عصر خودرو

چرا بورس را انتخاب کنیم؟

عصر بازار- همه عموماً به دنبال آن هستند که از میزان بازدهی و قانونی بودن محلی که در آن سرمایه‌گذاری می کنند مطمئن باشند.

چرا بورس را انتخاب کنیم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، میزان سود، شفافیت اطلاعات در خصوص سرمایه‌گذاری مورد نظر، سرعت و سهولت نقدشوندگی سرمایه و مواردی از این دست همواره مورد توجه سرمایه گذاران است، بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت در انتخاب روش سرمایه‌گذاری، موارد زیر مهم است:

    کسب سود بیشتر نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری

    دسترسی آزاد به اطلاعات بازار مورد نظر، شفافیت در بازار

    قابلیت نقدشوندگی

    اطمینان از قانونی بودن روش سرمایه‌گذاری

    بورس از جمله مواردی است که علاوه بر پوشش اهداف مذکور، به بهره‌مندی کل جامعه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده منجر می‌شود.

    الف) کسب درآمد: مهم‌ترین هدف یک سرمایه‌گذار کسب درآمد است. سرمایه‌گذران در بورس به 2 روش می‌توانند درآمد کسب کنند. روش اول دریافت سود نقدی ناشی از فعالیت شرکت‌ها است. در این روش شرکت‌هایی که سهامشان در بورس عرضه شده است، بخشی از سود ناشی از فروش محصولات خود را بین سهامداران تقسیم می‌کنند. در نتیجه سرمایه‌گذارانی که سهام این شرکت‌ها را دارند، از این طریق کسب درآمد می‌کنند و این سود به‌صورت سالیانه به سهامداران پرداخت می‌شود. روش دوم نیز کسب درآمد ناشی از افزایش قیمت سهام است. قیمت سهام شرکت‌ها به دلیل فعالیت‌های مفید و اثربخش مدیرانشان، می‌تواند افزایش یابد. افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها موجب ایجاد درآمد برای سهامداران آن‌ خواهد شد.

    ب) قابلیت نقدشوندگی: زمانی که فرد در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند، اگر به پول خود نیاز پیدا کند، سریع‌تر از سرمایه‌گذاری‌های دیگر می‌تواند سهام یا سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کند. فرض کنید فردی با خرید ماشین، زمین یا مسکن سرمایه‌گذاری کرده است، تبدیل هر کدام از این سرمایه‌ها در زمانی که فرد نیاز فوری به پول خود دارد، زمان‌بر بوده و به راحتی انجام نمی‌گیرد. اما سهام خریداری شده در هر روز کاری قابلیت فروش را خواهد داشت مگر آنکه نماد سهم به دلایل معلومی(مانند برگزاری مجمع عمومی سالانه) بسته شده باشد که عموماً مدت زمان توقف و بازگشایی نماد طبق قانون مشخص است.

    ج) اطمینان از  شفافیت و قانونی بودن محل سرمایه‌گذاری: تمامی  فعالیت‌های بورسی با توجه به مجوز قانونی مربوط به خود و با نظارت یک نهاد ناظر تحت عنوان “سازمان بورس و اوراق بهادار” انجام می شود. شرکت‌های بورسی بر اساس قانون موظف هستند اطلاعات مجاز خود را به‌طور مرتب و دوره‌ای در اختیار خریداران و فروشندگان قرار دهند. این امر منجر به شفافیت بازار شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری اقدام به معامله کنند.

    هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت سرمایه‌گذاری‌های متمرکز و هدفمند، استفاده از پس‌اندازهای کوچک و خرد افراد، ایجاد بازار دائم و مستمر که امکان سرمایه‌گذاری بلند مدت و کوتاه مدت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می کند و وجود اوراق بهادار با ریسک و بازدهی مختلف برای سرمایه‌گذاران با هر سطح ریسک پذیری از دیگر مواردی است که بازار سرمایه را به یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

    برچسب ها