عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه در تفسیر دستورالعمل جدید بانک مرکزی تاکید کرد:

بانک مرکزی مصداق عملیات غیر بانکی را مشخص کند

عصر بازار- مسئولان بازار سرمایه و مدیران عامل بانک ها بهتر است قبل از هر تفسیری درباره دستور العمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده، مصداق عملیات غیر بانکی را از بانک مرکزی استعلام کنند.

بانک مرکزی مصداق عملیات غیر بانکی را مشخص کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی اسلامی بیدگلی، رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در خصوص دستور العمل جدید بانک مرکزی و تاثیر این دستورالعمل بر بازار سرمایه گفت: در این دستورالعمل قید شده بانک ها از انجام فعالیت غیربانکی منع شوند و فعالیت های مرتبط بانکی تعریف شده که برخی از آنها سپرده گذاری و سپرده گری، تسهیلات دهی، صرافی و لیزینگ است اما در این فعالیت ها اسمی از صندوق های سرمایه گذاری آورده نشده و از طرفی دیگر منعی هم برای فعالیت این صندوق ها اعلام نشده است.

    وی با تاکید بر اینکه در این دستور العمل قید شده بانک ها تا 20 درصد سرمایه پایه بانک می توانند سرمایه گذاری در سهام و صندوق ها انجام دهند، افزود: پیش از این نیز این موضوع مطرح شده بود و بانک مرکزی به بانک ها اعلام کرده که ظرف مدت سه سال باید سرمایه گذاری های خود را به 20 درصد سرمایه پایه کاهش دهند.

    وی با اشاره به اینکه موضوع محدودیت فعالیت بانک ها در صندوق های سرمایه گذاری در این دستور العمل قید نشده و این تفسیری است که از تصمیم جدید بانک مرکزی شده است و توضیح داد: به دلیل اینکه در دستورالعمل حرفی از صندوق های سرمایه گذاری نشده است مدیریت و تاسیس این صندوق ها عملیات غیر بانکی تفسیر شده است.

    اسلامی این موضوع را از دو منظر مورد بحث دانست و ادامه داد: همه بانک ها طبق دستورالعمل می توانند تنها 20 درصد سرمایه پایه خود را در سهام شرکت ها و صندوق ها سرمایه گذاری کنند بنابراین درصورتی که بانکی تصمیم به تاسیس صندوق سرمایه گذاری جدید بگیرد باید واحدهای ممتاز را سرمایه گذاری کند اما در صورتی که سقف 20 درصد سرمایه گذاری بانک پرشده باشد که اکثرا هم پر شده ، امکان سرمایه گذاری و تاسیس صندوق نخواهد داشت.

    به گفته وی در بانک ها رویه ای اتفاق می افتد که سپرده های بانکی تبدیل به واحدهای سرمایه گذاری شده و منابع این واحدها تبدیل به سپرده می شود . در اینجا بحثی مطرح می شود که این رویه عملیات غیر بانکی یا عملیات بانکی محسوب می شود.

    اسلامی معتقد است این عملیات از نگاه من بانکی است چون عمده منابع تبدیل به سپرده بانکی شده است.

    رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی تاکید کرد: بهتر است قبل از هر تفسیری مسئولان یا مدیران بانک ها مصداق عملیات غیر بانکی را از بانک مرکزی استعلام کنند.

    وی در خاتمه افزود: در مجموع این دستورالعمل مانع تاسیس صندوق جدید و افزایش حجم صندوق های فعلی خواهد شد و نیاز به مذاکره و پیگیری برای رفع این مانع است تا بانک ها و سازمان بورس در مذاکره به بانک مرکزی به نقطه مشترکی برای حل این مشکل، برسند.

    برچسب ها