فعالیت‌های اقتصادی موقتی است، متوقف شود. این موضوع افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن را با تردید همراه کرده و موجبات تضعیف ارزش دلار در برابر سایر ارزها را فراهم آورد.

    اما یک مورد غیر آمریکایی نیز بر ارز دلار موثر بود. شاخص‌های اقتصادی مثبت و امیدوار کننده منطقه یورو به خصوص مازاد تجاری آلمان باعث شد تا یورو در برابر دلار تقویت شود. البته موضع بانک مرکزی اروپا همچنان ادامه سیاست‌های انبساطی پولی است که مانع از افزایش قابل توجه یورو در برابر دلار و سایر ارزها محسوب می‌شود.

    برچسب ها