عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی:

بخش مسکن در حال رشد است

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی گفت: آمارهای پیش‌نگر نشان می‌دهد که بخش مسکن در حال رشد معاملات است و البته افزایش قیمت نخواهیم داشت.

بخش مسکن در حال رشد است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عباس آخوندی در حاشیه "مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امورخیریه برای احیای بافت های ناکارآمد شهری و روستایی، جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافتهای حاشیه ای و نامناسب" اظهار کرد: اگر شما همین امروز هم به مطبوعات مراجعه کنید تمام شاخص‌های پیش نگر نشان می دهد که ما در آستانه یک رشد در حوزه مسکن هستیم.

    وی افزود: با توجه به ورود جریان سوداگری بسیار گسترده در حوزه مسکن در سالهای گذشته که منجر به احداث بیش از 4.6 میلیون واحدها مسکونی خالی یا خانه دوم است بیشترین لطمات بر اثر سیاستهای غلط دوره گذشته به این بخش وارد شده است.

    آخوندی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در ستاد بازآفرینی شهری مبنایی که قرار داده ایم عمدتا بحث تمدن ایرانشهری است. در این تمدن یکی از کانونی ترین محورهایی که سکونتگاههای ما را شکل می داده چه قبل و چه بعد از اسلام نیایشگاهها بوده است که باید در مجموعه های شهری مورد توجه قرار گیرد.

    عباس آخوندی گفت: در بحث بازآفرینی شهری پیش از نوسازی تک بنا، اولین بحث هویت بخشی اجتماعی است. بدون هویت اجتماعی امکان هیچگونه بازسازی وجود ندارد. در هویت اجتماعی می توانیم تجمع ایجاد کنیم و با سازمان اجتماعی برای حل مسائل گفت و گو کنیم.

    وزیر راه وشهرسازی با اشاره به بحث مساجد و مراکز مذهبی و فرهنگی گفت: بهترین جایی که می توانیم در شهرهای جدید که فاقد سابقه سکونت است مردم را متشکل کنیم و گفت و گوی جمعی داشته باشیم مساجد است.

    آخوندی با تاکید بر نقش موقوفات در بازآفرینی شهری اظهار کرد: برای افزایش کیفیت زندگی در بافتهای فرسوده نیاز داریم که از اماکن موقوفه بهره وری جدیدی داشته باشیم. لذا امضای این تفاهم نامه در ماه مبارک رمضان موجب خیر و برکت برای مردم ایران خواهد بود.

    به گفته آخوندی بخش عمده ای از ساختمانهای دارای ارزش معماری، موقوفه است و تفاهم نامه امروز یک اقدام کلیدی است تا بتوانیم دبیرخانه ای در مرکز ایجاد کنیم و شاهد یک حرکت مستمر و مداوم باشیم تا این موقوفات با شرایط امروز جامعه همساز شود و بتواند به ما کمک کند.

    همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمدی در این مراسم اظهار کرد: در سطح کشور بیش از 1200 مجموعه درمانی موقوفه داریم. 133 بیمارستان داریم. هیچ کس هم نمی گوید اینها موقوفه است. بعضی از بیمارستانهای موقوفه بیش از مراکز درمانی به مردم خدمات رسانی می کنند.

    وی افزود: مساجد نیز همان موقوفه است. اگر مساجد نبودند مردم برای بعضی از امورات خود می بایست هزینه های زیادی پرداخت می کردند. همین انتخابات در مساجد برگزار شد. همچنین حدود 8000 امامزاده داریم. در بعد علمی و فرهنگی، عدد قابل توجهی از کتابخانه ها، مدارس، دانشگاهها، حوزه های علمیه در حیطه موقوفات قرار دارد. این مراکز چون به نام وقف خوانده می شود ارزش این سرمایه ها دیده نمی شود؛ در حالی که هرچه که لازمه زندگی امروز بشری است در این موقوفات وجود دارد.

    رییس سازمان اوقاف و امورخیریه تصریح کرد: دستگاههای دولتی حدود 25 هزار هکتار املاک موقوفه را در اختیار دارند که به نظر بنده یکی از مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی همین وقف است.

    وی با بیان اینکه متاسفانه برخی عمدا برنامه ریزی شده این حکم الهی را از چشم مردم انداختند یا بد اداره کردند، گفت: وقف نه تنها هیچگونه مانعی برای زندگی مردم نیست بلکه به عنوان سعادت و خوشبختی مردم است.

    به گفته محمدی، تا سال 1389 میانگین وقفی که مردم داشتند سالیانه 200 موقوفه بوده از آن زمان به بعد که مقداری اطلاع رسانی و کار فرهنگی انجام شد سالیانه بیش از 2000 موقوفه انجام می شود.

    برچسب ها