عصر خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی،مصنوعی و لوازم کفش عنوان کرد:

ترکیه به دنبال صنعت چرم ایران

عصر بازار- سعید حیاتی اظهار کرد: طی سال‌های گذشته شرایط بازار به گونه‌ای بوده که در بسیاری موارد تولیدکنندگان ما مجبور به فروش چرم نیم‌ساخت به کشورهایی مانند ترکیه یا ایتالیا شده‌اند و این کشورها پس از مدتی همین مواد را با پالایش به قیمت چند برابری به خود ما فروخته‌اند

ترکیه به دنبال صنعت چرم ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، سعید حیاتی به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت این روزهای صنعت چرم کشور پرداخت و گفت: متاسفانه به مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور صنعت چرم هم طی سال‌های گذشته دچار نوعی رکود شده که باید برای خروج از این وضعیت تلاش کرد.

    وی عنوان کرد: اکنون تولیدکنندگان ما از جنبه‌های مختلف تحت فشار قرار دارند و در نهایت با بالا رفتن هزینه‌های مالیات، تامین نیرو، انرژی و ... آنها مجبور به افزایش قیمت تمام شده خود می‌شوند، اما همین افزایش قیمت موجب می‌شود که خریداران بازار چرم طبیعی دیگر توان خرید نداشته و به سراغ نمونه‌های مصنوع بروند.

    حیاتی ادامه داد: حتی در این حوزه برخی کشورها به تولید گسترده چرم مصنوع پرداخته و حتی چرم طبیعی را با آن مخلوط کرده‌اند و در نهایت کالای به دست آمده به گونه‌ای است که شاید از نظر ظاهر هیچ‌گونه تفاوتی با چرم طبیعی نداشته باشد. بر همین اساس در بسیاری از موارد به دلیل قیمت ارزان‌تری که در این نمونه‌ها وجود دارد افراد نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند، اما در برخی افراد مانند بیماران دیابتی این کفش‌ها موجب ایجاد مشکلات متعدد می‌شود.

    رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان چرم طبیعی و مصنوع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با یادآوری اینکه صنعت چرم ایران یکی از بهترین‌های دنیا بوده است، گفت: اکنون ما بهترین تولیدکنندگان را داریم البته ممکن است از نظر مدل‌های روز دنیا کمی عقب باشیم که اگر حمایت‌های کافی از این صنعت صورت گیرد به راحتی امکان طراحی مدل‌های جدید و کپی برداری از مدل‌های روز دنیا وجود دارد. اما مسئله آن است که حمایت‌های مربوطه صورت نمی‌گیرد در حالی که اگر چنین شرایطی وجود داشت ما حتی می‌توانستیم کارگاه‌های کوچک را به صورت هلدینگ با یکدیگر ادغام کنیم تا در نهایت محصول آنها با عنوان یک برند داخلی تبلیغ و شناسانده شود و راه برای کالاهای قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت بسته شود.

    حیاتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه طی این سال‌ها از میان اعضای این صنف واحدهای متعدد اقدام به تعطیلی کرده‌اند، اظهار کرد: این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که کشوری مانند ترکیه به دلیل پرداخت نقدی پول طی این سال‌ها توانسته است چرم نیم‌ساخت ما را به قیمت مفت و ارزان تهیه کرده و پس از پالایش آن را دوباره با قیمتی چند برابر به خود ما بفروشد یا کشوری مثل ایتالیا نیز چنین رویکردی را دنبال کرده و ما مجبوریم به دلیل رکود بازار کالای خود را با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت حقیقی به این کشورها صادر کنیم و پس از پالایش کالا با قیمت چند برابری آن را وارد کنیم در صورتی که اگر در کشور سرمایه کافی وجود داشت و ما می‌توانستیم دستگاه‌های لازم را که هزینه‌ای بالا داریم، خریداری کنیم این امکان وجود داشت که این عملیات در داخل مرزهای کشور انجام شود.

    وی همچنین به دیگر مشکلاتی که بر سر راه بخش تولیدی وجود دارد اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد بخش تولید از رکود خارج شود باید ابتدا از بانک‌ها شروع کرد. در شرایطی که بانک‌ها سودی تا 31 درصد به مردم می‌دهند طبیعی است مردم ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری در بخش مولد پول‌های خود را راهی بانک‌ها کنند. از سوی دیگر وقتی بحث مالیات مطرح می‌شود نوعی وحشت در میان مردم ایجاد می‌شود و تمام این موارد در کنار یکدیگر بخش تولید را از حرکت موثر باز می‌دارد.

    رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان چرم طبیعی و مصنوع در ادامه به وام‌هایی که تاکنون به برخی شرکت‌هایی که اسما خصوصی شده‌اند و همچنان شائبه دولتی بودن آنها مطرح است، اشاره کرد و گفت: طی سالیان گذشته این شرکت‌ها وام‌های چندین میلیاردی گرفته‌اند و حال این وام‌ها را به بانک‌های مربوطه باز نمی‌گردانند. در چنین شرایطی وقتی خود بانک‌ها منابع مالی لازم را در اختیار ندارند چگونه می‌توان از آنها انتظار داشت که به دیگران وام بدهند!؟

    حیاتی در پایان به وضعیت ماه‌های اخیر بازار اشاره کرد و افزود: این روزها باید همکاران ما برای فصل آغاز مدارس به تولید بپردازند، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد همگی بلاتکلیف مانده و انگیزه‌ای برای تولید ندارند و منتظر هستند تا حداقل در خردادماه وضعیت مالیات‌های آنها مشخص شود تا بدانند در ادامه چگونه عمل کنند. از سوی دیگر برخی تولیدکنندگان به عنوان مثال دمپایی هم امسال اصلا تولید نکرده‌اند چرا که وضعیت بازار در شرایط باثباتی قرار ندارد.

    برچسب ها