عصر خودرو

معاون نظارتی بانک مرکزی مطرح کرد؛

تعیین تکلیف ۸۷ درصد سپرده گذاران کاسپین

عصر بازار- معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: ۸۷ درصد سپرده گذاران کاسپین زیر ده میلیون سپرده داشتند که تسویه شدند و ۹۰ درصد کار تسویه سپرده گذاران زیر ۲۰ میلیون انجام شده است.

تعیین تکلیف ۸۷ درصد سپرده گذاران کاسپین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  صداوسیما، فرشاد حیدری در گفتگوی تیتر امشب به دو موضوع وضعیت مجوزها برای صرافی‌ها و موسسات مالی و اعتباری پرداخت و گفت: تا کنون 928 مجوز برای صرافی‌ها ایجاد شده است.

    او گفت: 425 واحد صنفی صرافی که به کار غیرمجاز می‌پرداختند و در کار دیگری مشغول بودند و همزمان کار صرافی هم انجام می‌دادند غیرمجاز اعلام شدند.

    در مورد شرکت‌های لیزینگ نیز 300 واحد ثبت شده داریم که 50 واحد توانسته‌اند مجوز بانک مرکزی را بگیرند، 94 واحد غیرمجاز به نیروی انتظامی برای پلمپ معرفی شده‌اند که اگر مردم با این موسسات کار می‌کنند حتماً مجوز را بخواند که غیرمجاز نباشند.

    غیرمجازها از سال60 تاکنون

    وی افزود: در سال 60 مجوز صندوق‌های قرض الحسنه را نیروی انتظامی صادر می‌کرد، سه هزار و پانصد و بیست و پنج صندوق قرض الحسنه در کشور شناسایی شده است که از این تعداد 48 واحد مجوز بانک مرکزی گرفته‌اند.

    حیدری در ادامه گفت: به موجب قانون از سال 86 بانک مرکزی موظف به ساماندهی آنها شده است؛ 915 صندوق تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی و از نظر بانک مرکزی مجاز هستند. 1028 صندوق هم غیرفعال هستند.

    وی گفت: صندوق‌های قرض الحسنه یا باید مجوز بانک مرکزی یا مجوز سازمان اقتصاد اسلامی را داشته باشند.

    معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه دربارهٔ تعاونی‌ها نیز گفت: بر اساس قانون تعاون، تعاونی‌ها می‌توانند صنفی باشند که تعاونی‌های کارگری و کارمندی استاندارد شناخته شده‌اند واعضای آن می‌توانند سپرده گذاری کنند و تسهیلات بگیرند.

    وی افزود: از سال 80 به بعد تعاونی‌های موسوم به تعاونی آزاد راه اندازی شد و اینها از ادارات تعاون مجوز گرفتند و مردم سپرده گذاری کردند، آنها بدون اجازه شعب خود را گسترش دادند. بانک مرکزی از تعدادی از آنها شکایت و با تعاون مکاتباتی کرده است.

    بر اساس قانون پولی کشور که بانک مرکزی مسئول نظارت بر بانکهاست، بانک مرکزی ناظر بر تعاونی‌ها نبود ولی بعداً بانک مرکزی موظف به ساماندهی تعاونی‌ها شد. برخی ادغام شدند، 134 تعاونی اعتبار در سراسر کشور نیز شعبه داشتند، بسیاری از تعاونی‌ها در ساماندهی مشارکت نکردند عده‌ای هم به خاطر شفاف سازی تمایل به ساماندهی نداشتند.

    فرشاد حیدری گفت: بر اساس احراز برخی استانداردها شرکت‌های تعاونی می‌توانند تعاونی منحصر به خودشان را داشته باشند اما برخی با باز کردن شعبه تعاون اعتبار آزاد، گسترش یافته‌اند که هیچ مجوزی هم نداشته‌اند.

    134 تعاونی ادغام یا منحل شدند

    حیدری گفت: با پیگیری بانک مرکزی از سال 88 بانک مرکزی انحصارا موظف به ساماندهی تعاونی‌ها شد.

    او گفت: 134 تعاونی با شعبات آنها یا با بانک‌ها ادغام شدند و برخی دیگر که با بانک مرکزی همکاری نکردند به دلیل مشخص نبودن اسناد مالی و تخلفات مکرر مالی منحل شدند.

    معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: 8 تعاونی از جمله کاسپین، فرشتگان و … وقتی خواستند ساماندهی شوند به آنها گفته شد ابتدا باید مؤسسه اعتباری تشکیل بدهید تا میزان دارایی شما مشخص شود و بررسی شود آیا می‌توانند بدهی‌های خود را پوشش بدهد یا خیر.

    وی افزود:پرونده تعاونی کاسپین رسیدگی و سپرده 62 هزار نفر رسیدگی شد.

    دارایی شناسایی شده تعاون فرشتگان 3100 میلیارد تومان است

    او ادامه داد: تعاونی فرشتگان 500 هزار نفر سپرده گذار دارد و 50 هزار نفر هم حساب هایشان مسدود شده بود و مجموع سپرده‌ها از ابتدای زمان افتتاح حساب تا اردیبهشت ماه 8 هزار و 600 میلیارد تومان است و در بررسی تخلفات سهام داران 2 مدیر آن از 28 آبان 95 در زندان به سر می‌برند.

    فرشاد حیدری با اشاره به دارایی‌های کاسپین گفت: دارایی‌های آنها به صورت وجوه نقدی، اموال منقول و غیرمنقول به دستگاه قضایی معرفی شده است که حدود 1700 میلیارد تومان ارزش ساختمان‌های این مؤسسه ارزیابی شد و همچنین 30 فقره ملک شخصی، املاکی در تهران و خودروهای لوکس در دو هفته گذشته شناسایی شده است.

    حیدری ادامه داد: دارایی‌های شناسایی شده تا به امروز حدود 3 هزار و 100 میلیارد تومان است و اگر کسری در پرداخت‌ها به سپرده گزاران به وجود بیاید سهام داران باید پاسخگو باشند که در این شرایط قوه قضائیه با آنها برخورد خواهد کرد.

    مؤسسه فرشتگان در تاریخ 1394/6/1 منحل شد و از آن به بعد برای سپرده گذاران سود منظور شده است که این کار موضوعیت ندارد و تخلف است و میزان این سودها 3 هزار میلیارد است که از مبلغ کل بدهی 8 هزار و 600 میلیارد کسر می‌گردد زیرا علاوه بر اینکه پرداخت سود بعد از انحلال موضوعیت ندارد، سودهای پرداختی نامتعارف بوده است.

    سودهای نامتعارف باید فیلتر و سود متعارف پرداخت شود

    او ادامه داد: این مؤسسه در سال‌های اخیر اسناد را به صورت دستی تنظیم نموده که بررسی‌های آن کمی زمان بر است و باید سودهای نامتعارف سپرده گذاران فیلتر شود زیرا به یک سپرده گزار 20 درصد سود و به سپرده گزار با میزان دارای بیشتر سود 38 درصد داده می‌شد که باید بر اساس نرخ سود متعارف آن سال‌ها به این سپرده گذاران سود پرداخت شود.

    حیدری با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های سپرده گذاران کاسپین گفت: تصمیم بر این شد که عملیات تسویه را از سپرده گذاران خرد شروع کنیم و 90 درصد را به آنها بپردازیم و 10 درصد مابقی را به جهت اطمینان از پوشش دارایی‌های شناسایی شده نگه داریم.

    حیدری افزود: دارایی‌ها در حال انتقال به کاسپین است و سپرده گذاران از 28 اردیبهشت می‌توانند مراجعه و در صورت تمایل در این مؤسسه اقدام به افتتاح حساب کنند و از امروز هم عملیات تسویه مربوط به سپرده گذاران زیر 20 میلیون تومان را شروع کردیم که تعداد این سپرده گزاران حدود 400 هزار نفرند.

    حیدری در ادامه گفت: از نیمه دوم سال 94 تعاونی‌ها برای انحلال به بانک مرکزی مراجعه می‌کنند، در 94/12/27 مجوز انحلال از سوی بانک مرکزی آغاز می‌شود که کار ساماندهی انجام شود.

    وی افزود: برای سریع انجام شدن کار ساماندهی بانک مرکزی اجازه شعبه نمی‌دهد، در سال 95مرجع قضایی در مشهد دستوری صادر می‌کند که کاسپین از مجموع این تعاونی‌ها ایجاد شده است و خواسته شده بود که سردر این تعاونی‌ها نام مؤسسه کاسپین ایجاد و باید دفترچه‌ها عوض شود. چون دفترچه‌ها عوض شد سپرده گذاران فکر کردند مسئولیت بر عهده مؤسسه کاسپین است. این تعاونی بخصوص تعاونی اعتباری فرشتگان به دستور اول عمل می‌کند و تابلو را بدون اجازه بانک مرکزی نصب می‌کند، بانک مرکزی اعلام کرد کاسپین بدون شعبه است اما 28 اردیبهشت امسال (سال 96) به کاسپین اجازه شعبه داده شد که 20 شعبه مجاز هستند و مابقی شعب باید پلمپ شوند اما به 60 شعبه دیگر هم مجوز داده شد که در مجموع با 80 شعبه در کل کشور فعالیت داشته باشند.

    اگر در شعبه پروانه‌ای موجود نبود از نظر بانک مرکزی غیرمجاز است.

    وی افزود: به موجب قانون مصوب، بانک مرکزی موظف به ساماندهی موسسات شده است. مجلس احکام بسیار خوبی از باب نظارت به بانک مرکزی داده است. موسسات غیرمجاز پلمپ و رسیدگی می‌شود.

    امسال، سال برخورد قاطع با غیرمجازهاست

    حیدری گفت: سال 96 سال ساماندهی است و می‌توان با غیرمجازها با قاطعیت برخورد کرد.

    وی افزود: لایحه بانکداری اسلامی تهیه کرده‌ایم و لایحه‌ای مربوط به بانک مرکزی هم در دولت در حال رسیدگی و بررسی است.

    او گفت: بانکداری اسلامی باید با سعه صدر طراحی شود. قانون پولی و بانکی مربوط به سال 51 است و باید مشکلات با دقت رسیدگی شود. نمایندگان مجلس نیز طرح این لایحه را بررسی می‌کنند تا موجب بهبود فضای کسب و کار شود.

    حیدری در پایان گفت: تعاونی‌های زیر نظر کاسپین که منحل شده‌اند، عبارتند از: فرشتگان، بدرطوس، پیوند، الزهرا، جلین، حسنات، کشاورزان مازندران و دامداران کرمانشاه است.

    برچسب ها