عصر خودرو

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی :

گندمکاران با ورود به بورس کالا احساس امنیت می کنند

عصر بازار- معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران می تواند احساس امنیت کشاورزان را نسبت به فروش محصولاتشان با قیمت واقعی و همچنین دریافت سریع وجه معاملات به همراه داشته باشد.

گندمکاران با ورود به بورس کالا احساس امنیت می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «حسن عباسی معروفان» درباره اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا اظهارداشت: در چند سال اخیر شاهد نزدیک شدن ارتباط بازار سرمایه با بخش کشاورزی هستیم که بورس کالای ایران در این زمینه قدم های موثری برداشته است.
    وی افزود: برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی می توانیم از ظرفیت بورس کالا استفاده کنیم و قیمت تضمینی ابزار بسیار مناسبی در شفافیت قیمت محصولات به خصوص گندم و حمایت از کشاورزان است.
    عباسی معروفان ادامه داد: اجرای طرح تضمینی گندم از آن جهت دارای اهمیت است که کشاورز به جای فروش محصول خود به دولت، کالایش را از طریق بورس کالا به بازار عرضه می کند و اگر در این معاملات قیمت فروخته شده در بورس کمتر از قیمت مشخص شده از سوی دولت بود در این جا دولت ما به التفاوت پول گندم را به کشاورز پرداخت می کند.
    وی تصریح کرد: اگرچه طرح قیمت تضمینی در بورس کالا برای ذرت و جو دامی در سال گذشته پیاده سازی و موفق شد، اما با توجه به حساسیت بالای محصول گندم باید تلاش های بیشتری برای به ثمر نشستن نتایج طرح قیمت تضمینی صورت گیرد؛ در حقیقت تاکنون استفاده از بورس کالا در بازار محصولات مختلف مفید بوده و باید دید آیا این روند مطلوب در خصوص گندم هم جواب می دهد یا خیر.
    وی افزود: باید بحث های آموزشی در میان فعالان کشاورزی به صورت جدی تری دنبال شود، چراکه شناخت ناکافی از مزیت‌های بورس کالا باعث خواهد شد تا عده ای به این سمت سوق پیدا نکنند.
    معروفان تاکید کرد، لازم است بورس کالا رفته رفته با شیوه های مختلف و جذاب، شرایط را برای ورود دست اندرکاران بازار محصولات کشاورزی به این بازار شفاف فراهم کند تا علاوه بر فاصله گرفتن از روش های سنتی، معامله گران در بورس اعم از تولیدکننده و مصرف کننده بیش از هر زمانی احساس امنیت کنند.
    وی ادامه داد: در کل شفافیت آماری بورس کالا، امکان قرار دادن طرف‌های عرضه و تقاضا در مقابل هم، کشف عادلانه قیمت‌ها، وجود ابزارهای مالی آینده‌نگر و پوشش‌دهنده ریسک همگی از مزایای بورس کالا برای بخش کشاورزی کشور به شمار می‌رود که این فاکتورها در راستای تنظیم بازار کالاهای اساسی کشاورزی مفید خواهند بود.
    وی اظهار داشت: ابزارهای مالی بورس کالا می‌توانند به فعالان بازار کشاورزی قدرت پیش‌بینی بازار با حداقل ریسک را دهند که این یک امتیاز بورس کالا برای فعالان صنعت کشاورزی است. در همین راستا شرکت بازرگانی دولتی نیز می‌تواند با استفاده از مکانیسم‌های بورس کالا، نیاز مصرف‌کنندگان محصولات مختلف را تأمین کند.
    با جایگزین شدن سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، کشاورزان محصول خود را با هر قیمتی که در بورس کشف شد، می فروشند و به سرعت به پول خود دست می یابند و مابه التفاوت قیمت تضمینی و قیمت کشف شده توسط دولت به کشاورزان پرداخت خواهد شد.
    «حامد سلطانی نژاد» مدیرعامل بورس کالا گفته بود: پارسال ارزش بورس کالا نزدیک به 817 هزار میلیارد ریال بود؛ در حالی که ارزش بورس تهران به 639 هزار میلیارد ریال رسید بنابراین 45 درصد معاملات بازار بورس کالا به بازار فیزیکی اختصاص داشت و 42 درصد محصولات معامله شده مربوط به محصولات صنعتی و معدنی و 31 درصد مربوط به محصولات کشاورزی بود.
    همچنین پارسال معاملات گواهی سپرده ذرت 82 درصد و گندم 15 درصد رشد کرد و میزان معاملات محصولات کشاورزی 229 درصد از نظر حجم و 199 درصد از نظر ارزش رشد را رقم زد.

    برچسب ها