عصر خودرو

کره جنوبی میزبان اجلاس بانک سرمایه‌گذاری چین

عصر بازار- به رغم وجود تنش ها در روابط پکن و سئول بر سر استقرار سامانه موشکی «تاد» آمریکا، قرار است دومین نشست سالانه بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا (AIIB) در کره جنوبی برگزار شود.

کره جنوبی میزبان اجلاس بانک سرمایه‌گذاری چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، این بانک تحت رهبری چین که جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای هیات موسس آن است، در سال 2015 میلادی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد و تاکنون وام هایی را برای اجرای طرح های زیربنایی در اختیار برخی کشورهای عضو قرار داده است.
    وزارت دارایی کره جنوبی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که برگزاری اجلاس سالانه بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا در این کشور اهمیت بسزایی برای دولت سئول دارد.
    بر اساس اعلام مسئولان اقتصادی چین و کره جنوبی قرار است این اجلاس روز 16 ژوئن به مدت سه روز در جزیره «جیجو» از مراکز گردشگری کره جنوبی برگزار شود.
    این دومین اجلاس سالانه بانک توسعه زیر ساخت آسیا محسوب می شود که با سرمایه گذاری 100 میلیارد دلار راه اندازی شده و برای اولین بار است در خارج از خاک چین برگزار می شود.
    وزارت دارایی کره جنوبی در بیانیه خود آورده است که بانک مذکور در واقع یک موسسه بین المللی است که اداره مرکزی آن در پکن می باشد و این بار نشست سالانه اش در خارج از چین تشکیل خواهد شد.
    این بانک به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری شین هوا در ماه ژانویه سال 2016 در پکن با 57 عضو ایجاد شد و اکنون اعضای آن به 77 کشور رسیده است.
    سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح های زیربنایی در کشورهای عضو بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله برنامه های این بانک است.
    قرار است اجلاس مذکور با دستور کار و عنوان سرمایه گذاری اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و توسعه پایدار در کره جنوبی برگزار شود.
    جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک، هجدهم فروردین ماه سال 94 به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد.
    ژاپن و آمریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده اند و به دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی، به ‌نوعی رقیب بانک AIIB (زیر ساخت آسیا) محسوب می‌شوند.
    یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین است.

    برچسب ها