عصر خودرو

خطر در کمین طلای سرخ ایران

عصر بازار- حمایت‌های لازم از سوی دولت در کنارخروج غیر قانونی زعفران در جیب‌ها و چمدان‌ها مرگ تدریجی زعفران ایرانی را به همراه دارد.

خطر در کمین طلای سرخ ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ،طی سال‌های اخیر خروج غیر قانونی پیاز زعفران به افغانستان مرگ تدریجی زعفران ایرانی را رقم زد که درنهایت ادامه این روند جایگزینی افغانستان به عنوان تولیدکننده مهم زعفران را به دنبال خواهد داشت.

    براین اساس قاچاق پیاز زعفران در سایه غفلت مسئولان بیش از هر چیز دیگری کشاورزان را نگران کرده چرا که توسعه روز افزون این امر سرخی زعفران ایرانی در بازارهای هدف را کمرنگ کرده است.

    البته ناگفته نماند که نبود حمایت‌های لازم از سوی دولت در کنار خروج غیر قانونی زعفران در جیب‌ها و چمدان‌ها در به یغما رفتن طلای سرخ ایرانی بی تأثیر نیست.

    حال به سراغ مسئولان و تولیدکنندگان مربوطه می‌رویم تا از آخرین وضعیت با خبر شویم.

    عبداله زاده یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران  با اشاره به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان اظهار داشت: طی سال‌های اخیر قاچاق پیاز به افغانستان و توسعه سطح زیر کشت محصول در این کشور نگرانی هایی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده، چرا که با وجود حمایت دولت افغان از زعفران کاران رقابت در بازارهای هدف سخت می‌شود.

    وی افزود: دولت افغانستان در نمایشگاه‌های بین المللی در جهت حمایت از تولیدکنندگان 20 درصد هزینه را تحت عنوان سوبسید پرداخت می‌نماید و این درحالی است که کشور ما علی‌رغم آنکه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا به شمار می‌رود، اما به سبب عدم حمایت‌های دولت در صادرات موفق نخواهیم شد.

    عبداله زاده با تأکید بر ایجاد بانک جامع زعفران در کشور گفت: با احداث بانک جامع زعفران و خرید و فروش محصول از این طریق از سودجویی واسطه‌ها و دلالان جلوگیری خواهد شد و در نهایت محصول با سود متعارف به دست مصرف کنندگان خواهدرسید.

    تعادل در عرضه و تقاضا زعفران در گرو چیست؟

    علی حسینی عضو شورای ملی زعفران  گفت: شورای ملی زعفران به دولت پیشنهادی مبنی بر سرمایه گذاری مشترک در زمینه احداث بانک جامعه زعفران داشته تا در ابتدای فصل و خرید مازاد تولید کشاورزان بتوانیم در طول سال میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد نماییم.

    وی افزود: بانک جامع زعفران با رعایت اصول منطقی و دخالت هر یک از فعالین باید ایجاد شود تا بتواند بر شرایط بازار تأثیر گذار باشد.

    حسینی با اشاره به اینکه نگرانی مبنی بر از دست دادن جایگاه تولید زعفران وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به سطح زیر کشت ناچیز زعفران در افغانستان می‌توان گفت که افغان‌ها تا رسیدن به میزان تولید زعفران ایرانی راه زیادی در پیش رو دارند.

    عضو شورای ملی زعفران با انتقاد از عدم حمایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی از سوی دولت عنوان کرد: بسیاری از رقبا همچون افغانستان در بازارهای صادراتی از سوی دولتشان مورد حمایت قرار می‌گیرند در حالیکه در کشور ما هیچ گونه حمایتی از تجار نمی‌شود از این رو لازم است با حمایت دولت صادرکنندگان بتوانند با ایجاد بازارهای جدید و بازاریابی در کشورهای هدف کالایشان را مطرح نمایند.

    با ایجاد بانک زعفران نگرانی مبنی بر مازاد تولید وجود ندارد

    غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: با ایجاد بانک جامع زعفران و حمایت دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان دیگر نگرانی مبنی بر فروش محصول و مازاد تولید وجود ندارد، اما اگر قرار باشد این امر بدون منافع تولیدکننده وصادرکننده ایجاد شود، مخالف هستیم.

    وی افزود: دولت با حمایت‌های نظیر در اختیار قرار دادن سرمایه در گردش با تسهیلات تک رقمی به تجار و ایجاد بازارهای مناسب می‌تواند از سوء استفاده رقبا در بازارهای هدف جلوگیری نماید.

    میری ادامه داد: با توجه به حمایت دولت افغانستان صادرات زعفران به کشورهای چین و هند با تعرفه ناچیز صورت می‌گیرد، این درحالی است که کشور ما باید تعرفه بالایی برای این امر پرداخت نماید.

    نائب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: با توجه به واردات قابل توجه کالا از چین و هند از دولتمردان تقاضا داریم که نسبت به تغییر تعرفه صادرات زعفران با این کشور‌ها وارد مذاکره شوند تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از دست دادن جایگاه نخست تولید در دنیا نباشیم.

    برچسب ها