عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در خصوص ابلاغیه اخیر بانک مرکزی اظهار کرد:

گامی مثبت در هدایت بانک ها به سمت تولید

عصر بازار- حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان در خصوص ابلاغیه اخیر بانک مرکزی مبنی بر خروج سرمایه گذاری یونیت های ممتاز بانک ها بیان کرد: اعلان این مصوبه توسط بانک مرکزی به خودی خود گامی مثبت تلقی می شود چرا که بانک ها را معطوف به اجرای وظیفه اصلی و ذاتی خود یعنی هدایت منابع به سمت تولید می کند. این مصوبه برخلاف تصور اولیه موجب تلاطم در فعالیت های صندوق های سرمایه گذاری نمی شود.

گامی مثبت در هدایت بانک ها به سمت تولید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان در زمینه دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بیان کرد: میزان بانک مرکزی در ابتدای خردادماه سال جاری «دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار» را در 18 ماده و 6 تبصره، به‌منظور کنترل گستره بنگاه داری مؤسسات اعتباری و هدایت آنها به ایفای نقش واسطه‌گری وجوه به عنوان کارکرد اصلی این موسسات، به شبکه بانکی ابلاغ کرد. این در حالی است که بانک مرکزی در این دستورالعمل سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری (اعم از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی) را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منع و تاکید کرد که این سرمایه‌گذاری ظرف مهلت مقرر واگذار شود. البته در ماده 7 این دستورالعمل حدودی برای سرمایه گذاری (20% سرمایه پایه موسسه اعتباری) در نظر گرفته شده است.

    وی در ادامه با اشاره به وظیفه اصلی نظام بانکی اضافه کرد: در تفسیر این اقدام در ابتدا باید به وظیفه اصلی بانک ها توجه کنیم. یکی از مهم ترین وظیفه بانک ها تامین اعتبارات جهت رشد و شکوفایی و کمک به تولید در کشور است حال آنکه اقدام به سرمایه گذاری و بنگاه داری توسط بانک ها، از یک طرف موجب کوچک شدن بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور شده و از طرف دیگر نیز پتانسیل و توان اجرای درست پروژه های سرمایه گذاری به دلیل کمبود و یا نبود منابع مالی از بین می رود که در نهایت این موضوع منجر به قفل شدن سرمایه مردم و ایجاد فساد می شود.

    مهرآور دستورالعمل مذکور را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: اعلان این مصوبه توسط بانک مرکزی به خودی خود گامی مثبت تلقی می شود چرا که بانک ها را معطوف به اجرای وظیفه اصلی و ذاتی خود یعنی هدایت منابع به سمت تولید می کند. این مصوبه برخلاف تصور اولیه موجب تلاطم در فعالیت های صندوق های سرمایه گذاری نمی شود. در حال حاضر با بخشنامه جدید، خرید یونیت های صندوق های سرمایه گذاری توسط بانک ها منوط به حد نصاب هایی می شود که این موضوع عملا مشکل خاصی برای بانک ها، صندوق ها و بازار سرمایه ایجاد نمی کند این مهم به این دلیل است که بانک ها سرمایه گذاری زیادی در این بخش انجام ندادند. بنابراین باید گفت این بخشنامه صندوق ها را از سرمایه گذاری در بانک ها منع نکرده است.

    عضو کارگروه ریسک صنعت کارگزاری در این زمینه ادامه داد: البته تفکیک موضوع "سرمایه گذاری بانک در صندوق" و "سرمایه گذاری صندوق در بانکها" بسیار حائز اهمیت است که موجب تفاسیر اشتباه در بازار سرمایه شده است. در واقع در ماده 3 این دستورالعمل آمده: " مؤسسه اعتباری موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از زمان لازم الاجرا شدن قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، سهام تحت تملک خود و شرکت های تابعه در بنگاه هایی که فعالیت های غیر بانکی انجام می دهند را واگذار کند." این موضوع هم می تواند تهدید و یا فرصت برای بازار سرمایه تلقی شود.

    مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان در آخر بیان کرد: تصویب ماده فوق بی شک بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار می دهد چرا که این مصوبه شناوری بازار را بیش تر از گذشته کرده و می تواند فرصت جذب نقدینگی و سرمایه گذاری خارجی را به بازار سرمایه بدهد و از طرفی نیز با شرایط رکودی فعلی،  صرفا موجب فشار فروش در سهام خواهد شد. پیشنهاد می شود پیش از تصویب و اجرای آن حتما مخاطرات بازار سرمایه نیز مد نظر بانک مرکزی قرار گیرد.

    برچسب ها