عصر خودرو

۲۰ رمضان پربرکت در بورس استانبول

عصر بازار- بورس استانبول ۳۰ رمضان گذشته را با میانگین مثبت پشت سر گذاشته است در حالی که ۲۰ رمضان در مدار مثبت و ۱۰ رمضان را در مدار منفی طی کرده است.

۲۰ رمضان پربرکت در بورس استانبول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بورس استانبول از سال های 1988 تا 2016، تقریبا 30 ماه رمضان کاری را پشت سر گذاشته است .

    کوتای گوزگور استاد دانشگاه بیزینس دانشگاه بیمه و بانک نیشانتاشی در این خصوص اظهار داشت: شاخص BIST100 (100 شرکت برتر بورس استانبول) که مهم ترین متغیر در ماه مبارک رمضان در بورس استانبول است نشان می هد که این بازار طی 30 سال گذشته، 20 رمضان را در مدار مثبت و 10 رمضان را در مدار منفی طی کرده است.

    وی در این خصوص ادامه داد: طی معاملات ماه رمضان شرکت های خاصی در رده پر طرفدارترین سهام در بورس استانبول هستند که از این میان می توان به صنایع غذایی و شرکت های مواد غذایی زنجیره ای اشاره داشت.

    از آنجایی که بورس استانبول از سال 1988 میلادی در ماه رمضان نیز فعالیت دارد این روند صعودی موجب چشم انداز مثبت و وسیعی در این بازار شده است.

    بر طبق گفته های این استاد دانشگاه، روند رو به رشد بسیار مناسبی در بورس استانبول وجود دارد و میزان بازده این بازار هر ساله متناسب با وقایع اقتصادی و سیاسی کشور قابل توجیه است.

    اما باید گفت در کل، شاخص 100 شرکت برتر بورس استانبول در ماه رمضان اغلب با روند مثبت همراه بوده است.با این که شاخص اصلی بورس استانبول از ابتدای سال میلادی با رشد 25 درصدی همراه بوده است اما بر طبق این گفته های استاد دانشگاه باید دید آیا این روند در ماه مبارک رمضان نیز ادامه دار خواهد بود یا خیر.

    گوزگور در خصوص صنایع پر طرفدار در ماه مبارک رمضان اشاره داشت که بخش مواد غذایی و شرکت های زنجیره ای بیشترین طرفدار را دارد و این صنایع قبل از نزدیک شدن ماه نیز با جنبش بسیار زیادی همراه هستند.

    در این بین می توان به جذاب بودن سهام شرکت های نوشیدنی(حلال) نیز اشاره داشت.

    با اینکه اسناد و شواهد ثابت کردند که عملکرد این بازار در رمضان ها بسیار مثبت بوده اما باید رمضان 2017 را نیز به دقت بازبینی کرد تا دید آیا این نظریه درست است یا خیر.

    گوزگور در این خصوص ادامه داد: بر طبق روند رو به رشد شاخص 100 شرکت برتر بورس استانبول و نزدیکی این متغیر به 100 هزار واحد باید ماه ژوئن را با دقت بررسی کرد و اگر که این نظریه رشد در ماه رمضان درست باشد باید در رمضان سال جاری شاهد رسیدن این شاخص به نقطه استراتژیک 100 هزار واحد باشیم .

    برچسب ها