عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی:

کالای سرمایه ای چیست؟

عصر بازار- کالاها و تجهیزاتی که در تولید محصولات و خدمت دیگر به کار برده می شوند، کالای سرمایه ای نامیده می شوند.

کالای سرمایه ای چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، کالای سرمایه ای به کالاهائی اطلاق می‌گردد که مستقیماً برای تولید کالاها یا خدمات به‌کار گرفته می‌شوند، این کالاها عموما خود با دوام هستند، بهره‌وری سایر عوامل تولید را افزایش داده و ایجاد ارزش افزوده می‌نمایند.

    کالاهای سرمایه ای برخی از اوقات تجهیزات سرمایه‌ای نیز نامیده می‌شوند. کالاهای سرمایه‌ای معمولاً دارائی‌های ثابت هستند و عمدتاً شامل دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی می‌شوند که برای ساخت کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمین، پول، اوراق قرضه و نظایر آن جزء کالاهای سرمایه‌ای به‌شمار نمی‌روند.

    کالا ممکن است غیر از سرمایه‌ای بودن واجد جنبه‌های دیگر نیز باشد. مثلاً اتومبیل با آنجا که برای استفادۀ شخصی خریداری و استفاده می‌شود کالای مصرف بادوام است و تا آنجا که جهت حمل مسافر با کرایه یا فروش خدمات حاصل از آن خریداری و استفاده می‌شود کالای سرمایه‌ای است.

    بنابراین می توان گفت برخی از کالاها تا درصد معینی سرمایه‌ای و با درصدهای دیگر مصرفی و یا احیاناً واسطه‌ای می‌باشند. کم یا زیاد شدن درصدهای مذکور در ترکیب استفاده از کالا تابع اقتصاد جامعه و در کوتاه مدت ثابت است.

    برچسب ها