عصر خودرو

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مطرح کرد؛

پوشش ریسک تغییرات نرخ ارز از طریق صندوق های طلایی

عصر بازار- ز مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا می‌توان به پوشش ریسک تغییرات نرخ ارز، پوشش اثرات تورمی، برخورداری از معافیت مالیاتی، نقدشوندگی مناسب باتوجه به وجود بازارگردان و تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد.

پوشش ریسک تغییرات نرخ ارز از طریق صندوق های طلایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تأمین‌ سرمایه همواره به‌دنبال نیازسنجی سرمایه‌گذاری بازار هستند تا با ارائه ابزارهای جدید، شرایط سرمایه‌گذاری در ایران را به حداکثر برسانند و یکی از این ابزارها که متقاضیان زیادی در بازارسرمایه دارد طلا است.

    در همین راستا، اولین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی در حوزه سرمایه‌گذاری بر روی طلا با نام صندوق پشتوانه طلای لوتوس توسط شرکت تأمین‌ سرمایه لوتوس پارسیان تأسیس شده است. به بهانه تأسیس این صندوق مصاحبه‌ای با علی تیموری شندی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان انجام داده ایم که در ادامه مشروح مصاحبه را ملاحظه خواهید کرد.

    1 -صندوق طلا چیست؟ و مزایای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا چه مواردی را شامل می‌شود؟

    صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس کالا است که سرمایه‌های جمع‌آوری شده مشتریان را در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

    به‌طور کلی، سرمایه‌گذاری در کالاها به‌عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری‌های دیگر شناخته می‌شود. عموماً زمانی که سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها به‌دلایل مختلف اقتصادی یا سیاسی خطرناک باشد، سرمایه‌گذاران به‌سمت سرمایه‌گذاری در طلا حرکت می‌کنند. به‌همین دلیل برای پوشش ریسک‌های سیستماتیک و کاهش ریسک سبد سرمایه‌گذاری، اختصاص بخشی از ثروت و سرمایه توسط سرمایه‌گذاران به این‌گونه دارایی‌ها مناسب است. در کنار آن معمولاً طلا همبستگی بالایی با تورم و نرخ ارز دارد و سرمایه‌گذاری در آن پوشش تورمی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. به‌همین دلیل، از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا می‌توان به پوشش ریسک تغییرات نرخ ارز، پوشش اثرات تورمی، برخورداری از معافیت مالیاتی، نقدشوندگی مناسب باتوجه به وجود بازارگردان و تنوع‌بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد.

    2-صندوق سرمایه‌گذاری کالایی پشتوانه طلای لوتوس چیست؟ و ارکان این صندوق چه شرکت‌هایی را دربَر می‌گیرد؟

    این صندوق از نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس کالا بوده و اولین صندوق کالایی بازارسرمایه است که در اوراق بهادار مبتنی بر طلا شامل گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

    ارکان این صندوق نیز همانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل مدیر، متولی، بازارگردان، حسابرس و مجمع صندوق می‌شود. شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مدیر و بازارگردان این صندوق است. مؤسسه حسابرسی بهراد مشار و بیات رایان به‌ترتیب متولی و حسابرس صندوق خواهند بود و مجمع صندوق نیز متشکل از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز می‌شود و می‌تواند اساسنامه، امیدنامه، مدیر، متولی، بازگردان و حسابرس را تغییر دهد.

    3- ترکیب دارایی‌های صندوق به‌چه صورت است؟

    صندوق فقط می‌تواند در گواهی سپرده سکه طلا، اوراق مشتقه سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانک‌ها و مؤسسات مالی و دارایی‌های ریالی داخل کشور سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری خارجی (ارزی) به هر نوع و شکل غیرمجاز است.

    4 -برای افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند بفرمایید، حداقل و حداکثر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری نزد سرمایه‌گذاران (ممتاز و عادی) برای پذیره‌نویسی چه‌ میزان است؟

    واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق به دو نوع ممتاز و عادی تقسیم می‌شود. حداقل تعداد واحدها که برای شروع دوره فعالیت ضرورت دارد برابر 10میلیون واحد سرمایه‌گذاری است. که صندوق در طول دوره فعالیت خود ملزم به رعایت حداقل مذکور نیست. درخصوص حداکثر، صندوق در هر زمان تا 100 میلیون واحد سرمایه‌گذاری (ممتاز و عادی) خواهد داشت. باتوجه به آنکه تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز یک میلیون واحد ثابت است، بنابراین صندوق در هر زمان حداکثر 99میلیون واحد سرمایه‌گذاری عادی نزد سرمایه‌گذاران خواهد ‌داشت.

    تفاوت دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری عادی و ممتاز در این است که دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز حق حضور در مجامع صندوق و حق رأی دارند. واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز در ابتدای تأسیس صندوق و قبل از پذیره‌نویسی اولیه واحدهای عادی، تماماً به‌صورت نقد توسط مؤسسان خریداری می‌شود و واحدهای‌ سرمایه‌گذاری عادی از طریق بورس کالا قابل معامله است.

    برای شرکت در پذیره‌نویسی نیز خرید حداقل 10 واحد سرمایه‌گذاری لازم است و باتوجه به اینکه قیمت هر واحد 10هزار ریال است، حداقل سرمایه لازم برای شرکت در پذیره‌نویسی ده هزار تومان می‌باشد. لازم است سرمایه‌گذاران برای معامله این صندوق، کد معاملاتی داشته و از طریق سیستم معاملات کارگزاری اقدام به خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری کنند.

    5 -باتوجه به اینکه این صندوق سود تقسیمی ندارد؛ سؤالی که برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در این صندوق مطرح می‌شود این است که سود واحدهای صندوق به چه صورتی است؟

    سود سرمایه‌گذار ناشی از افزایش ارزش واحدها در طول زمان است. باتوجه به مدیریت فعال صندوق، بازدهی واحدها به‌نسبت طلای فیزیکی به‌مراتب بالاتر خواهد بود.

    6 -به‌عنوان سوال پایانی بفرمایید کارکردها و مزایای صندوق پشتوانه طلای لوتوس چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

    صندوق پشتوانه طلای لوتوس علاوه‌بر مزیت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا، ارزش‌های متعدد دیگری نیز برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کند. از جمله این ارزش‌ها، می‌توان موارد زیر را نام برد:

    – پوشش نوسانات نرخ ارز

    – پوشش اثرات تورمی

    – نقدشوندگی بالا

    – امنیت بالا

    – قابلیت وثیقه‌شدن جهت دریافت وام

    – برخورداری از معافیت مالیاتی

    – اسپرد کم خرید و فروش و …

    برچسب ها