عصر خودرو

آغاز برداشت جو مازندران و فروش آن در بازار بورس

عصر بازار- همزمان با برداشت جو دانه ای و فعال شدن ۹ مرکز خرید تضمینی، فروش آن در بازار بورس استان مازندران آغاز شده است.

آغاز برداشت جو مازندران و فروش آن در بازار بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود 34 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت جو دانه ای رفته است.
    زمان کشت جو در مازندران اواخر مهر و اوایل ماه آبان است و بر اساس آمارهای رسمی ، میانگین تولید جو در کشت دیم در مازندران یک و نیم تن در هر هکتار و در کشت آبی که در مناطق جلگه ای رواج دارد ، حدود سه تن است.
    حسن عنایتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز چهارشنبه با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام استان مسئول خرید تضمینی جو است، گفت: مراکز خرید هم اکنون در مناطق کوهستانی یانسر بهشهر ، کیاسر ، دو دانگه و چهار دانگه ساری و منطقه کجور نور دایر شده است.
    وی قیمت خرید جو را 10 هزار و 30 ریال برای هر کیلو گرم در سال جاری اعلام کرد و افزود : محصول جو مازندران برای دومین سال از طریق بورس وارد بازار شده است.
    وی خاطر نشان کرد: یکهزارو 860 جوکار مازندران نامشان در فهرست کشاورزی قرار دارد که محصولشان را پس از تحویل به مراکز خرید پشتیبانی امور دام استان وارد بازار بورس می شود.
    وی با اشاره به اینکه سال قبل 2هزارو 900تن جو دانه ای از طریق بازار بورس فروخته شده است، اظهار داشت: در این روش کشاورزان زودتر به مطالبات خود می رسند و شرکت پشتیبانی امور دام نیز تفاوت قیمت خرید تضمینی و بورس را پرداخت می کند.
    عرضه جو و ذرت به عنوان 2 محصول کشاورزی مشمول خرید تصمینی و عرضه آن در بازار بورس از راهبردها و مفاد برنامه پنج ساله پنجم بود که دولت یازدهم با پیگیری جدی و آماده کردن بسترهای لازم آن را اجرایی کرد.
    یکی از مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس ، شفاف سازی قیمت و کوتاه کردن دست دلالان است .
    این روش قرار است برای سایر محصولات کشاورزی نیز به مروز زمان اجرایی شود و جایگزین قانون خرید تضمینی شود که از سال سال 1368 با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی در کشور به اجرا گذاشته شد.
    بر اساس ارزیابی کارشناسان ، قانون خرید تضمینی در طول حدود سه دهه اجرا در کشور به اهداف تعیین شده دست نیافت تا این که سرانجام در برنامه پنجم توسعه ساز و کار 'قیمت تضمینی 'و عرضه محصول در بازار بورس به جای خرید تضمینی در دستور کار قرار گرفت .
    بر اساس قانون قیمت تضمینی ، کشاورزان محصولات خود در بازار بورس عرضه می کنند و اگر پائین تر از قیمت تضمینی آن را فروختند ، دولت مابه التفاوت قیمت را به آنان پرداخت می کند.
    همچنین در صورتی که معامله محصول با رقمی بالاتر از قیمت تضمینی و بدون هرگونه بار مالی برای دولت در بازار بورس به فروش برسد ، خریدار ظرف سه روز کاری رقم مورد معامله را به کشاورزان پرداخت می کند.
    فراهم شدن امکان استفاده از گواهی سپرده کالایی نزد انبارهای تایید شده به عنوان اوراق بهادار جهت اخذ منابع مالی از سیستم بانکی و نیز تامین مالی از دیگر مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس و اجرای قانون قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی است .
    اتحادیه دامداران و کارخانه های خوراک دام خریدار محصول جو به عنوان مهم ترین نهاده دامی در بازار بورس هستند.
    مازندران حدود هشت میلیون واحد دام دارد که علوفه و دیگر نهاده های دامی از نیازهای جدی استان است.
     

    برچسب ها