عصر خودرو

تولید روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی

عصر بازار- در حالی که مقرر شده بود در فاز نخست پروژه تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی که ۲۷ فروردین با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، میزان تولید نفت از لایه های نفتی پارس جنوبی به ۳۵ هزار بشکه در روز برسد، هم اکنون تولید نفت در این پروژه ۲۵ هزار بشکه در روز است.

تولید روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، لایه‌های نفتی پارس جنوبی در فاصله تقریبی 100 کیلومتری ساحل ایران، در میانه خلیج فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ایران و قطر قرار دارد. برآوردها در خصوص میزان نفت درجای لایه نفتی پارس جنوبی بسیار متفاوت است به‌طوری که میزان نفت درجا در این مخزن مشترک بین ایران و قطر از 1.6 میلیارد بشکه تا 20 میلیارد بشکه برآورد شده است.

    این مخزن مشترک نفتی در سمت ایران با نام "لایه‌های نفتی پارس جنوبی" و در سمت قطر با نام میدان "الشاهین" شناخته می‌شود. در حالی که قطر از سال 1992 میلادی (1371 شمسی) توسعه لایه نفتی مشترک با ایران در پارس جنوبی را آغاز کرده بود و تولید قطر در سالهای اخیر به 300 هزار بشکه در روز رسیده است؛ شرکت ملی نفت ایران در سال 1383 قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی را با شرکت توسعه پتروایران امضا کرد اما اجرای این پروژه بیش از 12 سال به طول انجامید.

    پس از سالها تأخیر در اجرای پروژه توسعه ای لایه نفتی پارس جنوبی توسط ایران، عصر روز بیست و نهم اسفند 95 نخستین بشکه نفت تولیدی ایران از این میدان مشترک برداشت شد.

    ایران تولید نفت از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی را با 5 هزار بشکه در روز آغاز کرد و اکنون بعد از گذشت حدود 70 روز، تولید نفت ایران از پارس جنوبی به حدود 25 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که مقرر شده بود در فاز نخست این پروژه که در روز بیست و هفتم فروردین ماه با حضور رئیس جمهوری رسماً افتتاح شد، میزان تولید نفت از لایه های نفتی پارس جنوبی به 35 هزار بشکه در روز برسد.

    پیش از این،«بیژن زنگنه» وزیر نفت بیست و هفتم بهمن ماه در خصوص تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفته بود : "تا قبل از پایان سال، تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به 35 هزار بشکه خواهد رسید." این وعده وزیر نفت محقق نشد تا اینکه «غلامرضا منوچهری» معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت در پایان سال 95 از رسیدن تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی به 35 هزار بشکه در نخستین هفته فروردین ماه 96 خبر داد. منوچهری 29 اسفند 95 در این خصوص گفت: "به طور طبیعی برداشت از هر چاه با روزانه پنج هزار بشکه آغاز می‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدریج به رقم برداشت روزانه 35 هزار بشکه می‎رسیم و این رقم تولید استمرار خواهد داشت."

    این وعده نیز در خصوص افزایش تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تحقق نیافت تا اینکه وزیر نفت دهم فروردین ماه از رسیدن تولید نفت از پارس جنوبی به 20 هزار بشکه در روز خبر داد. زنگنه در این خصوص گفت: " هم اکنون 20 هزار بشکه نفت در روز از لایه نفتی میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود که بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی میزان برداشت از این لایه نفتی به 35 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد."

    برچسب ها