عصر خودرو

سفیر ایران در چین :

جهش صادرات ایران به چین

عصر بازار- سفیر جمهوری ایران در چین با بیان اینکه حجم مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و چین همچنان روند صعودی خود را طی می کند، از افزایش تبادلات دو جانبه بویژه صادرات ایران به چین در چهار ماه اول سالجاری میلادی (۲۰۱۷) خبر داد.

جهش صادرات ایران به چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «علی اصغر خاجی»  اعلام کرد :که حجم صادرات ایران به چین (به لحاظ وزنی) افزایش چشمگیری در چهار ماه اول سال 2017 داشته و با رسیدن به رقم 21.12 میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال قبل رکورد قابل توجه 31 درصدی را از خود برجای گذاشته است.
    خاجی ادامه داد: نکته جالب توجه این است که چین اولین کشور وارد کننده محصولات غیرنفتی ایران است که حجم صادرات غیرنفتی ما در چهار ماهه اول سال 2017 به این کشور 11.59 میلیون تن رسیده که این مقدار 66 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. یعنی می توان گفت که این آمار رکوردی تازه در صادرات غیر نفتی ایران به چین به ثبت رسیده است.
    وی همچنین به کاهش 2.16 میلیون تنی صادرات چین به ایران در چهار ماهه اول سالجاری میلادی اشاره کرد و گفت که این رقم در مدت زمان مشابه سال قبل 4.90 میلیون تن بود.
    سفیر کشورمان در چین تاکید کرد: اگر چه این رقم، رشد منفی 44 درصدی صادرات چین به ایران را نشان می دهد اما به لحاظ ارزشی حدود 30.7 درصد افزایش ارزش صادرات چین به ایران بوده است.
    خاجی همچنین گفت که کل صادرات ایران به چین به لحاظ ارزشی در چهار ماهه اول سال جاری میلادی 69.7 درصد افزایش پیدا کرده و صادرات غیر نفتی ما نیز نشان دهنده رشد حدود 70 درصدی است.

    * عملکرد موفق ایران در تحقق اقتصاد مقاومتی
    نماینده عالی سیاسی کشورمان در چین تصریح کرد که این ارقام نشان دهنده این موضوع است که ایران در صادرات به چین عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته است گام های بسیار مهمی نسبت به سال قبل و البته در مدت زمان مورد اشاره بردارد.
    وی همچنین یادآور شد که ارقام مورد اشاره بیانگر واقعیت دیگری نیز هست و آن اینکه ما توانسته ایم در چهار ماهه اول سال 2017 میلادی در راستای تحقق اهداف «اقتصاد مقاومتی» گام های خوب و مثبتی را در رشد اقتصادی و صادرات غیرنفتی به کشور چین برداریم.

    * پتروشیمی دومین کالای صادر شده به چین
    خاجی همچنین به افزایش صادرات پتروشیمی به چین اشاره کرد و گفت که پتروشیمی دومین کالایی است که بعد از نفت خام از ایران به چین صادر می شود و در این بخش هم شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم.
    سفیر کشورمان با بیان اینکه در سال 2016 بیش از 5 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش 3.13 میلیارد دلار به چین صادر شد و محصولات پتروشیمی بیش از 21.15 درصد از صادرات ایران به چین را تشکیل داده است، یادآور شد که این روند در چهار ماه اول سالجاری نیز با رشد همراه بوده است.

    * مشکلی که اخیرا پیرامون صادرات محصولات پتروشیمی به چین مطرح می‌شود، چیست؟
    خاجی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سووال ایرنا مبنی اینکه چه مشکلاتی بر سر راه صادرکنندگان پتروشیمی ایران به چین بوجود آمده چرا اخیر این موضوع مورد توجه برخی محافل خبری قرار گرفته است، گفت: انتشار برخی اخبار در این خصوص نادرست است.
    وی در این خصوص توضیح داد: دولت چین از چندی قبل و برای شفاف شدن مساله صادرات و واردات و واقعی شدن این مساله و همچنین جلوگیری از پولشویی و خروج غیرقانونی ارز مبادرت به وضع مقرارت جدیدی کرد که به موجب آن بتواند علاوه بر نظارت بر حجم واردات واقعی، بر انتقالات ارزی نیز کنترل داشته باشد.
    خاجی یادآور شد که این قانون از اول ماه «می» سال 2017 در مورد تجارت با همه کشورها به اجرا گذاشته شد و اختصاص به جمهوری اسلامی ایران و صادر کنندگان کشورمان ندارد.
    او همچنین تصریح کرد که این قانون فقط مختص به پتروشیمی و صادرات محصولات و فراورده های آن نیست و اقلام دیگر را نیز در بر می گیرد.
    سفیر کشورمان یادآور شد که مقررات جدید وضع شده توسط دولت چین در واقع قصد دارد علاوه بر کنترل بیشتر بر روی خروج ارز، بانک ها را نیز موظف سازد نظارت بیشتری بر تجارت واقعی داشته باشند تا بر اساس همین نظارت، ارز مورد نیاز را منتقل کنند.

    * ضرورت توجه صادرکنندگان پتروشیمی به قوانین جدید دولت چین
    وی با بیان اینکه مقررات جدید خاص کشور معینی نیست و برای همه کشورهایی که با چین مبادلات تجاری دارند اجرا می شود، گفت: البته اجرای این مقررات به خودی خود تعبات فنی برای برخی کشورها و شرکت ها ایجاد می کند که آنها نیز می بایست خود را با مقررات جدید چین هماهنگ تر کنند.
    او در همین رابطه به شرکت های پتروشیمی ایرانی توصیه کرد که با توجه به مقررات جدید تجاری چین، مناسب است که تقویت دفاتر فروش محصولاتشان را در چین در دستور کار قرار داده و با تغییر رویه های بازاریابی، اقدامات خود را هماهنگ نمایند تا بتوانند در شرایط گذار جدید، سهم خود را در بازار این کشور ارتقاء بخشند.
    او البته به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در ماههای اخیر و رکود فروش آن نیز اشاره می کند و می گوید که انباشت بازار از انواع محصولات پتروشیمی، رشد تولید، عرضه بالا و نبودن توازن بین عرضه و تقاضا از دیگر عوامل مهم سرد شدن صادرات پتروشیمی ما به کشورهای مختلف از جمله چین بوده است.
    خاجی افزود: نکته ای که در این بین در باره ایران مهم است و باید همه نسبت به آن آگاهی داشته باشند این است که هنوز یک سری محدودیت های فنی در عملیات بانکی با ایران وجود دارد که شامل بانک های چینی هم می شود و این احتمال دارد که وضع مقررات جدید دولت چین در حوزه صادرات و واردات، مقداری بر مشکلات موجود افزوده باشد.
    او گفت که سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز با برقراری ارتباط مستقم با مقامات ذیربط چینی در تلاش است تا به منظور رفع موانع ایجاد شده ناشی از مقررات جدید دولت چین، به روشها و راههای مناسبی دست یابد تا تبعات آن بر تجارت دو کشور تاثیرات منفی نداشته باشد.

    * پتروشیمی ایران در فهرست کشورهای هدف چین
    سفیر ایران همچنین گفت: دولت چین امسال نیز همانند سال گذشته سهمیه های تشویق را برای برخی از شرکت های دولتی چینی جهت خرید محصولات پتروشیمی از جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفت که این سیاست در چارچوب توسعه مبادلات با کشورهای حوزه جاده ابریشم می باشد.
    وی افزود: روابط دو کشور در پی دیدار دکتر «حسن روحانی» از چین و متعاقب آن سفر سال گذشته «شی چین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به جمهوری اسلامی ایران که سطح روابط فی مابین به «جامع راهبردی» ارتقاء پیدا کرد، از رشد و فضای بسیار مثبتی برخوردار شده که زمینه ای برای اعمال تحریم یا بلوکه کردن وجوه مربوط به فروش پتروشیمی را برای آن نمی توان متصور بود.

    برچسب ها