عصر خودرو

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان ترسیم کرد:

اقدامات کلیدی توسعه بازار سرمایه در سال جدید

عصر بازار- یکی از موضوعاتی که همواره باید مدنظر سرمایه گذاران در بازار سرمایه و به طور کلی سایر بازارها قرار گیرد اتخاذ سیاست های کلان در حوزه های سیاسی و اقتصادی است. تورم، ثبات نرخ ارز و از طرفی جذب سرمایه گذار خارجی از جمله عواملی هستند که می توانند ثبات اقتصادی و سپس رونق اقتصادی را برای یک کشور به ارمغان بیاورند.

اقدامات کلیدی توسعه بازار سرمایه در سال جدید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی 4 سال گذشته در همه زمینه های مذکور شاهد اقدامات چشمگیری بودیم.

    وی ادامه داد: کاهش نرخ تورم تا سطح 10 درصد، ثبات نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی در طول 4 سال گذشته و از طرفی جذب سرمایه گذار خارجی در صنعت خودرو و پتروشیمی، از اقدامات مهم و اساسی بود که در دولت اتفاق افتاد و اگر شاهد تداوم موضوعات ذکر شده باشیم ایجاد رونق اقتصادی در کشور، دور از ذهن نیست.

    مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه به نظر می رسد دولت فعلی در طی 4 سال فعالیت خود، زیرساخت ها و بستر سازی مناسبی را در بسیاری از حوزه ها انجام داده و اکنون بیشتر وقت عمل فرا رسیده است تا هر چه بیشتر شاهد رشد و توسعه اقتصادی در کشور باشیم، تاکید کرد:  یکی از اقداماتی که دولت باید در دوره جدید تمرکز ویژه ای بر آن داشته باشد اصلاح نظام بانکی کشور است.

    مهرآور افزود: همخوانی بین تورم 8 تا 10 درصدی و از طرفی نرخ سود بانکی 18 تا 22 درصدی در کشور وجود ندارد. نرخ سود بالای بانکی عملا تولید کننده را از مدار اقتصادی خارج می کند و همین می تواند به عنوان دامی برای رونق و توسعه اقتصادی به شمار آید و فرایند رشد اقتصادی کشور را دچار وقفه کند.

    مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان ادامه داد: البته گام های مهمی نیز در این زمینه برداشته شده است. ادغام موسسات و بانک های کشور در جهت کاهش هزینه های جاری و نظارت بیشتر، اجرایی کردن سیستم گزارش دهی مالی در بانک ها و از طرفی نزدیک کردن استانداردهای بانکی در سطح بین المللی از اقداماتی است که برای اصلاح نظام بانکی پیش بینی شده است.

    به گفته مهرآور  به نظر می رسد سیاست دولت در خصوص سیستم بانکی می تواند نتیجه های خوبی داشته باشد اما مهم است که این سیاست ها هر چه سریع تر اجرایی شود تا از این طریق شاهد کاهش نرخ سود بانکی همگام با تورم و رفع شدن مشکل در بخش تولید کشور باشیم.

    وی یکی دیگر از مسائل اقتصادی کشور را هدایت نقدینگی به سمت بخش تولیدی دانست و عنوان کرد: موضوع بعدی هدایت نقدینگی به سمت تولید است. در طول 4 سال گذشته سیاست های انقباضی و ضد تورمی دولت موجب شد، قطار رشد بخش تولید با سرعت کم حرکت کند اما انتظار می رود در دوره فعلی، بسیاری از این موانع برداشته شود و شاهد افزایش نقدینگی و گسترش سیاست های انبساطی و همگام با آن توسعه بخش تولید کشور با یک نرخ تورم معقول و منطقی باشیم.

    مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان به شرایط بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص بازار سرمایه باید گفت که رشد و توسعه اقتصادی اثرات قابل توجهی بر فعالیت شرکت های بورسی خواهد داشت. افزایش تولید و فروش شرکت ها و رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، می تواند موجب افزایش سودآوری شرکت ها و از طرفی منفعت سرمایه گذاران در بازار سرمایه شود.

    وی ادامه داد:  اما سوال اینجاست که این امر در کوتاه مدت امکان پذیر است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که در طول 4 سال گذشته شاهد سیاست های کلانی نبودیم که اثرات مستقیم و مثبت بر بازار سرمایه داشته باشد، با این وجود باید دید در گزارش های میان دوره ای شرکت ها شاهد تغییرات عملیاتی خاصی به لحاظ بنیادی هستیم یا خیر. اگر کم کم شاهد بهبود نسبی در عملکرد شرکت ها باشیم می توان گفت که تدابیر اقتصادی دولت در بخش تولید اثرگذار بوده و چرخ تولید با آهنگ ملایمی در حال حرکت است و این می تواند حداکثر رضایت سرمایه گذاران در بازار سرمایه را فراهم کند.

    برچسب ها