عصر خودرو

اولویت های اقتصادی دولت دوازدهم چه خواهد بود؟

عصر بازار- کمتر از دو ماه دیگر آرایش کابینه دولت دوازدهم تعیین می شود، کارشناسان معتقدند مهم تر از تغییر اعضای کابینه ، اتخاذ رویکرد ارتقاء سیاست های اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است ، از سویی افزایش اشتغال و رفع رکود در برخی حوزه ها نیز باید در اولویت برنامه های اقتصادی دولت دوازدهم قرار بگیرد.

اولویت های اقتصادی دولت دوازدهم چه خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری دولت دوازدهم نیمه مردادماه امسال اعضای پیشنهادی کابینه خود را به نمایندگان مجلس پیشنهاد می دهد. بهارستان نشین ها پس از بررسی برنامه های هر یک از این نامزدهای تصدی پست های وزارتی و یا معاونت ریاست جمهوری درباره سرنوشت آن جایگاه که به چه کسی برسد با دادن و ندادن رای اعتماد تصمیم می گیرند.
    این روزها نیز زمزمه هایی از گزینه های پیشنهادی و جایگزین اعضای کابینه شنیده می شود. رییس جمهوری هم در این باره گفته است؛ کابینه دولت بعدی جوان تر می شود. از این گفته روحانی این گونه برداشت می شود احتمالا وزرایی که سن و سالی از آنها گذشته، در دولت بعدی حداقل در کابینه حضور ندارند.

    **اولویت سیاست های اقتصادی دولت دوزادهم
    هر چند که عملکرد ستاد اقتصادی دولت در بهبود برخی شاخص ها از جمله کاهش تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار،مثبت شدن تراز تجاری و ... قابل تحسین بوده اما برای ادامه این روند رو به رشد باید نقاط ضعف باقی مانده اصلاح و ترمیم شوند. حال اینکه کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از این نقاط ضعف اقتصاد دولت یازدهم، کاهش عمق رکود و روند اشتغالزایی در سطح کشور بوده است که رفع این مشکلات باید در اولویت تیم اقتصادی دولت بعد آقای روحانی قرار بگیرد
    «مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی در گفت و گو با گروه تحلیل و پژوهش خبری ایرنا درباره اولویت های اقتصادی در دولت دوازدهم اظهار داشت: اولین اقدام باید ارتقای تیم اقتصادی دولت باشد و گام بعدی باید کنار گذاشتن افرادی که فاقد تخصص و دانش مربوطه هستند، باشد.
    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش اشتغال و بهبود فضای کسب و کار باید در اولویت برنامه های اقتصادی دولت دوم آقای روحانی قرار بگیرد، گفت: این دو موضوع اقتصادی را می توان با افزایش سرمایه گذاری خارجی و داخلی تا حد قابل توجهی کاهش داد.
    وی افزود: افزایش سرمایه گذاری، کاهش بیکاری را به دنبال دارد و به این ترتیب سرانه درآمد ر کشور افزایش می یابد و شاخص رفاه رشد پیدا می کند. حال اینکه معتقدم برای رسیدن به این هدف، دولت باید از تمام ظرفیت های فراجناحی خود استفاده کند و زمانی است که باید استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه های درجه یک و افراد متخصص در اولویت قرار بگیرد.
    پازوکی درباره الزام به جوان گرایی در کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: کابینه دولت، یک تیم ورزشی نیست که جوان گرایی در آن یک الزام باشد. می توان مدیران جوان برای کابینه دولت بعدی آقای روحانی انتخاب کرد اما موضوع مهم در کنار جوان بودن مدیران، میزان تجربه افراد است.
    وی با بیان اینکه نیروی جوان فاقد تجربه توان انجام مسئولیت های سنگین را ندارند، گفت: مهم تر از جوان گرایی، تربیت نیروی کارآمد جوان است. نظام باید متکی بر شایسته سالاری باشد و افراد کارآمد ولو جوان در اولویت انتخاب ها قرار بگیرند.
    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه شایسته سالاری و نخبه گرایی باید در اولویت انتخاب مدیران قرار بگیرند، گفت: در دولت نهم و دهم شاهد این بودیم که افرادی اداره امور را در دست گرفتند که از دانشگاه های درجه 4 و 5 فارغ التحصیل شده بودند و حضور این افراد در راس تصمیم گیری ها آسیب های قابل توجه به حوزه های مختلف به ویژه حزه اقتصاد وارد آورد.
    وی با اشاره براینکه مهم ترین عامل برای انتخاب افراد برای حضور در کابینه داشتن دانش به همراه تجربه است، گفت: جهان مدرن را اندیشه های مدرن اداره می کند و نه ابزار مدرن. شایسته سالاری هم به معنای انتخاب مدیری است ویژگی های تخصص، دانش و تجربه را داشته باشد. از سوی دیگر به طور قطع نمی توان با مدیریت سنتی جامعه صنعتی را اداره کرد بنابراین از دیگر ویژگی های یک مدیر شایسته به روز بودن وی است.

    **رفع رکود اولویت تیم اقتصادی دولت باشد
    همچنین «محمد قلی یوسفی» کارشناس اقتصادی در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به اولویت های اقتصادی در دولت دوازدهم گفت: واقعیت این است که رکود اقتصادی از اقتصاد ایران خارج نشده است و رفع رکود باید در اولویت تیم اقتصادی دولت دوازهم قرار بگیرد.
    وی تاکید کرد: همانطور که گفته شد، مهم ترین اقدام دولت باید تغییر سیاست ها باشد و باید منابع مالی از حوزه های دلالی و بازارهای واسطه گری به حوزه های مولد و حوزه هایی مانند کشاورزی هداست شود.
    قلی یوسفی با اشاره به افزایش نرخ رشد اقتصادی در کشورمان اظهار داشت: نرخ رشد اقتصادی را می توان با فروش نفت و فعالیت های دلالانه افزایش داد اما نرخ رشد اقتصادی زمانی در بهبود شاخص ها تاثیرگذار خواهد بود که این رشد در حوزه هایی مانند کشاورزی و صنایع تولیدی افزایش یابد.
    وی ادامه داد: از دیگر حوزه هایی که به تغییر سیاست جدی نیاز دارد، سیاست های پولی و مالی کشورمان است و باید منابع کشورمان به سمت صنایع مولد حرکت کند.
    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: عده ای می خواهند براساس دستورالعمل های صندوق بین المللی پول در اقتصاد ایران سیاست گذاری کنند اما باید کسانی در راس تصمیم گیری ها قرار بگیرند که شناخت کامل از اقتصاد ایران داشته باشند چراکه تمام دستورالعمل های موسسات بین المللی با اقتصاد ایران همخوانی ندارند.

    **کابینه دولت، تیم فوتبال نیست که جوان باشد
    علاوه بر انتخاب افراد احتمالی برای گزینه ها و پست های کابینه دولت آینده، موضوعی که این روزها نقل محافل شده، بحث جوان گرایی در تیم مدیریتی دولت دوازدهم است. رییس جمهوری هم در اولین نشست خبری بعد از انتخابات هم به این موضوع اشاره ای داشت و گفت: در آن شرایط که اداره امور کشور را از دولت دهم تحویل گرفتیم نیاز به افراد باتجربه داشتیم اما دولت دوازدهم جوان تر خواهد شد. حال اینکه برخلاف این ایرادی که زا کابینه دولت یازدهم گرفته می شود، برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که سن، جنسیت و فیزیک افراد در اولویت انتخاب برای کابینه نباید قرار بگیرد.
    در این رابطه قلی یوسفی، کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه کابینه دولت، تیم ورزشی نیست که جوان گرایی در اولویت تعیین مدیران قرار بگیرد، گفت: مهم تر از تغییر اعضای کابینه و مدیران دولت دوازدهم، تغییر سیاست ها است به ویژه سیاست های حوزه اقتصادی.
    وی ادامه داد: تصیمات در شورای هیات دولت گرفته می شود و سیاست ها در این جمع تعیین می شود و باید کسانی در کابینه دولت دوازدهم باشند که توان اجرایی داشته باشند در غیر این صورت سن، جنسیت و فیزیک افراد در پست اجرایی اهمیت چندانی ندارد.
    این کارشناس اقتصادی افزود: اینکه گفته می شود باید نیروی جوان وارد کار شود در همه شرایط، نظر درستی نیست.
    قلی یوسفی با تاکید بر اصلاح سیاست های گذشته اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر مهم ترین مساله اقتصاد کشورمان، رکود است. عامل مهم در عدم افزایش اشتغالزایی در کشورمان موضوع رکود است و همین عامل به نقطه ضعف دولت یازدهم تبدیل شده است.
    وی با اشاره به سیاست های خارجی دولت یازدهم اظهار داشت : مهم ترین نقطه قوت دولت اول آقای روحانی اتخاذ سیاست های خارجی صحیح است که بهترین عملکرد را داشته و همین تعامل سازنده با دنیا در بهبود فضای کسب و کار تاثیر گذار بوده است.

    برچسب ها