عصر خودرو

تحلیلگران:

سهم بازار نفت ایران در آسیا در حال کاهش است

عصر بازار- پایگاه خبری پلاتس انگلیس به نقل از تحلیلگران هشدار داد: سهم بازار نفت ایران در اسیا در حال کاهش است و کشورمان در زمینه صادران نفت خام استراتژی بلندمدت ندارد.

سهم بازار نفت ایران در آسیا در حال کاهش است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پلاتس که اخبار بازار انرژی را منتشر می کند نوشت، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) همراه با کاهش صادرات منطقه ای آن به آسیا، کاهش یافت. تهران با رقابت شدیدی با رقبای خود در اوپک برای صادرات نفت به آسیا روبرو است.

    بنا به اعلام پلاتس، حجم برآوردی صادرات نفت از بنادر ایران از 2.35 میلیون بشکه در روز در ماه مارس (اسفند-فروردین) به 2.16 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل کاهش یافته است.
    به نوشته پلاتس، شواهد نشان می دهند که کشورمان در حال از دست دادن سهم بازار خود در آسیا به کشورهایی مانند عربستان سعودی و عراق است.
    منابع خبری همچنین می گویند، کاهش صارات ایران در ماه آوریل 2 عامل مهم دیگر نیز دارد؛ پالایشگاه های اکنون با ظرفیت کامل کار می کنند و چین و هند نیز خرید نفت خام از ایران را کاهش داده اند.
    تحلیلگران به پلاتس گفته اند، ایران به یک استراتژی بلندمدت برای تداوم افزایش سهم بازار خود در آسیا نیازمند است زیرا اکنون سطح رقابت ها برای فروش نفت ترش متوسط در این قاره شدیدتر شده است.
    سارا وخشوری کارشناس خاورمیانه که شرکت مشاوره ای «اس وی بی انرژی اینترنشنال» واقع در واشنگتن را اداره می کند گفت: ایران در حال از دست دادن سهم بازار خود در آسیا به عربستان سعودی است، اما از سوی دیگر سهم بازارش در اروپا در حال افزایش است.
    وی افزود: برخلاف عربستان سعودی که تلاش می کند یک سهم بازار بلندمدت مطمئن در آسیا داشته باشد، ایران فاقد یک استراتژی بلندمدت در این زمینه است و متمرکز روی فروش روزمره است.
    وخشوری ادامه داد: حداکثر تلاش ایران این است که قراردادهای خرید یکساله با مشتری ها ببندد.
    کاهش صادرات ایران به هند و چین که در ماه آوریل 28 درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشته است، صادرات این کشور به آسیا را به شدت کاهش داده و آن را از 1.754 میلیون بشکه در روز در ماه مارس به 1.361 میلیون بشکه در روز در ماه آوریل رسانده است.
    هند تاکید کرده است ایران هنوز قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد بی با این کشور را نهایی نکرده است و برخی گزارش ها حاکی از این است که این کشور خرید نفت از تهران را به همین دلیل کاهش داده است.
    اما منابع خبری در وزارت نفت هند به پلاتس گفتند: عربستان امیدوار است یک قرارداد سه میلیارد دلاری با ایران برای توسعه میدان گازی فرزاد بی را تا سپتامبر 2017 (شهریور-مهر 1396) نهایی کند.
    پیش بینی تحلیلگران این است که اگر بن بست میدان «فرزاد بی» با هند حل و فصل نشود، واردات نفت خام هند از ایران همچنان کاهش پیدا خواهد کرد و تولیدکنندگانی مانند عربستان و عراق نیز آماده گرفتن سهم بازار ایران در این کشور هستند.
    وخشوری گفت: هند که مدت مدیدی است با ایران در مورد میدان فرزاد بی مذاکره می کند، از نهایی شدن این قرارداد ناامید است ... سعودی ها نیز آماده گرفتن سهم بازار ایران در هند هستند، اما با این حال، هند گزینه های زیادی برای جایگزینی به جای ایران دارد.
    به گفته وی، به دلیل قیمت ارزان نفت، ایران نمی تواند پیشنهادهای زیادی به لحاظ تخفیف یا دادن انگیزه برای هند داشته باشد تا این کشور را راضی نگه دارد.
    صادرات نفت خام ایران به چین نیز از 596 هزار و 774 بشکه در روز در ماه مارس به 464 هزار و 733بشکه در روز در ماه آوریل کاهش یافته است.
    واردات نفت خام ژاپن از ایران در اوایل سال میلادی 2017 کاهش پیدا کرده بود اما شواهد نشان می دهد، امکان افزایش جزیی آن وجود دارد.
    ایران در ماه آوریل 105 هزار و 966 بشکه در روز به ژاپن نفت خام صادر کرد، در حالی که این میزان در ماه مارس 33 هزار و 129 و در ماه فوریه (بهمن-اسفند) 95 هزار و 321 بشکه در روز بود.

    برچسب ها