عصر خودرو

۸۰ میلیارد دلار سرمایه موردنیاز پتروشیمی چگونه تأمین می‌شود؟

عصر بازار- ۵۲ طرح پتروشیمی در ایران باید تا ۵ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. برای تحقق این اهداف به تقریباً ۸۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

۸۰ میلیارد دلار سرمایه موردنیاز پتروشیمی چگونه تأمین می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبر آنلاین ، مهدی شریفی نیک نفس، عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در یادداشت خود نوشت:

    نزدیک به 52 طرح پتروشیمی در کشور داریم که در حال ساخت است. پیشرفت این طرح‌ها از 5 تا 95 درصد برآورد شده است. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده این 52 طرح باید بین 3 تا 5 سال آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و وارد چرخه کار شود. برای تحقق این اهداف به 80 میلیارد دلار سرمایه در این بخش نیاز داریم. جذب سرمایه برای تکمیل این طرح‌ها می‌تواند در قالب فاینانس یا سرمایه‌گذاری مستقیم انجام شود و می‌توان با استفاده از یوزانس برخی تجهیزات موردنیاز در این طرح‌ها را خریداری کرد.

    در حال حاضر شرکت‌هایی از هندوستان برای راه‌اندازی چند پتروشیمی خاص تولید کود اوره اعلام آمادگی کردند. این کشور از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کود اوره در جهان است و قصد دارد با همکاری ایران و به‌منظور پاسخ به نیاز خودش چند واحد پتروشیمی کود اوره در ایران راه‌اندازی کند. برای انجام این کار سواحل چابهار و مکران بررسی‌شده و مذاکرات برای انجام سرمایه‌گذاری در جریان است. ژاپنی‌ها برای  فروش تجهیزات به هولدینگ خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرده و قراردادی در قالب یوزانس بسته شده است.

    قرار است تجهیزات به ایران صادر شود و در قالب یک قرارداد مدت‌دار پول این تجهیزات دریافت شود. این شیوه یکی از روش‌های معمول در تأمین مالی است. در نوع دیگر در قالب قراردادهای بلندمدت، منابع مالی موردنیاز مجتمع‌های پتروشیمی تأمین شده است و با فروش محصولات بازپرداخت انجام‌شده است. در ساخت پتروشیمی‌های عسلویه و ماهشهر از طریق قراردادهای بلندمدت در قالب فاینانس سرمایه موردنیاز را تأمین کردیم.

    مسئله‌ای که در مورداستفاده از سرمایه خارجی یا سرمایه‌گذاری مشترک همیشه مطرح بوده و هست، توان داخلی است. سؤال این است که در جذب سرمایه و همکاری با شرکت‌های خارجی چقدر توانایی‌های داخلی دیده‌شده است؟  خوشبختانه در دوره فعلی ظرفیت خوبی از نظر ساخت تجهیزات پتروشیمی در ایران داریم. سازنده‌های خوبی داریم که در کلاس جهانی تجهیزات را تولید می‌کنند. سیاست هم این است که شرکت‌های خارجی برای کار در ایران حتماً با یکی از شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.

    با پیگیری این سیاست و حمایت دولت صاحبان پروژه به استفاده از توان داخلی مجبور می‌شوند. ره‌آورد این فرایند، رشد سازنده‌های داخلی ازنظر دانش فنی است. به‌طورقطع برای ارتقای هرچه بیشتر سطح دانش فنی در پتروشیمی، کشورهای صاحب تکنولوژی ازجمله آلمان و ایتالیا و ژاپن که پیش‌ازاین هم سابقه حضور در صنعت پتروشیمی ایران را دارند در اولویت قرار گرفتند.

    برچسب ها