عصر خودرو

بازگشت گازپروم به پارس جنوبی برای احداث تاسیسات ال‌ان‌جی و خط لوله

عصر بازار- یک روزنامه روس از احتمال امضای توافق‌نامه‌ای میان گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران برای احداث یک تاسیسات ال‌ان‌جی در پارس جنوبی و انتقال گاز تولیدی آن به هند و سپس جنوب شرق آسیا خبر داد که کارشناسان این خط لوله را بی‌سابقه خواندند.

بازگشت گازپروم به پارس جنوبی برای احداث تاسیسات ال‌ان‌جی و خط لوله
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، گازپروم، بزرگ ترین تولیدکننده گاز روسیه در نظر دارد تا توافق‌نامه‌ای با شرکت ملی نفت ایران برای احداث یک تاسیسات ال‌ان‌جی در ایران امضا کند.

    یکی از منابع آگاه گفت: «این اسناد همکاری با شرکت ملی نفت ایران احتمالا در مجمع بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ امضا خواهد شد.»

     برنامه این است که از منابع میعانات گازی میدان گازی پارس جنوبی واقع در خلیج فارس، گاز تولید شود و از ایران به هند و سپس به کشورهای لائوس و کامبوج ارسال شود.

    گازپروم یک بازیگر باتجربه در بازار گاز ایران است. این غول نفتی در سال 1997، به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم بین‌المللی برای توسعه فازهای 2 و 3 پارس‌جنوبی به این پروژه پیوست. اما این همکاری با ایران به علت تحریم‌های اقتصادی متوقف شد و اکنون پس از گذشت بیش از یک سال از رفع تحریم‌های ایران، گازپروم به دنبال پروژه‌های مشترک جدید با ایران است.

    یک منبع آگاه در صنعت انرژی روسیه به ایزوستیا گفت این شرکت روسی در ماه مارس یادداشت تفاهمی با ایران برای بررسی فرصت‌های همکاری در حوزه‌های اکتشاف و تولید ترکیبات هیدروکربنی در این کشور به امضا رسانده است. این توافق در حال تبدیل شدن به گامی روبه جلو برای همکاری مشترک و مشخص کردن آنچه طرف‌ها به طور ویژه انجام خواهند داد، است.

    به گفته کارشناسان، گازپروم و شرکت ملی نفت ایران در صورتی‌که برنامه احداث تاسیسات ال‌ان‌جی را اجرا کنند، ممکن است یک همکاری مشترک با تقسیم کردن مالکیت آغاز کنند.

    همچنین این کارشناسان تاکید کردند که احداث یک خط لوله برای ارسال گاز به هند، لائوس و کامبوج یک پروژه بی سابقه خواهد بود.

    یک منبع آگاه در این صنعت گفت: «تامین گاز لائوس و کلمبیا ایجاد نوعی «چرخه انرژی» از خاورمیانه به آسیا خواهد بود.»

    الکسی کالاچو از هلدینگ فینام در مسکو گفت: «به لحاظ تئوری، هیچ چیز غیرممکن در این سناریو وجود ندارد هرچند که مسافت این خط لوله بی‌سابقه خواهد بود.»

    وی با هشدار نسبت به نگرانی‌های امنیتی گفت عوارض زمینی سخت و گروه‌های تروریستی هنوز در برخی از مرزهای برخی نواحی در پاکستان و هند وجود دارد که ممکن است ریسک‌های خاص و موضوعات امنیتی در جریان احداث این خط لوله ایجاد کند.

    برچسب ها