عصر خودرو

تصمیم اوپک سطح ذخیره نفت را پائین می آورد؟

عصر بازار- سئوالی که پس از توافق اوپک مطرح می شود اینست که اجرای موفق کاهش تولید نفت چه تاثیری بر آینده بازارهای نفتی خواهد داشت.

تصمیم اوپک سطح ذخیره نفت را پائین می آورد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، کارشناسان بازار نفت بر سر باقی ماندن قیمت جهانی نفت در سطح کنونی آن و یا افزایش قیمت در آینده نزدیک مردد هستند.

    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هفته گذشته برنامه کاهش تولید نفت خود را تمدید کرد اما از آنجا که بازارها انتظار این اقدام را داشتند، تغییر قیمت نفت روبه بالا نبود.

    حال کارشناسان نفتی به دنبال کاهش واقعی و چشمگیر سطح ذخیره سازی نفتی جهان هستند تا مطمئن شوند که توافق اوپک تاثیرگذار بوده است. یک نگرانی اینست که چنانچه قیمت نفت در مدت زمان زیادی افزایش نیابد، کار اوپک برای ادامه کاهش تولید توسط شرکت کنندگان در این برنامه سخت خواهد شد.

    در همین حال، این نگرانی وجود دارد که اوپکی ها برنامه خروج مشخصی ندارند. برنامه کاهش تولید نفت برای مدت زیادی ادامه خواهد یافت و سطح ذخیره نفت جهانی نیز به میانگین پنج سال گذشته خود باز می گردد، آنگاه چه خواهد شد؟ ایا اعضای اوپک دوباره تولید خود را با شدت ادامه خواهند داد؟ اگر اینطور باشد قیمت نفت دوباره سقوط خواهد کرد. نبود استراتژی برای بعد از مدت نه ماهه تمدید کاهش تولید نفت، سعی این سازمان برای تاثیرگذاری بر بازارها را از میان خواهد برد.

    بانک گلدمن ساکس که همواره نسبت به ایجاد توازن در بازارها خوشبین بوده است، بالاخره در نتیجه ناپایداری بازارها مجبور شد پیش بینی خود از قیمت نفت در سال 2017 را کاهش دهد. این بانک اعلام کرد که میانگین قیمت نفت تا پایان سال جاری به 52 دلار و 39 سنت خواهد رسید.

    از سوی دیگر، کارشناسان عقیده دارند که با تمدید برنامه اوپک، کاهش سطح ذخیره سازی نفت سرعت بیشتری در ادامه سال خواهد گرفت. گفته می شود که هم اکنون افت سطح ذخایر نفت آمریکا آغاز شده است، برخی از کارشناسان معتقدند که کاهش سطح ذخیره نفت می تواند به 10 میلیون بشکه در هفته نیز برسد. برخی نیز کاهش 3 تا چهار میلیون بشکه ای در هفته را پیش بینی می کنند.

    برچسب ها