عصر خودرو

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه :

حمایت از تولیدکنندگان مقابل نوسان های ارزی به معنی ایجاد صندوق نیست

عصر بازار- مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: حمایت دولت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در مقابل نوسان های ارزی ،به معنی ایجاد صندوق جدید نیست.

حمایت از تولیدکنندگان مقابل نوسان های ارزی به معنی ایجاد صندوق نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «ایرج ندیمی» درباره اینکه گفته می شود دولت برای حمایت از سرمایه گذاران در پی ایجاد صندوقی با هدف پوشش نوسان های ارزی است، اظهار داشت: دولت برای حمایت از کارآفرینان برنامه هایی دارد که یکی از آنها مدیریت نوسان های ارزی است که می تواند به تولید ضربه بزند.
    وی افزود: می توان بخشی از این نوسان ها را که خارج از عهده کارآفرینان است، با کمک مجلس مدیریت کرد که این به معنی ایجاد صندوق جدید نیست.
    ندیمی با بیان اینکه دولت امروز بیش از آنکه با نوسان قیمت ارز رو به رو باشد، با نوسان درآمد ارزی به دلیل تغییر قیمت نفت در بازارهای جهانی رو به روست، اظهار داشت: امروز دیگر قیمت دلار به عنوان یکی از ارزهای عمده با تفاوت قیمت هنگفتی رو به رو نیست.
    مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: یکی از موانع سرمایه گذاری در ایران نوسان در منابع ارزی است که در اختیار دولت قرار دارد و از این رو دولت باید برای ثبات نرخ ارز کمک کند تا سرمایه گذاران متضرر نشوند.
    وی تاکید کرد: اینکه مدیریت ارز را به ایجاد صندوق پوشش نوسان های ارزی تعبیر کنیم، یک علامت منفی به سرمایه گذاران می دهد که در شرایط کنونی ضرورتی به بیان آن نیست.
    مشاور نوبخت، اظهار داشت: برای تشکیل چنین صندوقی علاوه بر کارایی آن، باید درآمدهای مازادی برای دولت دیده شود تا بتوان آن را تشکیل داد.
    وی افزود: در شرایط کنونی نه در برنامه ششم توسعه و نه دیگر اسناد فرادستی، تشکیل چنین صندوقی پیش بینی نشده است که بتوان منابعی را برای آن تعریف کرد.
    ندیمی یادآور شد: با توجه به تشکیل صندوق توسعه ملی که 30 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز را برای مدیریت منابع ارزی کشور و نوسان های محتمل در این زمینه نگهداری می کند، نیازی به تشکیل صندوق جدید دیده نمی شود.
    مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی این است که در شرایط خاص که با کمبودهای ارزی مواجه هستیم، منابع کشور را مدیریت کنیم.
     حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری مهر از وعده دولت برای راه اندازی صندوقی در سال 96 جهت پوشش نوسانات نرخ ارز خبر داده و گفته بود، قرار است این صندوق نوسانات بیش از 10درصد نرخ ارز را پوشش دهد.
    وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی به دلیل نوسان های ارزی با ریسک دریافت تسهیلات ارزی رو به رو هستند، اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری بخش خصوصی، دولت به دنبال ساز و کاری است که 10 درصد ریسک افزایش نرخ ارز به عهده دریافت کننده تسهیلات باشد، اما شوک‌های بالاتر از این میزان از طریق صندوقی که به این منظور تاسیس و راه اندازی می شود پوشش داده شود.

    برچسب ها