عصر خودرو

مدیر عامل بورس انرژی خبر داد:

معاملات نفت خام در بورس انرژی آغاز شد

خبر خوش برای شرکت‌های توزیع برق

عصر بازار- مدیر عامل بورس انرژی از تلاش وزارت نفت برای عرضه تدریجی نفت خام در این بازار خبر داد و افزود: موانع معاملات مستقیم بین نیروگاه‌ها و مصرف کنندگان برق برداشته شده و امید می‌رود در خرداد ماه جاری شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

معاملات نفت خام در بورس انرژی آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به عملکرد این بازار در سال 95 گفت: در سال گذشته اتفاق‌های خوبی برای بورس انرژی از جمله رشد ارزش معاملات، پذیرش کالاهای جدید و باز شدن دریچه‌های جدید برای تامین مالی صنایع نفتی و همچنین برق گشوده شد. در سال 1396 نیز در هر یک از این بخش ها بزودی اتفاق های بزرگی رخ خواهد داد که هم اکنون در حال تدارک جزییات آن هستیم.

    سید علی حسینی با اشاره به توسعه بازار معاملات برق در بورس انرژی گفت: در حوزه توزیع برق خوشب‌ختانه موانع پیش رو برای معاملات مستقیم بین نیروگاها و مصرف کنندگان برق برداشته شده و امید می‌رود در خرداد ماه جاری شاهد عملیاتی شدن این بخش باشیم.

    وی افزود: هر چند این اقدام  زمینه سازی زیادی لازم داشت اما با هماهنگی هایی که در وزارت نیرو بین دستگاه های ذی ربط از جمله شرکت های برق منطقه ای ؛ توانیر و مدیریت شبکه برق ایران و معاونت برق و انرژی وزات نیرو در اواخر پارسال و همچنین دو ماهه سال 96 انجام شد در نهایت به رفع موانع در این زمینه منتهی شده که آغاز معاملات مستقیم میان نیروگاهها و مصرف کنندگان برق در کشور از مسیر بورس انرژی  طی خرداد ماه را در پی خواهد داشت.

    حسینی با اشاره به تلاش‌های معاونت برق انرژی وزارت نیرو برای رفع موانع معاملات برق گفت: ارزش معاملات برق طی دو ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 160 درصدی را تجربه کرده و امید می‌رود این افزایش تا پایان امسال ادامه یابد.

    به گفته این مقام مسئول در مورد مصرف کنندگان بالای 5 مگاوات نیز بنا است متقاضیان جدید در این معاملات شرکت کنند و باید منتظر باشیم، تا به تدریج آمار دقیقی از حضور این متقاضیان به دست آوریم.

    وی افزود: در مورد شرکت‌های نیروگاهی نیز با توجه به انتشار اوراق سلفی که برای گروه ماهتاب در اسفند ارسال انجام شد، طلسم حضور نیروگاهها در بحث تامین مالی شکسته شد و امیدواریم امسال نیر نیروگاه‌های برق بتوانند از بورس انرژی تامین مالی کنند.

    مدیر عامل بورس انرژی از تلاش وزارت نفت برای عرضه تدریجی نفت خام در این بازار خبر داد و افزود: بر اساس پیگیری که از طرف وزارت نفت انجام شده، هم اکنون رایزنی با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران برای پذیرش و عرضه نفت خام آغاز شده است.

    بر اساس برنامه‌ریزی ها بنا است که بخشی از خریداران نفت خام ایران به تدریج به سمت خرید از طریق بورس انرژی ایران سوق داده شوند که متعاقب این پیگیری بورس انرژی آمادگی خود را برای ارایه زیر ساخت ها ارایه داده است.

    برچسب ها