عصر خودرو

با توجه به سیاست های نفتی آمریکا مطرح شد؛

مهار یکه تازی نفتی آمریکا زمانبر است

عصر بازار- تولید بی رویه نفت در آمریکا از مهمترین عواملی به شمار می‌آید که سبب شده است با وجود تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت، روند رشد قیمت‌ها همچنان کند باشد.

مهار یکه تازی نفتی آمریکا زمانبر است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت نفت، هفته گذشته، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و چند تولیدکننده عمده نفت غیر عضو این سازمان تعهد کردند که توافق خود را برای کاهش یک میلیون و 800 هزار بشکه از عرضه روزانه نفت، 9 ماه دیگر تمدید کنند.

    با وجود خبر تمدید توافق یاد شده، قیمت نفت در هفته گذشته کاهش داشت، به گونه‌ای که شاخص نفت خام دبیلو تی آی آمریکا به کمتر از 50 دلار رسید. با این همه، در معاملات دیروز (دوشنبه هشتم خرداد) روند افزایشی قیمت نفت ازسر گرفته شد.

    در شرایطی که اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه، تلاش می‌کنند که سطح ذخیره سازی نفت در جهان را پایین بیاورند، تولید نفت خام در آمریکا افزایش یافته و با 10 درصد افزایش نسبت به میانه سال 2016 میلادی، اکنون به 9 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده که نزدیک به تولید روسیه و عربستان است.

    طبق اعلام شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز، شرکت‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته، شمار دکل‌های حفاری را برای نوزدهمین هفته پیاپی افزایش دادند و مجموع آنها را به 722 مورد رساندند که بالاترین رقم از ماه آوریل سال 2015 میلادی تا کنون به شمار می آید.

    برآورد بانک آمریکایی گلدمن ساکس نشان می دهد که حتی اگر شمار دکل‌های حفاری نفت در آمریکا افزایش نمی یافت، تولید نفت در میدان‌های نفت شیل این کشور از سه ماه چهارم سال 2016 تا سه ماه چهارم سال 2017 میلادی، از 785 هزار بشکه افزایش برخوردار می شد.

    با این همه، تحلیل گران بازار نفت همچنان منتظر این هستند که مشخص شود کاهش تولید اوپک، چه تأثیری بر سطح ذخیره سازی نفت در جهان خواهد داشت. کرگ مک‌کنا، کارشناس مؤسسه آکسیتریدر، گفت: همه چیز به این بستگی دارد که آیا سطح ذخیره سازی به اندازه ای که اوپک انتظار دارد کاهش می یابد یا نه.

    معامله گران نفت و تحلیل گران انتظار دارند در هفته های آینده حجمی عمده از ذخیره سازی نفت در آمریکا کاهش یابد و این مسئله می تواند نشانه ای ملموس از کارآمدی توافق جهانی کاهش تولید نفت باشد.

    کاهش سطح ذخیره سازی نشان خواهد داد که پس از سال‌ها افزایش سطح ذخیره سازی، سرانجام روند عرضه مازاد بیش از نیم میلیارد بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی در بازار نفت معکوس می‌شود.

    طبق نظرسنجی خبرگزاری رویترز از معامله‌گران، برداشت نامعمول نفت از ذخیره سازی نفت آمریکا در فصل بهار، افزایش بی سابقه سطح پالایش و صادرات چشمگیر به آسیا و آمریکای لاتین، نشان می دهند که افت شدید ذخیره سازی نفت آمریکا نزدیک است.

    برخی از معامله گران اعلام کرده اند که انتظار دارند به زودی شاهد افت 10 میلیون بشکه از ذخیره سازی نفت آمریکا در هر هفته باشیم، اما برخی دیگر اعلام کرده‌اند که این افت ذخیره سازی، حدود چهار میلیون بشکه در هفته خواهد بود. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، سطح ذخیره سازی نفت این کشور در هفته گذشته، 516 میلیون بشکه بوده است.

    اندرو لبو، کارشناس مؤسسه آمریکایی پژوهش کالا، گفت: گمان می کنم سطح ذخیره سازی نفت آمریکا در 6 تا هشت هفته آینده، به راحتی به کمتر از 500 میلیون بشکه خواهد رسید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو